Bor i bostadsrätt. Har precis totalrenoverat mitt badrum efter vattenskada. Några småmoment kvar och ej slutbesiktat eller betalt. Anlitat välrenommerad firma med alla behörigheter på plats. Har även bytt golvet utanför och när jag skulle slipa tröskeln (för att olja in i samma nyans som golvet) upptäckte jag att tröskeln var sprucken och behövde bytas. Ringde badrumsfirman som berättade att tröskeln går fint att lossa om man skär försiktigt i silikonet mot badrumssidan. Vid närmare koll hittade jag inget uppvik på tröskeln, googlade och tolkade det som att uppvik bara behöver vara till ovankant klinker om fallet till lägsta punkt (dvs avloppet) är min 20 mm. Vi har c:a 3,5 m mellan dörr och avlopp och även om jag inte mätt fallet känns det OK (går åt rätt håll) när jag kollar med vatten. Känns rimligt att det skulle klara 20-mm-gränsen.
Gick fint att lossa tröskeln och såg då att uppviket mycket riktigt gick till överkant klinker, förutom på ett ställe där det såg snedskuret ut och bara gick c:a halvvägs (se bild, gult = våtrumsfolie). Ringde badrumsfirman igen som sa att det ska inte vara några problem att få till. De kommer i veckan för att åtgärda.
Mina funderingar: Jag har noll erfarenhet av våtrum, så jag vill ha en second opinion på vilka alternativen är (så att jag kan bemöta ev tokiga lösningar som kommer upp). Som det ser ut nu tolkar jag det som att det inte är utfört enligt gällande regler. Vilka alternativ finns då för att få detta att bli OK? Måsta man knacka bort plattorna närmast tröskeln för att kunna skarva på tätskiktet (våtrumsfolie)? Kan man skarva på folien ändå? Pensla med något "gummiliknande" klister som vulkar? Eller räcker det att fylla ut springan mot tröskeln med en fet sträng silikon? Eller, är det kanske ändå OK som det ser ut?
Gick fint att lossa tröskeln och såg då att uppviket mycket riktigt gick till överkant klinker, förutom på ett ställe där det såg snedskuret ut och bara gick c:a halvvägs (se bild, gult = våtrumsfolie). Ringde badrumsfirman igen som sa att det ska inte vara några problem att få till. De kommer i veckan för att åtgärda.
Mina funderingar: Jag har noll erfarenhet av våtrum, så jag vill ha en second opinion på vilka alternativen är (så att jag kan bemöta ev tokiga lösningar som kommer upp). Som det ser ut nu tolkar jag det som att det inte är utfört enligt gällande regler. Vilka alternativ finns då för att få detta att bli OK? Måsta man knacka bort plattorna närmast tröskeln för att kunna skarva på tätskiktet (våtrumsfolie)? Kan man skarva på folien ändå? Pensla med något "gummiliknande" klister som vulkar? Eller räcker det att fylla ut springan mot tröskeln med en fet sträng silikon? Eller, är det kanske ändå OK som det ser ut?
Ja, riktigt klantigt. Silikon kan ju kännas OK för en oinvigd, och det var min första tanke, men kan det verkligen räcka för att det ska vara enligt gällande branschstandard?Åsa Lund skrev:
Det kostar ju en rejäl slant att renovera badrum, och jag har valt att anlita en firma för att det ska bli "by the book". Jag tänker inte nöja mig med mindre, eftersom det blir min huvudvärk om det uppstår en vattenskada i framtiden.
Så frågan kvarstår: Vad krävs för att fixa till ovan så att det blir enligt gällande regelverk? Det är detta jag tänker kräva av badrumsfirman.
Det är väldigt lätt, nämligen att man hugger väck plattorna som angränsa till tröskeln och rensar tätskiktsduken från fix, lägger dit en badrumströskel eller en egen variant och sedan överlappar man mot befintligt tätskikt med en ny duk som går upp en bit på tröskeln. Nu kan man lägga dit nya plattor igen och sedan är det klart.M Mr Phil skrev:Ja, riktigt klantigt. Silikon kan ju kännas OK för en oinvigd, och det var min första tanke, men kan det verkligen räcka för att det ska vara enligt gällande branschstandard?
Det kostar ju en rejäl slant att renovera badrum, och jag har valt att anlita en firma för att det ska bli "by the book". Jag tänker inte nöja mig med mindre, eftersom det blir min huvudvärk om det uppstår en vattenskada i framtiden.
Så frågan kvarstår: Vad krävs för att fixa till ovan så att det blir enligt gällande regelverk? Det är detta jag tänker kräva av badrumsfirman.
Klicka här för att svara