Vet inte vad den gode professorn gjorde för insatser vid tiden för kärnkraftsomröstningen, men nuförtiden har han gjort sig känd som en kärnkraftsförespråkare.

Wigert,

det du sa om att inte rå på marknadskrafterna är precis vad jag menar med det du citerar i början av ditt inlägg. Vad kommunala nyttobolag följer för riktlinjer är inte självklart vilket synes på t:ex "allmännyttans" hantering av hyresrätter och deras prissättningar/standard.

Vad som är väsentligt här är ju att det definitivt inte är OREALISTISKT med stora prisökningar inom en snar framtid.

Marknadskrafterna rår man som sagt inte på.

Om man inte gör som riksbanken med styrränta på 500%....

... några (flera i samma) inlägg efter radioskuggan, hoppas ni orkar igenom detta

För att bringa klarhet i framtida elprisutvecklingen krävs mera kapacitet och utrymme än vad jag sett på denna sträng, inkluderar mig själv också.

Att vissa tendenser skall vara så känsliga, det förstår jag däremot inte. (jo det gör jag)

Ibland gäller det verkligen att ta i för att få upp ögonen. De grodor och felaktigheter jag kommit med har jag förhoppningsvis bett om ursäkt för.

Jag har på olika strängar nuddat vid vad "de stora" håller på med. De flesta vet egentligen väldigt lite om detta i kombination med orkar ej bry sig. Konsekvensen för lilla vi är dock ett högre slutpris till oss, tror jag.

Jag är överens med Wigert betr farhågor och konsekvenser av bla att nät och elproducenter tenderar att bli samma AB:n, dock är inte spotpriser i sig ngn fullständig klarhet.

Spotprisen i grannländerna är bara en del i det hela. Noterar dock att Tyskland (i exemplifierad dag) ligger säg 20 % högre än Nordpool. Jag tror att denna skillnad jämnas ut med tiden. I vilken riktning tror jag också går att förutse.
(trots alla ageranden för att påvisa motsatsen. Två roliga grodor från involverade: Ett OH las fram en gång där pilen på strömriktningen i kabeln råkade vara felriktad. och "men vi är ju ett AB som måste se till ägarnas intressen")

Ett ex från konsekvenserna för lilla jag när en utländsk aktör agerar i vår kommun.
För något år sen köptes det kommunala elnätet upp av en av de stora med löfte om effektivt utnyttjande och förvaltning med oförändrad prisnivå. I fjol höjdes nättaxan med 20-25% och from 1 jan 2005 skall det bli 5% till. Dessa höjningar allen inkl moms utgör ca 1/3 del av spotten på Nordpool.

Att det skulle finnas en stor överkapacitet i Europa (källa?) tror jag inte på av bl.a. tre skäl:
Utvecklingen i nya EU-länder sker snabbt och att utveckling alltid gått hand i hand med ökad energi/elförbrukning, tror jag vi kan vara ense om.
Om man tittar på hur elpriset varierar med klockan och årstid på spotten i tex Tyskland så är ju de fakto priset högre (än tidigare visat "snittpris") när förbrukningen är hög. Iofs kan man ju tolka det som att el reas vid låglast, men det förändrar inte i sak.
Elprodkapacitet och kvalite i de nya länderna är inte riktigt up do date om man säger så.

Att heja på med argument som att kalla mina inlägg för "domedagsprofetior" och att "häromveckan skulle ju oljan vara slut om något år" tillför ju inte speciellt mycket i sak.
( lågt M, hade vi inte en överenskommelse?)

Oljan tar aldrig slut, givetvis, men i energi/elsammanhang tar den "slut" och innan den tar slut så blir den dyrare likaså de produkter som framställs därur. Därom tvistar inte ens de lärde, däremot om när och hur mycket. Dock är "när" så nära att de stora aktörerna redan börjat ta hänsyn till detta. (Kolet är en mycket större källa, men bl.a vår miljömedvetenhet gör att sådan el också har sitt pris)
.. och relaterat till strängen, hur tror vi detta påverkar elpriset?

Björn Karlsson sa i tidigare reffad artikeln att "industrin i sverige betalar 1/3 av ....." Detta visar i sig att det är mera än spotpriser vi skall ta in i kalkylen, för spotpriset skiljed "endast" ca 20%

Tror ni här att han är "helt av banan"? Tror ni verkligen att en professor slänger ur sig en siffra och att den får stå oemotsagd om den är fel? :o

B Karlsson var det inte, utan Prof Björn Kjellström (PS som jag känner väl)
Kan då nämna som förtydligande till insinuationen som gjordes att:
Kjellström var mycket aktivt involverad som "ingenjör" i utvecklingen av kärnkraften i Sverige. Han insåg med tiden att detta håller inte. Hade courage att kliva av och sticka ut hakan. och saga sanningen om riskerna.

I detta sammanhang kan då nämnas att B Kj nu framför att "det är inte frågan om OM nåsta kärnkraftsolycka utan NÄR". Vad händer med elpriset då?

(ja eg får vi andra större problem då, så...)

Dessa nämnda björnars tekniska kunskaper, kapacitet och systematiska utredningar för att komma fram till de slutsatser de ger, är iaf jag impad av.

Det krävs nog en hel del för att komma och säga att de är ute och cyklar. ;D :o

Kunskap och bakgrund varierar och då lär vi inte i detta forum komma till någon konsensusuppfatting om det framtida elpriset. Här kommer lite fakta för er som vill bilda er en uppfattning om var elpriset har varit och var det kan komma att ta vägen i framtiden. Obs att exogena faktorer som skatt, nätavgifter m.m. inte är inkulderade. Förvisso kommer uppgifterna från en av de stora elaka, men källorna är i de flesta fall neutrala:

http://www.vattenfall.com/files/responsibilities/Electricity_mark_rep_2004_1.pdf.

I rapport 1 kan jag rekommendera sid 9

http://www.vattenfall.com/files/responsibilities/Electricity_mark_rep_2004_2.pdf

Detta kan säkert vara läsvärt även för de som inte agerar dagligen i elmarknaden.

Ja det var två mycket bra länkar (man bör dock som vanligt komma ihåg vem som står bakom texten).

några axplock ur nämnda dokument:

1:an
- "sid 9" elpriskurvorna för Sv, Fi och Ty pekar uppåt för framtiden, o för Polen nedåt

- elpriserna i Sverige är på så låg nivå att investering i ny produktionskapacitet inte är lönsam (utan "politik")

- det finns ingen överkapacitet i Europa

2:an
- sid 9: elpriset sätts av kolkondenskraftverken i Finl Danmark O Tyskland (har viss relevans även på en viss annan sträng här i forumet)

- i internationella termer är elpriset i Sverige låga (5:e lägst av 17 jämförda länder när det gäller till hushåll och allra lägst när det gäller industrin)

- 1990 - 2003 steg elpriset (prod + nät) med 64% (KPI och skatterensat)

...slut axplock ur ovan, igen, mycket läsvärda källor, men

källan skriver (givetvis) inte de otrevliga sakerna.
Det går också att läsa annat ur nämnd källa, tex det som inte skrivs. Men det tar vi inte här eller nu.

Jag noterar :
"Här kommer lite fakta för er som vill bilda er en uppfattning om var elpriset har varit och var det kan komma att ta vägen i framtiden.

Detta kan säkert vara läsvärt även för de som inte agerar dagligen i elmarknaden."

....ja då får alla vi andra lägga av då ::)

....och drar man liknelsen till finansmarknaden: är det då bara de som på uppdrag sitter och förverkligar köp och sälj av aktier som har någon kunskap om företag och ekonomi? ???

"För alla elkunder i Sverige är det nu säkert att låga elpriser skapade genom överkapacitet, brist på miljöskatter eller subventioner till nya elproduktionsanläggningar snart hör till historien. Skicklighet i att använda energi effektivt kommer att vara den avgörande konkurrensfaktorn i fortsättningen."

säger

Christian Azar
professor vid institutionen för fysisk resursteori, Chalmers
Thomas B Johansson
professor vid Internationell institutet för industriell miljöekonomi, Lunds universitet
Tomas Kåberger
docent vid Internationell institutet för industriell miljöekonomi, Lunds universitet
Thomas Sterner
professor i miljöekonomi vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

avslutningsvis i följande artikel

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=193097

fö en artikel som belyser faktorer som påverkat och påverkar trådens spörsmål

Är dessa herrar också ett gäng som är helt av banan? ???

Är dessa herrar också ett gäng som är helt av banan?  
För att bedöma framtida energipriser (och därmed elpriser) och deras globala konsekvenser vet jag bara ett bra sätt:

Dividera världens kända olje- och gasreserver med nuvarande årlig förbrukningstakt, och ta hänsyn till nuvarande förbrukningsökningar i Asien. När tar olja och naturgas slut? Sök sedan kostnaden för omvandling av kol till motorbränslen resp el (vi är snart där!). Kolla vilka länder = vinnare som har kolreserver(=nästa energireserv, som räcker i några hundra år till efter oljan). Om marknadspriser får gälla blir energipriset ungefär vad de tio dyraste procenten kostar att framställa, i marknader utan subventioner eller prisregleringar.

Fundera sedan vad detta innebär för den globala konkurrensutsatta ekonomins fördelning i framtida vinnare och förlorare (de blir omvälvande anser jag, kanske till och med ruskigt otäcka, men detta är min bedömning). Energipriserna bör  globalt sett bli tämligen lika, medan olika länders beskattning av dem varierar.

Beträffande svenska energiskatter i framtiden, blir frågan vilka skattebaser för politikerna, som finns kvar att beskatta. Var ska (de ständigt ökande ?) skatterna tas ut. Jag tvivlar starkt på att socker- och fettskatter kan ge lika mycket som energiskatterna  ;D

Svaren ökar kanske förståelsen till varför Europas politiker föredrar nuvarande "religiösa tillstånd" med massor av övertygade troende, som slåss för sin egen religion, där basfakta enligt ovan frågor försvinner. Då behöver inte politikerna ta ställning. Några år till .. och några år till...

Glöm aldrig att politiker, generaldirektörer, professorer med flera som lever på anslag, speciellt nu när deras anslag krymps och hotas från alla håll, är synnerligen kloka och kreativa, när det gäller den egna överlevnaden. Praktexempel: Livsmedelsverkets (var det dom ?) kupp gav dem ju nya miljonanslag till forskning om dioxin i de "giftiga" potatischipsen  :P.

Det handlar alltid i första hand om den egna överlevnaden, sedan den egna gruppen, och slutligen det egna landets och ibland världens. Man säger sig ofta och gärna verka för motsatt ordning, men det är vad man gör som ger oss verkligheten , och där är bevisningen överväldigande.

Ja i ovan är vi överens, dvs vart det barkar, och i det religösa, och i kupperna osv

men i dina första inlägg fick jag för mig att du inte riktigt höll med mig ;)

däremot har jag lite svårt med "klappa på huvudet"-fasoner :-/

*klapp klapp*

Skojar bara ;D, nä sånt ska man akta sig för.

En liten summering mellan de politiska antagandena kan vara på sin plats.

Europa utanför norden, ingen överkapacitet i elproduktion som ger BILLIG el.

Norden, vi har viss överkapacitet, i synnerhet i södra sverige som relativt okomplicerat kan säljas till länderna runt östersjön.

Eftersom vi människor blir fler och elkonsumtionen ökar så ökar behovet av prisökningar samt KONTROLL.

Tillgång/Efterfrågan. Gamla vanliga visan.

Inte omöjligt att vi också i samband med de nya elmätare som monteras just nu i landet, projektet skall vara slutfört 2009 om jag inte minns fel, kommer att betala såväl energiförbrukning samt något typ av avgift som varierar beroende på hur mycket effekt man tar ut vid givet tillfälle i förhållande till tillgänglig effekt till visst pris för nät och elbolag.

LeoBalk skrev:
Dividera världens kända olje- och gasreserver med nuvarande årlig förbrukningstakt, och ta hänsyn till nuvarande förbrukningsökningar i Asien. När tar olja och naturgas slut?
Fast där gör du väl ett stort räknefel - de kända oljereserverna är inte detsamma som jordens totala reserver. Alaska är ett bra exempel. En liten del av presidentkampanjen i USA kom att handla om man skulle söka efter nya oljereserver i Alaska resp utnyttja dem man redan känner till. Detsamma med de ryska - där kan rimligtvis inte alla reserver vara kända.

Personligen tycker jag att Sverige skulle sätta upp kärnkraftverk längs hela Östersjökusten och sälja det enorma överskottet till resten av Europa som grön el.
Jag menar, NÅGOT måste vi faktiskt exportera, annars går inte debit och kredit ihop....
Dessutom ska man dra fjärrvärme från dem och värma hela landet gratis. Med den feta vinsten av elförsäljningen kan vi sedan betala pensioner och diverse andra statliga utgifter nu när skattepengarna håller på att sina eftersom färre och färre arbetar.

Frågor på det?

KarlXII skrev:
Frågor på det?
Nix. Jag skriver under och passar på att tillägga att varje hushåll borde få kunna ha en egen reaktor.

KarlXII skrev:
Frågor på det?
8) BRAVO! :D
Ställer du upp vid nästa val så har du definitivt min röst och säkert många andras också. :D

aiskylos skrev:
Fast där gör du väl ett stort räknefel - de kända oljereserverna är inte detsamma som jordens totala reserver. Alaska är ett bra exempel. En liten del av presidentkampanjen i USA kom att handla om man skulle söka efter nya oljereserver i Alaska resp utnyttja dem man redan känner till. Detsamma med de ryska - där kan rimligtvis inte alla reserver vara kända.
Svar nej. För att ge dig en känsla om storleksordningarna i denna fråga:

Oljekrisen 1974 ledde till oöverträffad exploatering och sökande av nya oljefyndigheter 1975 - 2005. Samtliga fyndigheter som gjordes denna period har varit ganska exakt lika stor som den förbrukning vi haft de senaste trettio åren. Våra kända reserver idag är inte större än de var 1974, men förbrukningen långt större. Alaska och Sovjet ingår i dagens kända reserver, och nu blir det allt svårare att hitta nya olje- eller naturgasreserver.

Nya enorma fyndigheter förlänger "oljans och naturgasens tidsrymd" med max ca tio år. Däremot finns enorma tillgångar av mycket lätttillgängligt kol att exploatera i nästa steg, bl a i USA, som därför knappast behöver bekymra sig för energibrist (utan bara bränner olja i rasande takt), i motsats till energifattiga Europa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.