VVS-installation i hörn med rör, ventiler och eluttag, relaterat till uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd expansionskärl med tryckmätare och kopparledningar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
God fortsättning!

För 3 månader sedan flyttade vi in i vårat nya hus. Vi bor i ett 2 plans-hus byggt 1957, med grund: platta på mark. Vi har bergvärmepump som är 5 år gammal. Det är främst i rummet på nedervåningen, längst bort från pannan som är kallt. (Det rummet är en utbyggnad och har 3 ytterväggar)

Ena dagen är elementet varmt och andra kallt. Jag skall börja med att lufta elementet, vet vilka steg jag skall följa.. men inte hur jag gör och vilka rattar, balofixer jag ska vrida/öppna.....

Har bifogat lite bilder på hur mitt pannrum ser ut. Tacksam för all hjälp jag kan få!!

  1. Har jag ett öppet eller slutet system?
  2. Var stänger jag av Cirkulationspumpen?
  3. Var/hur fyller jag på med mer vätska/vatten i mitt system?
  4. Enl de trådar jag har läst här ska trycket ligga mellan 1-2 (jag tänker 1,5) mitt tryck ligger >1 och den ”röda pilen ” rekommenderar>1….. vad göra?
  5. Ska trycket vara det samma för alla luft eller vattenburna system eller vad är et som styr de olika trycken i systemen?
  6. Vad händer om du har för högt tryck?
  7. Kan jag justera så att elementet i det ”kalla rummet ” längst bort har en högre temperatur än de andra elementen och alltid är varmt? (värme-pannan i dag justerar sig själv beroende på om tempareaturen höjs eller sänks ute)

TACK !! Röd expansionskärl med tryckmätare och kopparledningar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd expansionskärl med tryckmätare och kopparledningar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
// Miss Lisa
 
  • Värmepump och kopparledningar i pannrum, med kontrollpanel och diverse ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Åsa Lund
Enklast är nog att stänga av allting inkl pumpen som cirkulerar vattnet. Sedan kan du lufta elementen.

När du är klar med elementen går du ner u källaren igen. Sedan skruvar du bort locket på änden på det röda expansionskärlet. Kolla trycket där med cykelpump som kan pumpa bilventil. Ska vara ca 1,5 bar på cykelpumpen. Pumpa om det behövs (viket jag tror). Skruva på locket igen.

Sedan är det dags att fylla på vatten. Kranen för påfyllning brukar vara liten, svart, och sitta lite snett på ett rör. Ibland står det stämplat påfyllning på toppen. Kolla trycket på klockan du visat bild på. 1,5 som du nämner låter lagom.

När allt detta är gjort kan du slå på ditt värmesystem igen.

Lycka till!
 
Skulle gissa att förtrycket i ett slutet system är 0,5 bar.
1,5 bar motsvar 15 meter vattenpelare samt att säkerhetsventilen öppnar vid det trycket.

Trycket ser lite lågt ut!
Släpp på vatten till ett tryck till ca en bar (blir det för högt släpper säkerhetsventilen till rätt tryck) och lyssna om det porlar i raddarna. Ev lufta.
Tror att ditt systemtryck är lite lågt. Pumpa INTE upp ett förtryck på en låg villa till 1,5 bar.
 
M Miss Lisa skrev:
  1. Har jag ett öppet eller slutet system?
  2. Var stänger jag av Cirkulationspumpen?
  3. Var/hur fyller jag på med mer vätska/vatten i mitt system?
  4. Enl de trådar jag har läst här ska trycket ligga mellan 1-2 (jag tänker 1,5) mitt tryck ligger >1 och den ”röda pilen ” rekommenderar>1….. vad göra?
  5. Ska trycket vara det samma för alla luft eller vattenburna system eller vad är et som styr de olika trycken i systemen?
  6. Vad händer om du har för högt tryck?
  7. Kan jag justera så att elementet i det ”kalla rummet ” längst bort har en högre temperatur än de andra elementen och alltid är varmt? (värme-pannan i dag justerar sig själv beroende på om tempareaturen höjs eller sänks ute)
1 - Det är slutet och syns genom att du har det röda tryckkärlet på bilden.

2 - Det gör du bäst genom någon manövrering i menyerna på värmepumpen, normalt ska du inte behöva stänga av inte ens vid normal underhållsluftning. Att bryta allt är inte så bra det kan man undvika så läs i manualen.

3 - Se bifogad bild.

4 - I ditt fall kan du lägga dig vid ca: 1 bar det är inte kritiskt, På bilden ser det ut att ligga lägre men inte så lågt att det skulle ge problem. Elementet som ibland är varmt ibland kallt har inget problem som beror av trycket som det ligger nu dessutom ska i så fall delar högst upp i huset tappa effekten först i det fallet.

5 - Trycket man läser av på manometern ska i princip motsvara höjden i meter / 10 bar lite drygt när systemet är som kallast. Sen kommer det som Åsa Lund skrev om in också dvs hur högt lufttryck man har när det är noll på vattensidan men det kan du avvakta med att justera om det ligger någorlunda stabilt på mätaren vid olika utetemp. Man får göra det på rätt sätt om det krävs och är ett eget kapitel så det lyckas bra på en gång om man är ovan.

6 - Som sagt justerar det sig själv om det går över 1.5 bar då släpper säkerhetsventilen ut lite vatten. Bara att se till att det inte blir för lågt efteråt och vid litet värmebehov då är det dags att börja gå in på att justera luften också lite som vad Åsa skrev om tidigare.

7 - Tempen är samma i hela systemet det är vattenmängden, flödet man får jobba med så det fördelas så jämt som möjligt sett till vad som krävs i de olika utrymmena. Finns ventiler på elementen får man öppna max där det är kallare och strypa åt lite i taget där det är varmare. Samma om det finns termostater hålla dem helt öppna där det är brist och ev justera dem lite i de andra rummen. Sen kommer även temperaturen, kurvan värmepumpen levererar efter justerat mot utetemperaturen det ska också vara avpassat och något man kan få trimma om det inte har varit bra gjort från början.

Värmepump i pannrum med kopparledningar och röd pil som markerar påfyllningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
.... ser också att det är lite sprit i brinesystemet också. Jag vet inte hur det är hos er men vi brukar erbjuda våra kunder med berg/jord vp service för ca 1900kr. Då fyller vi på sprit, kollar filter, kollar tryck på expkärl, svarar på kundfrågor mm. Kan ju vara ett alternativ kanske. Men se till att isf få dit en som kan....
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.