Hej,
Jag ska bygga en altan som är 8,7 x 4,8 meter. Jag siktar på bärlinor i dimension 45x195, golvbjälkar i dimension 45x145 och 28 mm trall. Jag har sneglat i spännviddstabellen som cirkulerat i forumet som ger att 45x145 golvbjälkar bör ha max 2,3 meter. Om jag försöker klara mig med en bärlina fäst i husgrunden och två ytterligare på plintar skulle det ge en spännvidd på 2,4 meter. Ger det en "svampig" altan?

Alternativet som jag ser är att gå upp på 45x170 som golvbjälkar eller att sätta en tredje plintrad för ytterligare en bärlina.

Hälsningar
Anders

• Gilla
exumed
  • Laddar…
Är det en lösning att göra ett litet överhäng på 2-3 dm på sista bärlinan? Bygger man i så fall kjolen på "där inne" eller bygger man ett nytt stolpverk för kjolen?

Det är en bra lösning att dra in yttersta bärlinan. Spännvidden blir mindre. Bärlinans plintar behöver inte hamna så exakt. För kjolens skull behöver du bara regla upp lite så du har något att skruva de brädorna i.

• Gilla
Gismo1976
  • Laddar…
Tack! Vad är lämplig dimension för kjolens reglar? Blir 45x45 för mesigt? Jag kommer att ha plintar med stolpe på cc 170 cm för bärlinorna och därmed chans att fästa de vertikala reglarna i nederkant mot stolpen men en kort horisontell regel.

Med ett överhäng så får jag ju ingen stolpe från plinten att bygga räcket på. Jag gissar att jag avslutar golvreglarna med en längsgående regel. Mot denna kan jag i så fall bulta två 45x95 som sätts ihop så att ena står på regeln och den andra går ner. Blir det bra och stabilt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.