2 083 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Från 10a till 16a säkringar
Sida 1 av 2
Jag funderar på att skaffa laddbox för bil i fristående garage. Det finns ett proppskåp i garaget och i huset i huvudelcentralen finns det tre proppar 10a st som leder till garaget. På ”proppkartan” står det att det är 2,5 mm2.
Om jag skaffar laddbox vill jag väl ha så mycket ström som möjligt, så går det att använda 3 st 16a säkringar där istället för 10?
Skulle det gå med 20a till och med? Ellevio abonnemanget är 20a
Om jag förstått det här med laddboxar så laddar väl bilen snabbare med 3 fas och mer ström?
Alla är proppskåp är gamla typen.
Om jag skaffar laddbox vill jag väl ha så mycket ström som möjligt, så går det att använda 3 st 16a säkringar där istället för 10?
Skulle det gå med 20a till och med? Ellevio abonnemanget är 20a
Om jag förstått det här med laddboxar så laddar väl bilen snabbare med 3 fas och mer ström?
Alla är proppskåp är gamla typen.
För att kunna använda 16A säkringar i garaget så behöver det nog dras fram nya kablar - om jag minns rätt så begränsar 2,5 mm2 kabelarea till 13 A. Mer ström över längre tid riskerar att bli för varmt.
Om du har 3-fasuttag som du laddar ifrån så kan du ta ut mer effekt och då går det generellt fortare att ladda bilen. Sen beror det på bilen hur mycket fortare.
Vår laddhybrid laddar batteriet från tomt till fullt på ca 6 timmar med "vanligt" 10 A uttag och kan ladda samma batteri på drygt 3 timmar med 3-fas 16 A så ungefär dubbelt så fort men det kan som sagt variera.
Om du har 3-fasuttag som du laddar ifrån så kan du ta ut mer effekt och då går det generellt fortare att ladda bilen. Sen beror det på bilen hur mycket fortare.
Vår laddhybrid laddar batteriet från tomt till fullt på ca 6 timmar med "vanligt" 10 A uttag och kan ladda samma batteri på drygt 3 timmar med 3-fas 16 A så ungefär dubbelt så fort men det kan som sagt variera.
Elskåpet har 3 proppar till elspisen också, de är 16a och 2,5mm2 enligt ”kartan”, så jag hoppades att det skulle fungera.
Sen kanske en elspis inte drar lika mycket/länge som en laddning av bil kanske gör.
Jag har ingen laddbar bil i dagsläget, men om det ska vara värt att skaffa och om det ska vara värt med laddbox vill jag ju försäkra mig om att det laddningen blir rimlig. Jag vill också att det ska vara framtidssäkert, och jag tror med 3fas 16a (11kw) bör en renodlad elbil kunna bli fulladdad på en natt.
Om jag är begränsad till 10a, även om det är 3-fas, kommer det räcka för en elbil? Det blir väl 6,9 kW?
Sen kanske en elspis inte drar lika mycket/länge som en laddning av bil kanske gör.
Jag har ingen laddbar bil i dagsläget, men om det ska vara värt att skaffa och om det ska vara värt med laddbox vill jag ju försäkra mig om att det laddningen blir rimlig. Jag vill också att det ska vara framtidssäkert, och jag tror med 3fas 16a (11kw) bör en renodlad elbil kunna bli fulladdad på en natt.
Om jag är begränsad till 10a, även om det är 3-fas, kommer det räcka för en elbil? Det blir väl 6,9 kW?
Det kan vara så att det ansågs OK med 2,5 mm2 när det installerades och att man har ändrat reglerna - det kanske en elektriker kan svara på - eller så är det skillnad när man har 3-fas.
När vi installerade ett nytt 1-fasuttag ute så satte elektrikern en 10 A brytare och drog 2,5 mm2. När vi sen vill höga till 16A så fick vi svaret att det bara var OK med 13A på den kabelarean.
Ja, 3-fas 16A är tillräckligt för att ladda på en natt, men det går ju fort i början och långsamt på slutet med laddning av batterier så även om det inte är "fullt" så troligen tillräckligt.
Vi kör som sagt med 1-fasladdning och låter det ta upp till 6 h för laddning men om vi hade en "ren" elbil och inte en laddhybrid så skulle vi installera en box med 3-fas 16A, dock skulle det bli ny kabel hela vägen från centralen i det fallet.
När vi installerade ett nytt 1-fasuttag ute så satte elektrikern en 10 A brytare och drog 2,5 mm2. När vi sen vill höga till 16A så fick vi svaret att det bara var OK med 13A på den kabelarean.
Ja, 3-fas 16A är tillräckligt för att ladda på en natt, men det går ju fort i början och långsamt på slutet med laddning av batterier så även om det inte är "fullt" så troligen tillräckligt.
Vi kör som sagt med 1-fasladdning och låter det ta upp till 6 h för laddning men om vi hade en "ren" elbil och inte en laddhybrid så skulle vi installera en box med 3-fas 16A, dock skulle det bli ny kabel hela vägen från centralen i det fallet.
Det finns fler parametrar man måste ta reda på innan man vet om man kan säkra upp till 16A.
Men om man ska göra en ordentlig installation så bör man även installera en effektvakt. Isf är man nog ändå framme vid att dra en ny matning till laddboxen från elmätarskåpet. Då kan man lika gärna dra en 6mm2 kabel som bör klara upp till 20A i de flesta fall.
Men om man ska göra en ordentlig installation så bör man även installera en effektvakt. Isf är man nog ändå framme vid att dra en ny matning till laddboxen från elmätarskåpet. Då kan man lika gärna dra en 6mm2 kabel som bör klara upp till 20A i de flesta fall.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Tumregelmässigt gäller 16A 2,5 kvmm. MEN det är som sagt en tumregel som "ofta" stämmer. Men innan man säkrar upp så måste förutsättningarna kontrolleras. Det kan finnas någon bra orsak till det idag bara är säkrat med 10A.
OM garaget ligger väldigt nära huvudbyuggnaden med centralen, så är det rätt troligt att man kan säkra upp.
Kabelarean påverkar vilka säkringar man kan ha på två sätt. Dels skall kabeln inte brinna upp. Och då gäller 16A 2,5 kvmm i de allra flesta fall. Men man måste också titta på säkringens utlösningskriterie. OM strömmen vid en kortslutning blir hög men inte tillräckligt hög för att säkringen sakll uppfatta det som kortslutning, så kan det ta lång tid innan säkringen löser ut. Samtidigt så kommer den apparat som kanske orsakade kortslutningen att få hög spänning på sitt hölje, som du kanske då håller i. För att då rädda ditt liv finns krav på att säkringen måste lösa ut inom 0,4 s. Detta uppfylls inte vid en kortslutning om den totala resistansen från elnätets matning (närmaste transformatorstation) och hela vägen fram till din apparat är för hög. Det är detta som en elektriker behöver mäta upp eller beräkna för att avgöra om det går att säkra upp.
OM garaget ligger väldigt nära huvudbyuggnaden med centralen, så är det rätt troligt att man kan säkra upp.
Kabelarean påverkar vilka säkringar man kan ha på två sätt. Dels skall kabeln inte brinna upp. Och då gäller 16A 2,5 kvmm i de allra flesta fall. Men man måste också titta på säkringens utlösningskriterie. OM strömmen vid en kortslutning blir hög men inte tillräckligt hög för att säkringen sakll uppfatta det som kortslutning, så kan det ta lång tid innan säkringen löser ut. Samtidigt så kommer den apparat som kanske orsakade kortslutningen att få hög spänning på sitt hölje, som du kanske då håller i. För att då rädda ditt liv finns krav på att säkringen måste lösa ut inom 0,4 s. Detta uppfylls inte vid en kortslutning om den totala resistansen från elnätets matning (närmaste transformatorstation) och hela vägen fram till din apparat är för hög. Det är detta som en elektriker behöver mäta upp eller beräkna för att avgöra om det går att säkra upp.
Ibland kan det fungera att tänka utanför boxen. Om kortslutningsströmmen är för låg skulle tex ett underspänningsskydd kunna vara en lösning. Men om det är spänningsfallet blir det värre.
Vid normala förläggningar och normala kablar klarar 2,5 mm2 20A. MEN, smältsäkringar måste ha en marginal så max är 16A.
Jag har normalt laddaren ställt på det lägsta som är 6A. Jag ställer bara upp den om jag behöver ladda snabbare. 6A innebår ungefär 4 kW. Och då skulle min bil ladda från 0 till 100% på 15 timmar. Men för det mesta är det ju mindre än så man laddar. Kan du säkra upp till 16A är det givetvis bra. Men kan du inte det så räcker det ganska långt med 10A också.G GustavSt skrev:
Ok,
Låter väl som man kommer viss del med 10a 3fas ändå. Även om det kan gå med 16a, får ta det med installatören om jag slår till.
Kan man inte få upp effekten om det är 400 volt förresten? V*A=W?
Sen det här med effektvakt. Jag har sett att en del laddboxar har det, men kräver det ändå något kabel till huvudelcentralen? Det är till för att huvudsäkringen inte ska gå va? Om man skulle ha på annat i huset också.
Låter väl som man kommer viss del med 10a 3fas ändå. Även om det kan gå med 16a, får ta det med installatören om jag slår till.
Kan man inte få upp effekten om det är 400 volt förresten? V*A=W?
Sen det här med effektvakt. Jag har sett att en del laddboxar har det, men kräver det ändå något kabel till huvudelcentralen? Det är till för att huvudsäkringen inte ska gå va? Om man skulle ha på annat i huset också.
Effektvakten kräver att laddboxen kan mäta den totala lasten genom huvudsäkringarna. Jag vet inte om det kan lösas trådlöst. Ligger du tight till i övrigt med belastning i huset? Medan jag hade laddhybrid som laddades med enfas hade jag problem med en huvudsäkring som löste om jag slog på ugnen under laddning. Men det gick att komma runt genom en omfördelning av lasterna. I nuläget har jag en trefasladdare som normalt står på 6A. Och det är aldrig några säkringar som löser.G GustavSt skrev:Ok,
Låter väl som man kommer viss del med 10a 3fas ändå. Även om det kan gå med 16a, får ta det med installatören om jag slår till.
Kan man inte få upp effekten om det är 400 volt förresten? V*A=W?
Sen det här med effektvakt. Jag har sett att en del laddboxar har det, men kräver det ändå något kabel till huvudelcentralen? Det är till för att huvudsäkringen inte ska gå va? Om man skulle ha på annat i huset också.
