Hej, vi bor i ett hus med bergvärme sedan ett tag tillbaka och är tyvärr inte speciellt kunnig på området. :) Provade att lufta ett element häromdagen och då trycket då sänktes i expansionskärlet så tänkte jag fylla upp det igen till ca 1 som det stod på innan. Provade att vrida på ventilen men inget händer. Mätaren rör sig inte. Vad kan detta bero på? Allting verkar fungera för övrigt.

Tacksam för svar!

• Expansionskärl med manometer i ett värmesystem, rörledningar och en ventilkran syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar och en tryckmätare som inte rör sig vid ventiljustering.
    Skapa konto
  • Bergvärmepumpens kontrollpanel och logotyp med kopparrör ovanför, husägare frågar om hjälp med tryckjustering.
    Skapa konto
Vilken ventil vred du på?

Den lilla svart till höger om den blå "knappen" märkt "filling". Har för mig att det ska va rätt.

Vänster om den blå menade jag

Ja, det borde vara rätt, den ska ha en backventil, du kan ju alltid prova att knacka på den när du har skruvat upp den. För du har väl varmt och kallt vatten i kranarna i huset?

Ja varmt och kallt finns så det är inga problem. Var kan backventilen sitta och hur ser den ut?

Den sitter i själva ventilen och ska hindra värmevatten att gå över till kallvattenröret om det tappar trycket samtidigt som man försöker fylla på. Är det kommunalt vatten? Om du har egen brunn så kan ju trycket vara så lågt att det tar tid att fylla?

Provade att knacka med fingret på ventilen när jag skruvat upp den men det verkar inte hjälpa tyvärr.

• VVS-installation med kopparledningar och en ventil märkt "FILLING" som någon knackat på.
    Skapa konto
Ja det är kommunalt vatten

Vilket tryck står mätaren på nu

Nästan 1, så det är väl rätt ok, undrar mest varför inte det funkar att fylla på :)

Man får vrida ganska mycket, ett par varv vill jag minnas, på kranen innan den börjar släppa genom vatten.
Så beter sig min påfyllningskran i alla fall.

Ja jag vred den så långt det gick utan resultat tyvärr. Blir väl kanske till att anlita nån servicetekniker vid tillfälle som får kika på det..

C Conny81 skrev:
Nästan 1,
Det är nu det vid dessa utetemperaturer, du behöver nog inte mer än ca 40 C till huset nu, men när det blir kallare ute kommer tempen att öka i systemet och då ökar trycket med, så fyll inte mer

Ok tack för tipset. Som det är nu så går det dock inte att fylla på alls

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.