Denna tråden är till för de som känner att man vill ha lite mer koll på hanteringen av antingen motorsåg eller röjsågen..
Jag kommer att lägga hit filmer och bilder.
beskriva så pass bra det går hur man hanterar sin såg säkert och vad som behövs för att kunna agera säkert med sin såg.
Så har ni funderingar över något gällande detta så skriv, så ska vi gå igenom detta.
Vad sägs?
Jag kommer att lägga hit filmer och bilder.
beskriva så pass bra det går hur man hanterar sin såg säkert och vad som behövs för att kunna agera säkert med sin såg.
Så har ni funderingar över något gällande detta så skriv, så ska vi gå igenom detta.
Vad sägs?
börjar med en liten film om hur jag ställer in min röjsele.
Jag visar inte hur du ställer in selen utan det är mest prat om detta.
Men man får en bra bild ändå hur den ska sitta.
anledning till att jag inte visar är för att selens inställning är inviduell.
Men grunderna gäller för alla selar.
Redigerat:
när selen är inställd korrekt så trycker den inte någonstans på kroppen.
Du har en jämn balans på sågen..
När du släpper handtagen.. Så ska klingan fara upp till höjd med naveln ungefär..
Detta på tom tank...
många lär ut att det ska vara tvärtom, men vartefter tanken då blir tömd så får man hålla upp sågen för att klingan inte ska nudda marken..
använder man min metod.. Då lägger man armarnas vikt på styret och då trycker vikten ner sågen självt... Och dina axlar slappnar då av och du är mer avspänd inför kapningen.
När sågen hänger i selen så drar du åt den vänstra undre remmen så att selen sitter skönt.. Sedan om du har en nyare sele..
drar du åt midjebältet rejält..
Detta för att det är höften på dessa selar som skall ta vikten..
Sedan drar du åt de övre remmarna.
sparar så att ungefär en utsträckt hand kommer emellan selen och axeln.
Sedan tar du remmen för pukan... Där sågen hänger.. Och lyfter upp den med remmen så att sågen händer ungefär vid höftknölen.
Nu är selen inställd korrekt..
Och då är det handtagen kvar.
armarna rakt ner.. Sedan underarmarna lutande ca 30 grader framåt..
Då har du 120 graders vinkel.
Och känner då när handlederna är avslappnade.. Där ska handtagen vara..
Sedan är det höft, ben som ska jobba.. Inte armarna..
lycka till.
Du har en jämn balans på sågen..
När du släpper handtagen.. Så ska klingan fara upp till höjd med naveln ungefär..
Detta på tom tank...
många lär ut att det ska vara tvärtom, men vartefter tanken då blir tömd så får man hålla upp sågen för att klingan inte ska nudda marken..
använder man min metod.. Då lägger man armarnas vikt på styret och då trycker vikten ner sågen självt... Och dina axlar slappnar då av och du är mer avspänd inför kapningen.
När sågen hänger i selen så drar du åt den vänstra undre remmen så att selen sitter skönt.. Sedan om du har en nyare sele..
drar du åt midjebältet rejält..
Detta för att det är höften på dessa selar som skall ta vikten..
Sedan drar du åt de övre remmarna.
sparar så att ungefär en utsträckt hand kommer emellan selen och axeln.
Sedan tar du remmen för pukan... Där sågen hänger.. Och lyfter upp den med remmen så att sågen händer ungefär vid höftknölen.
Nu är selen inställd korrekt..
Och då är det handtagen kvar.
armarna rakt ner.. Sedan underarmarna lutande ca 30 grader framåt..
Då har du 120 graders vinkel.
Och känner då när handlederna är avslappnade.. Där ska handtagen vara..
Sedan är det höft, ben som ska jobba.. Inte armarna..
lycka till.
benen är väldigt utsatta vid kvistning med såg.skoge skrev:
kast är faktiskt inte så farligt, med en modern såg... Då kedjebromsen stoppar kedjan direkt.
Men när man kvistar och det flyter på för fort, användaren är för långt ifrån sågen..
Eller halkar, snubblar är det vanligaste anledningarna till att man skadar sig..
Japp... men där har vi ett problem, hur många fritid-/trädgårdsanvändare vet hur man kontrollerar kastskyddet?Maskintok skrev:benen är väldigt utsatta vid kvistning med såg.
kast är faktiskt inte så farligt, med en modern såg... Då kedjebromsen stoppar kedjan direkt.
Men när man kvistar och det flyter på för fort, användaren är för långt ifrån sågen..
Eller halkar, snubblar är det vanligaste anledningarna till att man skadar sig..
Redigerat:
Bra tråd att få tips från de som jobbar med skogsarbete
Ja de e farliga
saker , en kille i trakten kom inte hem efter sitt skogsarbete. Han hittades i
skogen och på något sätt hade motorsågens svärd träffat halsen. Är amatör
när det gäller detta själv.
saker , en kille i trakten kom inte hem efter sitt skogsarbete. Han hittades i
skogen och på något sätt hade motorsågens svärd träffat halsen. Är amatör
när det gäller detta själv.
kommer en hel del tips och trix.galento skrev:
säkerhet.
alla detaljer på sågar mm..
Så det finns potential att tråden blir lång..
2 säkra sätt att kolla sitt kastskydd....
1. man tar sågen och varvar upp.
trycker fram kastbågen med vänster handled... Inte handen. handleden..
Då ska det klicka i, och när man gasar så ska det ta emot så kedjan står still..
2.
man tar sågen..
släpper sågen, så att svärdstoppen slår i en stubbe eller stock...
med höger hand håller man i det bakre handtaget, och låter sågen falla..
Sedan försöker man gasa.. står kedjan still trots gaspådrag så fungerar kastskyddet.
1. man tar sågen och varvar upp.
trycker fram kastbågen med vänster handled... Inte handen. handleden..
Då ska det klicka i, och när man gasar så ska det ta emot så kedjan står still..
2.
man tar sågen..
släpper sågen, så att svärdstoppen slår i en stubbe eller stock...
med höger hand håller man i det bakre handtaget, och låter sågen falla..
Sedan försöker man gasa.. står kedjan still trots gaspådrag så fungerar kastskyddet.