Hej!
Är så att vi byter vår badrumsinredning. Den nya kommoden har 2st handfat och 2st blandare. Vi har valt blandare från FM Matsson. Nu till problemet.

Det är ju nu bara anslutningar från vägg till ett handfat. Vilken typ av t-koppling och rör ska jag ha för att dra det till 2 blandare. Den gamla Oras blandaren går direkt till anslutningarna på väggen.

Huset är byggt 2007.

Så här ser det ut idag typ:
koppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!

2st 12MM Dubbelmutter, 2st 12mmtrör, 4st 12-10mm förminskningset. Och blir det längre till den enda blandaren än att anslutningarna räcker fram måste du skarva på med en stump 12mm rör och 2st 12-10 rak koppling.

O
Jag tycker det ser ut som klämringskoppling. Alltså 2 t-rör klämring. Frågan är dock vilken storlek det är på inkommande.... Om det är 12 eller 15. Anledningen till att jag funderar på 15 är att är vanligt med 15 rör i badrum...
Du kör sen

Krilleman
Det är 15mm på vinklarna, alltså behöver du 2st 15mm dubbelmutter och två T-rör 15.

Ska du dra rör i sidledes för att komma till den nya blandaren så kan du köpa 15x12 T-rör. DOm slangarna räcket direkt i spelar det ingen roll. Förminska till 10mm bara.

En bifråga:
Varför har man dubbelhandfat? Jag som lever med fru och 2 barn har aldrig känt ett behov av just 2 handfat. Möjligtvis 2 duschar så man kan mysa lite tillsammans utan att den ena fryser men just handfaten har jag aldrig förstått.

O
krilleman_215 skrev:
Det är 15mm på vinklarna, alltså behöver du 2st 15mm dubbelmutter och två T-rör 15.

Ska du dra rör i sidledes för att komma till den nya blandaren så kan du köpa 15x12 T-rör. DOm slangarna räcket direkt i spelar det ingen roll. Förminska till 10mm bara.
Då hade jag rätt i min misstanke om att det var 15mm....

Krilleman
Vatette-brickorna finns endast i 15mm.

vanhaniemi skrev:
En bifråga:
Varför har man dubbelhandfat? Jag som lever med fru och 2 barn har aldrig känt ett behov av just 2 handfat. Möjligtvis 2 duschar så man kan mysa lite tillsammans utan att den ena fryser men just handfaten har jag aldrig förstått.
Vi har två handfat och jag kommer det är helt suveränt, skulle inte kunna tänka mig att ändra!

O
krilleman_215 skrev:
Vatette-brickorna finns endast i 15mm.
Va enkelt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.