Hej, precis fått min bosch compress 7000 aw 13kw / awm 13-17kw installerad.
Har nu lite frågor som jag hoppas att någon kunnigare än mig kan svara på här.

Till att börja med så kunde inte installatören speciellt mycket angående inställningsfasen och fick därmed hjälp av supporten på bosch att göra grundinställningarna.

Frågor jag har.

1. Ljudet
Låter det normalt sätt "såhär" pass mycket från en lvvp?
Nu har jag inte någon film eller liknande för att demonstrera, kan fixa detta.
Låter typ som att det är en dammsugare på utanför huset, tror mest att ljudet vandrar och skapar någon resonans i vattenrören, låter inte speciellt mycket utomhus och att det låter precis vid fönstret den står förstår jag. Men jag hör tydligt ett dovt tinnitusljud även längst bort i huset.
ja, utedelen är installerad med slang
Vad innebär tystdrift mer exakt, hittar inget i böckerna vad som händer om jag kör det?

2. Förbrukning
Jagar runt i hela huset för att hitta förbrukare då jag tycker att min dagliga förbrukning på 100-130kwh/dag är ganska högt. Bifogar bilder. Installationsdatum var 14 dec så drygt 2 veckor har gått ca 700-800kwh på 14 dagar. Innan var innerdelen installerad ca 1 månad och förbrukade denna tid 3000kwh.

3. Värmen
Kommer inte riktigt upp i temperatur som jag önskar, nu är det visserligen -10 med han lyckas inte värma huset mer än 20grader.

Info om huset.
2 pers 1 barn
60 tal
tegelhus
120+80 kvm
2 glas självdrag
ca förbrukning tidigare år 25000kwh/år (innan värmepump och spabad)
vattenburna radiatorer, nybytta termostater.
1 badrum med golvvärme á 14 kvm
spabad som nu vid -10 drar ca 20kwh /dag
Alla vitvaror är även dom nya så det bör inte vara någon jätte förbrukning

Tycker ni att siffrorna angående förbrukning är rimlig?
Lägger upp ett gäng bilder
Cirkulationspumpen går i ett autoläge, och efter att utedelen installerades körs den ganska hårt dvs ca 19w konstant, visserligen längre sträcka att flytta vattnet..

Förbrukning 24 dec, julafton var vi inte hemma på hela dagen så någon förbrukning av tv, dator, lampor osv är inte aktuell

Säkert glömt massa nödvändig information, men diskutera gärna med mig så fixar jag fram mer info.

Termostat visar 20 grader rumstemperatur med datum och utomhustemperatur på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärm på värmepumps styrenhet visar driftdata inklusive drifttimmar och energiförbrukning.
Skapa konto
Digital display på värmepump visar energiförbrukning med totalt 679 kWh, uppvärmning 647 kWh och varmvatten 32 kWh.
Skapa konto
Display på en värmepumps styrpanel som visar förbrukningen: Totalt 3404 kWh, Uppvärmning 3251 kWh, Varmvatten 150 kWh.
Skapa konto
Display av en värmepump med energiförbrukningsstatistik: totalt 5119kWh, värme 4889kWh, varmvatten 225kWh.
Skapa konto
Skärmdisplay på värmepump som visar systeminformation med kompressorns effekt på 7.0 kW.
Skapa konto
Värmepumpens kontrollpanel som visar en utetemperatur på -9,0 °C.
Skapa konto
Digital display på en värmepumps kontrollenhet som visar elanvändning och temperaturinställningar.
Skapa konto
Display av värmepumpens kontrollenhet med inställningar för värme och rumstemperatur-offset.
Skapa konto
Display på Bosch Compress 7000 värmepumpsinställningar visar 'Anläggningsdata' med minsta utetemperatur på -20°C.
Skapa konto
Värmepumpens kontrollpanel visar inställningar för varmvattenkomfort.
Skapa konto
Statistikdiagram över inomhustemperatur, varmvattentemperatur, utomhustemperatur och energiförbrukning i kWh.
Skapa konto
Display på en värmepump med inställningsmeny för pumpar, anslutningar, säkring och driftlägen.
Skapa konto
Cirkulationspump i uppvärmningssystem med visad display och kopparledningar.
Skapa konto
Graf över dygnsförbrukning av el för 24 december 2021 med temperaturkurva, visar 114 kWh totalförbrukning.
Skapa konto
Graf över elanvändningen för 25 december 2021 med energiförbrukning (kWh) och temperatur visad över dygnet.
Skapa konto

P
ditt el-tillskott går in hårt och ofta
där finns det optimeringar att göra
bla så har du max framledning på 70C vilket inte kompressorn själv klara utan eltillskottet går in

electroluxaren skrev:
ditt el-tillskott går in hårt och ofta
där finns det optimeringar att göra
bla så har du max framledning på 70C vilket inte kompressorn själv klara utan eltillskottet går in

gör det verkligen de då? som jag skrev så var ´ca 3300 kwh elpatron innan utedelen sattes på plats, kollar du bland dom sista bilderna så ser man elpatron, elförbrukning och avgiven, då känns det inte som att den går in speciellt ofta?

några tips på inställningar?

EDIT

har räknat lite på förbrukning
15-27 dec 13dagar - 1300KWH
varav 700kwh på värme samt 257KWH på spabad, kvar 343 KWH på hushållsel?huh.gif? ca 26KWH per dag, är detta normalt? eller bör jag gå till botten på vad som förbrukar?

Testade sänka VV till 53grader, var skollhett innan
Ändrade även byggnadstyp till medel, så kanske den behåller värmen ökar på lite mer?
Ändrade även till tyst drift fram till -10 grader. märker dock ingen speciell skillnad i ljudet

Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med förbrukning men om du kunde filma utedelen så vore jag tacksam. Ska precis som du fixa luft/vatten och är intresserad av ljudnivåer.

Lite tråkigt att installatören inte kan finliret så sakerna fungerar som de ska.

D Danne213 skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med förbrukning men om du kunde filma utedelen så vore jag tacksam. Ska precis som du fixa luft/vatten och är intresserad av ljudnivåer.

Lite tråkigt att installatören inte kan finliret så sakerna fungerar som de ska.
Kan jag nog fixa till dig, ljudet utomhus är absolut inget som jag stör mig på och inte grannarna heller skulle jag tippa på, (förutom när den avfrostar) men det är väll ändå acceptabelt.

Problemet jag har att det blir någon form av resonans i rören, förmodligen från kompressorn.

H
Hej en fråga.
Vart i Sverige är detta?
Är huset dåligt isolerat?
Tyckte du hade hög förbrukning för den storleken på hus.

H Hallerudsbo skrev:
Hej en fråga.
Vart i Sverige är detta?
Är huset dåligt isolerat?
Tyckte du hade hög förbrukning för den storleken på hus.

småland, jönköping
En vanlig 60 tals villa, tegelhus. Inget extra isolerat förutom vinden som förra ägaren har slängt upp massa vanliga isolerskivor, funderar på att riva ut dessa och eventuellt lösulla.
Sen är det klart att det släpper ut ganska mycket värme runt fönster, dessa är inte bytta
men samtidigt tror jag inte helt på att sätta in nya fönster då jag istället kommer behöva ta upp massa ventilationshål som i sin tur släpper ut värmen.

H
bergstrum bergstrum skrev:
småland, jönköping
En vanlig 60 tals villa, tegelhus. Inget extra isolerat förutom vinden som förra ägaren har slängt upp massa vanliga isolerskivor, funderar på att riva ut dessa och eventuellt lösulla.
Sen är det klart att det släpper ut ganska mycket värme runt fönster, dessa är inte bytta
men samtidigt tror jag inte helt på att sätta in nya fönster då jag istället kommer behöva ta upp massa ventilationshål som i sin tur släpper ut värmen.
vet du cirka vad årsförbrukning kommer bli med nya värmepumpen?

nu har inte jag erfarenhet av lvvp men jag kör en llvp och den har jag varit tvungen att se om den går för jag hör den inte alls.
Har ju en poolvärme pump med men den för mer oljud men det är ju för det är en billig sak jag köpte.

H Hallerudsbo skrev:
vet du cirka vad årsförbrukning kommer bli med nya värmepumpen?

nu har inte jag erfarenhet av lvvp men jag kör en llvp och den har jag varit tvungen att se om den går för jag hör den inte alls.
Har ju en poolvärme pump med men den för mer oljud men det är ju för det är en billig sak jag köpte.

nä inte exakt, rörfirman har räknat på 29000kwh före installation och besparing på 20000kwh efter,
gjorde nog inte åt mer än 25.000kwh innan lvvp & spabad men ändock känns besparingen lite väl häftigt räknat.
oavsett så var ju inte elpatron en hållbar lösning. så det återstår väll att se

H
Är det enrörssystem du har, ang den höga max framledningsinställningen som är inställt!
Samt den aktuella på 54 grader vid - 9 grader ute.

Fick du någon energikalkyl inför köp av värmepumpen? (En beräkning på hur mycket ditt hus ska förbruka med den nya värmepumpen!)

H H-Thomasson skrev:
Är det enrörssystem du har, ang den höga max framledningsinställningen som är inställt!
Samt den aktuella på 54 grader vid - 9 grader ute.

Fick du någon energikalkyl inför köp av värmepumpen? (En beräkning på hur mycket ditt hus ska förbruka med den nya värmepumpen!)
Inställningarna på pumpen fick jag hjälp av tekniker på bosch via telefon, eftersom rörfirman mer eller mindre bara slog på brytaren och sa att det kommer funka fint.

Det är tvårörssystem.
Just på denna pump fick jag ingen energikalkyl, fick på en ctc först. Men det var leverans NÅGON GÅNG under 2022, så länge kunde jag inte vänta eftersom min dåvarande elpatron la av.
Därför föll lotten på boschen eftersom jag kunde få den relativt snabbt installerad.

På ctc:n räknade dom på en 610M
Då var siffrorna
Innan vp 29180kwh
Besparing 20260kwh
Behov 8930kwh

Boschen är istället på 13kw då allt under detta var enfaspumpar, och jag ville inte snedbelasta huset mer så fick gå upp lite i storlek från 10-13kw

Känns dock som glädjesiffror, då man inte riktigt ta hänsyn till hur huset ser ut byggnadsmässigt.
Men men.

Vad hade du för något innan då?

D Danne213 skrev:
Vad hade du för något innan då?
gammal oljepanna, oljan tagen ur bruk sen länge, jag brukade bara elpatronen från gamla pannan. Har bara bott i huset 1 vinter, andra nu. Och förra var det så mycket andra renoveringar så värmepumpen fick vänta.
förra året brukade jag ca 25.000kwh Då var dock inte spabad och alla andra renoveringar klara.

Tomture61
bergstrum bergstrum skrev:
gammal oljepanna, oljan tagen ur bruk sen länge, jag brukade bara elpatronen från gamla pannan. Har bara bott i huset 1 vinter, andra nu. Och förra var det så mycket andra renoveringar så värmepumpen fick vänta.
förra året brukade jag ca 25.000kwh Då var dock inte spabad och alla andra renoveringar klara.
Antar då att dina vattenburna element är anpassade för en mycket högre framledningstemp (oljeeldning)
En värmepump har inte samma / lika hög temp , max 60-65 gr varmvatten , värmevattnet till radiatorer brukar vara ännu lägre .

Att få till en högre framledningstemp till värmen i huset kostar el till elpatroner .
Men ser samtidigt att din kompressor i LVVP kan avge 7 kw (y)

När jag kollar din elförbrukning 24-25 Dec är den hög , fast ingen var hemma !

Mitt eget hus (161 kvm + garage 35 kvm +19-20 gr) konsumerade 89 kwh , minus 7-8 gr utanför .
Den 24-25 Dec (6 vuxna + julbestyr i köket)
Har iofs inget spabad :rofl:
Har en IVT490 (FLVP) och en LLVP

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.