Tror du får det jättesvårt att få det rakt om du ska lägga bärlinorna direkt på plattor. Använd något som stolpar (regelbit, 70x70 Eller 95x95) så du kan justera höjden även om det bara rör sig om nån centimeter. Utgå från den högsta plattan.

En 170 regel plus 28-trall blir 198mm så om du kan gräva ur så du har 200mm till fönster så borde det vara görbart. Annars 145 men stötta upp det tätare (Typ 1,5m?). Det finns tabeller över max spännvidd för varje dimension. Håll dig en bit under det så kommer det nog upplevas stumt.

• Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Tycker du ska fundera på förutsättningarna under trallen. Har en trall jag just slitit bort som mer eller mindre slickar marken. Problemet med den är att det blir på tok för blött under när det inte blir någon luft. Som minst hade jag grävt bort jorden flera dm och sedan återfyllt med grovt krossgrus så att saker inte växer samt får ett material som dränerar bort vatten och hjälper avdunstning.
Nu blir det stenläggning där istället för sketen trall. Ska tilläggas att detta är på nordöstra sidan av huset så begränsatt med soljus på denna trall.

K
maah maah skrev:
70x70 ger inte bättre bärighet än en 45x70 i detta fall

Du kan köra med 45x70 som skruvreglar men då behöver du ha tätare mellan bärlinorna.
Dimensionen på bärlinor kan vara 45x120 om du har tillräckligt med stöd under.
Förklara varför det inte skulle ge bättre bärighet? Oavsett håll du lägger 45x70 så ger 70x70 betydligt värre böjstyvhet

K kniv skrev:
Förklara varför det inte skulle ge bättre bärighet? Oavsett håll du lägger 45x70 så ger 70x70 betydligt värre böjstyvhet
Jag hade fel enligt flera av er som har skrivit.

Tror jag landat i att göra något som bilde nedan
T TypRätt skrev:
Tycker du ska fundera på förutsättningarna under trallen. Har en trall jag just slitit bort som mer eller mindre slickar marken. Problemet med den är att det blir på tok för blött under när det inte blir någon luft. Som minst hade jag grävt bort jorden flera dm och sedan återfyllt med grovt krossgrus så att saker inte växer samt får ett material som dränerar bort vatten och hjälper avdunstning.
Nu blir det stenläggning där istället för sketen trall. Ska tilläggas att detta är på nordöstra sidan av huset så begränsatt med soljus på denna trall.
Mja, den risken kan ju finnas. Läget här är västlig riktning och hyfsat med sol. Inget som täcker så som träd eller liknande. Sen lutar ju hela tomten en hel del mot just väster bort från huset. Jag tror det inte blir för murrigt men sånt där är ju så klart svårt att helt veta innan.

Du har nog rätt i att få bort lite jord men flera dm låter mycket. Tar jag bort grässvålen och lite till känns som att det borde vara tillräckligt, se inlägg om det. blir kanske 15-20cm. Marken har inte pillats med sen huset byggdes på 60 talet så den känns stabil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.