Hej

Det utfördes badrumsrenovering för lite över ett år sedan, och jag vet att de inte gjorde ett stambyte för det gamla avloppsröret från handfatet. Enbart golvbrunnen blev utbytt. Hursomhelst, funderade jag på ett handfatsbyte och blev genast fundersam gällande kopplingen till avloppsröret.

Röret från handfatet är tätat direkt mot avloppsröret med en rörmanschett. Jag förstår inte riktigt hur man har tänkt här och om man i framtiden behöver byta handfat eller avloppsrör, hur ska det gå till när anslutningen är gjord på det här sättet? Den är dessutom limmad direkt mot röret. Är detta gjort på ett professionellt sätt?

• Avloppsrör från handfat med rörmanschett på kaklat golv, synligt limmad anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
S sågverk skrev:
Är detta gjort på ett professionellt sätt?
Nej det är inte gjort på ett professionellt sätt.

Givetvis ska man kunna byta vattenlås utan att äventyra tätskiktet, det är A & O.

Principen är ju följande...
Röret från golvet ska sticka upp ovan klinkern i detta fallet, minst 40mm.

Likt min bild nedan rent principiellt:

Rör som sticker upp från klinkergolv med tätningsmanchetter, nära vit kakelvägg och kromade rör.
Skapa konto

Här har du dagens regelverk enligt Säkervatten för liknande installationer:
https://sakervatten.se/wp-content/u...2C*MTczMTkyMTk1My4xLjEuMTczMTkyMTk1Ni4wLjAuMA..

Sidan 42 i det offentliga regelverket Säkervatten, som nästan alla försäkringsbolag lutar sig emot.

Fakta i klartext hur det ska göras...

Illustration av avståndskrav för spillvattenrör och golvbrunn enligt Säkervatten-regler, med fokus på tätskikt och minimimått i våtutrymme.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
sågverk
  • Laddar…
S sågverk skrev:
Röret från handfatet är tätat direkt mot avloppsröret med en rörmanschett. Jag förstår inte riktigt hur man har tänkt här och om man i framtiden behöver byta handfat eller avloppsrör, hur ska det gå till när anslutningen är gjord på det här sättet? Den är dessutom limmad direkt mot röret
Oroa dig inte i onödan!
50 mm stosen som kommer upp i ditt golv är fackmannamässig, sedan kan dom ha lagt "golv på golv" så du fått en stos som går "jämt med golvnivå"
Denna är garanterat inte "limmad" utan vattenlåsets 40 mm rör går ned i stosens 50 mm rör (standard), antingen med en förminskning 50-40 mm eller "tätningspasta".

Behöver du byta handfat ell vattenlås med rör, så är det bara att göra det.
Ingenting hindrar någonting vad gäller byte.

• Gilla
sågverk
  • Laddar…
Krilleman
J jawen skrev:
Oroa dig inte i onödan!
50 mm stosen som kommer upp i ditt golv är fackmannamässig, sedan kan dom ha lagt "golv på golv" så du fått en stos som går "jämt med golvnivå"
Denna är garanterat inte "limmad" utan vattenlåsets 40 mm rör går ned i stosens 50 mm rör (standard), antingen med en förminskning 50-40 mm eller "tätningspasta".

Behöver du byta handfat ell vattenlås med rör, så är det bara att göra det.
Ingenting hindrar någonting vad gäller byte.
Fast hur ska man då säkerställa att det blir korrekt vid byte av vattenlås?
Väldigt konstig rekommendation...! 🤔

40mm uppstick är regeln för matande avlopp... (Alltså INTE vattenlås).

Allt annat är fel enligt dagens normer.

Textdokument om installation av spillvattenrör med en markerad sektion om minimiavstånd på 40 mm för montering av tätskikt, samt illustrerade diagram.
Skapa konto

Jag länkar till aktuellt regelverk, har du annan information så hänvisa till detta @jawen ! 👍

Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Fast hur ska man då säkerställa att det blir korrekt vid byte av vattenlås?

Väldigt konstig rekommendation... 🤔

40mm uppstick är regeln...
Ett trycklöst system med endast gravitation som kraft.
Rör i rör med tätning.

Vattenlås-utkastet / handfatets "gråvatten" rör bör gå ned 2-3 cm i stosen.
40 mm uppstick är rekommenderat vid nybyggnation/ ombyggnad, MEN funktion är viktigast & den bibehålls även vid stos jämte golvnivå.

Krilleman
J jawen skrev:
Ett trycklöst system med endast gravitation som kraft.
Rör i rör med tätning.

Vattenlås-utkastet / handfatets "gråvatten" rör bör gå ned 2-3 cm i stosen.
40 mm uppstick är rekommenderat vid nybyggnation/ ombyggnad, MEN funktion är viktigast & den bibehålls även vid stos jämte golvnivå.
Fast det säger ju ingenting i din tes.
Du påtalar alltså det fortfarande är OK att kör vattenlåsets utloppsrör som tätskikt.

Nej det är aldrig svaret med dagen normer...

kör vattenlåsets utloppsrör som tätskikt.
Tätskikt om vi pratar badrum ligger längre ned med manschett eller "old-school" fiberfilt, (vid gjuten golvnivå & 20 mm upp).
Blanda inte ihop badrummets tätskikt med handfatets vattenlås-rör.

Toaletter behöver inga tätskikt

Krilleman
J jawen skrev:
Tätskikt om vi pratar badrum ligger längre ned med manschett eller "old-school" fiberfilt, (vid gjuten golvnivå & 20 mm upp).
Blanda inte ihop badrummets tätskikt med handfatets vattenlås-rör.

Toaletter behöver inga tätskikt
Nja, det du förespråkar är inte helt sant.

Tätskikt ska aldrig ligga emot vattenlåsets utloppsrör.
40mm ska avloppet upp för att ansluta mot vattenlåsets rör enligt Säkervatten.

Toaletter behöver även dom tätskikt i viss fall idag.

Läs mer hos www.boverket.se:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gregler/fuktsakerhet/badrum-och-andra-vatrum/

Nja, det du förespråkar är inte helt sant.
Du får tycka vad du vill, jag har väldigt många år i branschen kopplat direkt till försäkringsbolag & " branchstandard" & suttit som "expert" i rättegångar..
Du måste skilja på "aktuellt fall" & ny/ombyggnad, & funktion sett ur rent säkerhetsaspekt.
Svamla på om säker vatten hjälper inte TS, om du inte specificerar allt i den aktuella konstruktionen.

Krilleman
J jawen skrev:
Du får tycka vad du vill, jag har väldigt många år i branschen kopplat direkt till försäkringsbolag & " branchstandard" & suttit som "expert" i rättegångar..
Du måste skilja på "aktuellt fall" & ny/ombyggnad, & funktion sett ur rent säkerhetsaspekt.
Svamla på om säker vatten hjälper inte TS, om du inte specificerar allt i den aktuella konstruktionen.
Du får komma med massor med fakta i ärendet.
Men kan du inte länka med korrekt hänvisning till den faktiska saken så kan du inte...

😟😠

Du får komma med massor med fakta i ärendet.
Men kan du inte länka med korrekt hänvisning till den faktiska saken så kan du inte
Okey mitt sista inlägg om detta (om du inte svarar något vettigt)

Berätta vad som skulle kunna hända i TS scenario ?

Krilleman
J jawen skrev:
Okey mitt sista inlägg om detta (om du inte svarar något vettigt)

Berätta vad som skulle kunna hända i TS scenario ?
Men det hör ju inte hit.

Du påtalade att man kan undvika att följa normerna.
Och jag har länkat till det korrekta, via tidigare länkar.
Hur menar du att annat är OK?

Visa forumet hur just du menar!

Du påtalade att man kan undvika att följa normerna.
Befintliga badrum & toalett byggt tidigare följer tidsenliga rekommendationer..Punkt!

Och jag har länkat till det korrekta.
Nej, du har länkat till Boverkets rekommendationer från 1 juli 2025

Hur menar du att annat är OK?
För att jag sedan 35 år tillbaka ALLTID utfört fackmannamässiga åtgärder i över 2500 badrum.
Logik & funktion i materialens alla egenskaper, ihop med vattnets "resa" via flytande, kondens eller ång-form & naturlagar,
Allt hör ihop.

Ge mig ett specifikt fall, så ska jag svara exakt vad som händer & varför.
Knappast att jag tänker lägga lördagskvällstid på att via google sökningar finna dokument, som DU finner "viktiga"

Krilleman
J jawen skrev:
Ge mig ett specifikt fall, så ska jag svara exakt vad som händer & varför.
Knappast att jag tänker lägga lördagskvällstid på att via google sökningar finna dokument, som DU finner "viktiga"
Varför då ens svara på frågan, då jag redan hänvisat till korrekta länkar...?!

Var är dina länkar för din tes i klartext?

Eller är det bara din känslomässiga tes som gäller?

korrekta länkar
Definiera "korrekta"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.