Har börjat få slipmaskiner på hjärnan. Jag har en långbandare som är helt Ok, men numera använder jag den inte så mycket. Orsaken är att jag har andra maskiner som ersätter den och gör jobbet bättre, och att den tar ganska stor plats. Ska man slipa en kant så blir den som en båtköl. Då tar jag hellre rikthyveln eller tallriksslipen. Planslipa kan man göra, men då tar jag hellre Rotex 150 som är ganska trevlig. Tippar man bandet vertikalt så kan man använda "nosen" att putsa innerkurvor för olika alster och fräsmallar. Men även där har jag börjat att använda classes sliptrumma för borrmaskin med 6 mm axel som jag kör i bordsfräsen istället, och på lägsta hastighet (8000 v/min) och det fungerar ganska bra förutom att sliptrumman vill vandra av och att man putsar på samma ställe helatiden. I Classes nya anda verkar det som om något fungerar bra så måste man bums sluta sälja det. Och mycket riktig så har man slutat sälja den med nya katalogsläppet. :mad:

Upptäckte att Biltema har nästa motsvarande sliptrumma. Inhandlade ett set och monterade största bobinen i bordsfräsen. Snurrade lite på trumman, och jösses vilken obalans. Vågade inte ens provstarta.:mad:

Har även en Planorex till vertikalfräsen, men det är lika där med slitrand.

Upptäckte att jänkarna använt oscillerande sliptrummor sedan Columbus tid. Så nu blev jag sugen på att inhandla en sådan och sälja långbandaren på blocket. Nu har jag googlat lite på olika modeller och ser att Porter-Cable har en handhållen som påminner om en sticksåg.
41DuwVO8GTL._SL500_AA280_.jpg
Tyvärr är priset lika häftigt som produkten.

För något mer peng får man en stationär best på 34 kg från Axminster.
510316_xl.jpg

Levereras med 5 olika bobiner (50mm, 38mm, 16mm, 12mm and 6mm). Trummorna är 152 mm långa. Sen finns det nått "Optional 76mm diameter bobbin which requires an accompanying table insert" vad dom nu menar med det? Kostar 82£ iaf.

Det jag funderar på är om någon har en liknande pryl? och vad tror ni om denna modell? Fördelen är att man slipper slitranden på trumman iaf.:)

Märket JET, är det rappel eller bra?

Finns det sliptrummor att inhandla i svedala?

Redigerat:
Ejca säljer JET.

k_haddock skrev:
Ejca säljer JET.
Lysande.:) Då finns iaf trummor att inhandla i svedala. Ska ringa imorrn å höra om dom har samma priser som Axminster.

Den handhållna lockar faktiskt inte riktigt mig, ser inte riktigt när jag ska använda den, men däremot bordsvarianten känns helträtt...den står på min önskelista sedan länge. Just att den är oscillerande känns extremt viktigt, annars blir det ju ränder hur lätt som helst.

Angående kvaliten på just JET har jag ingen aning, läge är nog att fråga på något amerikanskt forum typ sawmillcreek eller woodworkingsense där jag vet att det ofta snackas JET.

"Optional 76mm diameter bobbin which requires an accompanying table insert" betyder att till 76mm rullen så behöver du en speciell iläggsskiva (troligen med större hål). Denna iläggsskiva ingår när du köper en 76mm-rulle.

Daniel_N skrev:
Den handhållna lockar faktiskt inte riktigt mig, ser inte riktigt när jag ska använda den, men däremot bordsvarianten känns helträtt...den står på min önskelista sedan länge. Just att den är oscillerande känns extremt viktigt, annars blir det ju ränder hur lätt som helst.

Angående kvaliten på just JET har jag ingen aning, läge är nog att fråga på något amerikanskt forum typ sawmillcreek eller woodworkingsense där jag vet att det ofta snackas JET.

"Optional 76mm diameter bobbin which requires an accompanying table insert" betyder att till 76mm rullen så behöver du en speciell iläggsskiva (troligen med större hål). Denna iläggsskiva ingår när du köper en 76mm-rulle.
Egentligen bara sett sådana när Nrom använder dem i TV. Men är inte diametrarna väldigt små i förhållande till vad han brukar använda?

--- Mats ---

Om någon ber mig gå till långbandslipen går jag till en sådan här ... Den använder vi inte så ofta men den slipmaskinstyp som trådstartaren börjat undvika går ständigt!... En blytung, stabil sak som fixar till både raka och kurviga kanter. Skulle aldrig överge den för div. handhållna fjuttmaskiner. Tur, för maskinleverantörerna, att vi är olika...

Jag har en snarlik av den stationära modellen. Köpt på duab-huset i Mönsterås. Den fungerar bra och avverkar gaska mycket samt lång livslängd på sliphylsorna. Har även en Planorex till vertikalfräsen men använder hellre "den andra" dels för oscillationen och dels för att slippa ommställningen för vert.fräsen.

Lite fel benämning på maskinen där då.:rolleyes: Visst, man får vad man pröjsar. Problemet är att bandet lyfter före och efter det man putsar så det blir en båtköl. Och visst känns det fel med en fjuttmaskin även om man monterar den i ett fräsbord. Tänkte bara visa vad som finns. JET'en tycker jag känns bra för mig iaf precis som Daniel_N skriver. 6 mm verkar klent, men ska man in i dom trånga gränderna på fräsmallar finns ju möjligheten.:) Och 50 mm blir nog att använda mest.

strösselhuset skrev:
Har även en Planorex till vertikalfräsen.
Vad tycker du om att byta slippapper på den? Jag tycker det är ett jäkla krångel med klena insexskruvar vid fastspänning av ny slipduk.:(

Snorunge skrev:
Lite fel benämning på maskinen där då.:rolleyes: .
Jag vet inte om benämningen är FEL, kärt barn har många namn! De snickerier jag varit på har alla haft olika namn på sina maskiner, där jag är nu heter den Bettan/vertikalputsen...:)

Den där JET:en har man sneglat på ett antal ggr :)
Ingen som provat den?

Ett alternativ är att använda pelarborren.
På min har jag ett egenbyggt bord med insatser för de olika hylsdiametrarna.
Inte oscillerande men om man gör samma sak på en billig kinamaskin så lär den bli oscillerande vare sig man vill eller inte *S*

/Kent

Ringde svenska Ejca nyss om pris på JBOS-5 och man ville ha 8625:- inkl.moms.:( Vet inte om frakt tillkommer.

Axminster tar £328,50 vilket grovt räknat är 3800:-. Beställer man lite mer av bara farten blir det kanske 40 - 50 kg. Nån som har koll på dessa fraktpriser i denna storlek från Axminster?

Hej!

Jag beställde en Makita MLT 100 borssåg från PS-tools, den väger 38kg men p.g.a storleken så blev den volymetrska vikten 70kg.

Dessa "70kg" kostade 117£ i frakt (Passade dock på at kasta in lite fler saker i beställningen för att fördela fraktkostnaden)

/Håkan

£117 är 1350:- vilket blir 5150:-.

Det är iaf 3500:- billigare än från Ejca.:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.