1 887 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Frågor gällande Täljstenskamin.
Hej! Jag har precis flyttat till ett hus där jag har två täljstenskaminer, en modell mindre (roslagsspisen) och en modell jättestor, säkert över 1.5ton av märket tulikivi. Jag undrar hur många ilägg per dygn man ska köra i den stora. Den lilla kaminen blir skållhet på sidorna och lite svalare än skållad på toppen efter 1-2 ilägg. Jag vill inte elda för kråkorna. Jag har beställt en kaminfläkt, hjälper dessa att sprida värmen vidare i huset? (ej öppen planlösning).
Ska jag göra så många ilägg som krävs för att få toppen på den stora "skållad"? Fast det är väl en anpassningsfråga efter temperaturen utomhus iofs. Ni kanske har en stor tulikivi och kan ge mig lite tips på hur många ilägg ni gör per dygn.
Kuriosa: Jag har Eons telefonAPP där man kan följa vilken KWh-förbrukning man har per dygn.. När jag bara körde LVP så förbrukade jag viss många KWh per dygn.. när jag stängde av den och bara eldar i den stora tulikivin och den mindre täljstenskaminen så minskade min energiförbrukning med över hälften per dygn (!), jag blev väldigt imponerad utav detta, så nu har jag beslutat mig för att göra "grisjobbet" med veden..
Ber om ursäkt för ett rörigt inlägg.
Tack på förhand!
Ska jag göra så många ilägg som krävs för att få toppen på den stora "skållad"? Fast det är väl en anpassningsfråga efter temperaturen utomhus iofs. Ni kanske har en stor tulikivi och kan ge mig lite tips på hur många ilägg ni gör per dygn.
Kuriosa: Jag har Eons telefonAPP där man kan följa vilken KWh-förbrukning man har per dygn.. När jag bara körde LVP så förbrukade jag viss många KWh per dygn.. när jag stängde av den och bara eldar i den stora tulikivin och den mindre täljstenskaminen så minskade min energiförbrukning med över hälften per dygn (!), jag blev väldigt imponerad utav detta, så nu har jag beslutat mig för att göra "grisjobbet" med veden..
Ber om ursäkt för ett rörigt inlägg.
Tack på förhand!
Det handlar väl inte så mycket om hur varm ytan på den blir utan om hur länge den håller behaglig värme. Ju mer sten, desto jämnare blir värmen och desto längre tid håller den värmen. hittade ett bra diagram på deras hemsida, övre raden symboliserar din Tulikivi, nedre raden roslagssspisen:
https://www.tulikivi.com/se/tulikivi/Eldstadens_storlek
Grannen har en sådan stor sak, tror de som satte in den (3 ägare sedan) brukade eld en gång per dygn.
https://www.tulikivi.com/se/tulikivi/Eldstadens_storlek
Grannen har en sådan stor sak, tror de som satte in den (3 ägare sedan) brukade eld en gång per dygn.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Frågor gällande pardörr
Fönster & Dörrar -
Frågor gällande privatundantaget för kamerabevakning
Villalarm & Hemautomation -
Frågor gällande Vinylgolv på klinkers med golvvärme?
Golv -
Frågor gällande besiktningsdokument - fukt i källare
Köpa & Sälja hus -
Frågor efter saftig faktura gällande elarbetet
Juridik