2 606 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Fråga om Nybygge - totalentreprenad
Jag diskuterade igår på herrmiddagen om nybyggen vid total entreprenad, vilka byggregler måste husleverantören följa om ABS 05 gäller.
Jag menar att själva husleverantören ansvarar för att de branschregler som finns måste följas hur ett hus ska byggas, min kära vän menar att det är besiktningsmannens bedömning som gäller, han verkade väldigt säker på sin sak.
Vet någon av er om det verkligen kan vara så eller är det branschreglerna som gäller ?
Tack på förhand Robel
Jag menar att själva husleverantören ansvarar för att de branschregler som finns måste följas hur ett hus ska byggas, min kära vän menar att det är besiktningsmannens bedömning som gäller, han verkade väldigt säker på sin sak.
Vet någon av er om det verkligen kan vara så eller är det branschreglerna som gäller ?
Tack på förhand Robel
Vid totalentreprenad är det totalentreprenören som har ansvaret gentemot beställaren för att gällande branschregler och normer följs. Observera dock att det inte alltid är husleverantören som är entreprenör, denne kanske bra levererar materialet och möjligtvis rekommenderar en entreprenör. Var noga med detta när du väljer husleverantör, det är endast ett fåtal husleverantörer som kan erbjuda totalentreprenad.
Som byggherre har du dock själv ansvar gentemot myndigheterna att huset byggs enligt gällande regler och normer. För att kunna ta det ansvaret är du skyldig att anlita en kvalitetsansvarig (KA) som följer upp detta. Denne skall vara sakkunnig och certifierad av myndigheterna. Kontrollen gör denne genom att se till att de regler för uppföljning som fastställs i den kontrollplan som bestämts vid byggsamrådet med byggnadsnämnden uppfylls. Uppföljningen görs huvudsakligen genom egenkontroller av respektive entreprenör den enligt fastställda kontrollplanen. KA:s uppgift är sedan att samla in dessa kontrollplaner, och sakkunnighetsintyg (från ex. sotaren). När KA gjort detta tillställer han byggnadsnämnden en bekräftelse på detta. Med detta som underlag utfärdar byggnadsnämnden ett s.k. slutbevis, en bekräftelse på att byggnationen är godkänd, som tillställs byggherren.
KA bör även, vid åtminstone något tillfälle, besöka byggplatsen för att själv kontrollera att arbetet utförs riktigt.
Besiktningsmannens (bm) uppgift är att vid slutbesiktning, innan entreprenaden överlämnas till beställaren, kontrollera att nämnda intyg om kontroller finns samt att byggnationen i övrigt är fackmässigt utförd. Detta innebär att bm gör en viss kontroll, så långt som kan ses vid besiktningen, att byggnationen uppfyller gällande bestämmelser.
Finns inga fel eller ett fåtal fel av mindre betydelse skall besiktningsmannen godkänna entreprenaden. Då övergår ansvaret för byggnationen på beställaren.
Vid besiktningen av bm påtalade fel skall åtgärdas av entreprenören inom normalt två månader.
Som byggherre har du dock själv ansvar gentemot myndigheterna att huset byggs enligt gällande regler och normer. För att kunna ta det ansvaret är du skyldig att anlita en kvalitetsansvarig (KA) som följer upp detta. Denne skall vara sakkunnig och certifierad av myndigheterna. Kontrollen gör denne genom att se till att de regler för uppföljning som fastställs i den kontrollplan som bestämts vid byggsamrådet med byggnadsnämnden uppfylls. Uppföljningen görs huvudsakligen genom egenkontroller av respektive entreprenör den enligt fastställda kontrollplanen. KA:s uppgift är sedan att samla in dessa kontrollplaner, och sakkunnighetsintyg (från ex. sotaren). När KA gjort detta tillställer han byggnadsnämnden en bekräftelse på detta. Med detta som underlag utfärdar byggnadsnämnden ett s.k. slutbevis, en bekräftelse på att byggnationen är godkänd, som tillställs byggherren.
KA bör även, vid åtminstone något tillfälle, besöka byggplatsen för att själv kontrollera att arbetet utförs riktigt.
Besiktningsmannens (bm) uppgift är att vid slutbesiktning, innan entreprenaden överlämnas till beställaren, kontrollera att nämnda intyg om kontroller finns samt att byggnationen i övrigt är fackmässigt utförd. Detta innebär att bm gör en viss kontroll, så långt som kan ses vid besiktningen, att byggnationen uppfyller gällande bestämmelser.
Finns inga fel eller ett fåtal fel av mindre betydelse skall besiktningsmannen godkänna entreprenaden. Då övergår ansvaret för byggnationen på beställaren.
Vid besiktningen av bm påtalade fel skall åtgärdas av entreprenören inom normalt två månader.
Redigerat:
Hej
4§ i konsumenttjänstlagen säger bland annat följande, "Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmannamässigt" I ett utbildningsmaterial från byggutbildarna så diskuteras vad detta egentligen innebär. Följande är direkt taget från detta material.
Vad fackmannamässighet innebär är inte så lätt att specificera. Prop 1984/85:110 beskrev fackmannamässighet som "något som kan krävas av en normalt skicklig och kunnig samt seriöst arbetande fackman inom området som den ifrågavarande tjänsten gäller". Vägledning för detta kan enligt samma proposition hämtas i "allmänna eller särskilda beskrivningar eller anvisningar avseende material och metoder mm. Samt god yrkes eller branschpraxis. Hit ska också enligt 1989/90:77 räknas fabrikanternas materialanvisningar. AMA, allmänna material och arbetsbeskrivning, brukar ofta anses lägga en ribba för vad god fackmannamässighet är. Vedertagna handböcker som beskriver rekommenderade tekniska utföranden bör rimligen också räknas dit, liksom tydliga branschrekommendationer, t ex VVS-installatörerna rekommendationer om vattenskadefria installationer.
Om besiktningsmannens roll skriver man följande "Det mest uppenbara för besiktningsmannen att undersöka är om arbetet utförts "fackmannamässigt" enligt 4§ KtjL"
Jag håller med Robel och tolkar det som att man kan kräva att allt arbete skall utföras fackmannamässigt enligt gällande regler. Vår entreprenör anser att han gör som han vill och det enda som räknas är om besiktningsmannen godkänner slutresultatet så det finns uppenbart olika sätt att tolka lagen.
4§ i konsumenttjänstlagen säger bland annat följande, "Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmannamässigt" I ett utbildningsmaterial från byggutbildarna så diskuteras vad detta egentligen innebär. Följande är direkt taget från detta material.
Vad fackmannamässighet innebär är inte så lätt att specificera. Prop 1984/85:110 beskrev fackmannamässighet som "något som kan krävas av en normalt skicklig och kunnig samt seriöst arbetande fackman inom området som den ifrågavarande tjänsten gäller". Vägledning för detta kan enligt samma proposition hämtas i "allmänna eller särskilda beskrivningar eller anvisningar avseende material och metoder mm. Samt god yrkes eller branschpraxis. Hit ska också enligt 1989/90:77 räknas fabrikanternas materialanvisningar. AMA, allmänna material och arbetsbeskrivning, brukar ofta anses lägga en ribba för vad god fackmannamässighet är. Vedertagna handböcker som beskriver rekommenderade tekniska utföranden bör rimligen också räknas dit, liksom tydliga branschrekommendationer, t ex VVS-installatörerna rekommendationer om vattenskadefria installationer.
Om besiktningsmannens roll skriver man följande "Det mest uppenbara för besiktningsmannen att undersöka är om arbetet utförts "fackmannamässigt" enligt 4§ KtjL"
Jag håller med Robel och tolkar det som att man kan kräva att allt arbete skall utföras fackmannamässigt enligt gällande regler. Vår entreprenör anser att han gör som han vill och det enda som räknas är om besiktningsmannen godkänner slutresultatet så det finns uppenbart olika sätt att tolka lagen.
Det är viktigt att det står inskrivet i kontraktet om man har totalentreprenad att allt ska göras enligt gällande branschregeler. Ex Per mm. Då har man lättare att komma någonstans juridiskt om någon snickare helt plötsligt har sina egna ideer.
Besiktningsmannens uppgift är att godkänna entreprenaden, bl.a med utgångspunkt från fackmässighet som vi skrivit ovan. Vad fackmässighet är har beskrivits bra av mr_bygg. (Termen är numera inte fackmannamässigt utan fackmässigt).
Man får inte glömma att besiktningsmannen på intet sätt är någon "domare" på vars åsikt inte kan klagas. Bl.a. kan överbesiktning begäras. Alla besiktningar kan även prövas i domstol, som således är sista instans.
Det är inte alls nödvändigt, och förekommer i princip aldrig, att man i kontraktet anger att arbetet skall utföras enligt gällande branschregler, det är en självklarhet och, som ovan nämnts, ett lagkrav! Detta gäller naturligtvis allt arbete, inte bara vid totalentreprenader.
Man får inte glömma att besiktningsmannen på intet sätt är någon "domare" på vars åsikt inte kan klagas. Bl.a. kan överbesiktning begäras. Alla besiktningar kan även prövas i domstol, som således är sista instans.
Det är inte alls nödvändigt, och förekommer i princip aldrig, att man i kontraktet anger att arbetet skall utföras enligt gällande branschregler, det är en självklarhet och, som ovan nämnts, ett lagkrav! Detta gäller naturligtvis allt arbete, inte bara vid totalentreprenader.
Till carlssoni, vi hade faktiskt inskrivet i vårt kontrakt att alla våtrum skulle göras i enlighet med PER och vad är det för nackdel om man som kund kräver att få in det i kontraktstexten? För det förekommer ju många gånger att branchreglerna inte följs...
Jo, jag menar det att det finns ju branshregler för ett syfte och det bör ju rimligt vis vara total entreprenören som står som ansvarig för att deras underentreprenörer uppfyller att arbetet utförs enligt dom föreskrifter och regler som finns. Annars vore det meningslöst att ha dessa regler, besiktningsmannens funktion är väl ändå bara att kontrollera att arbetet är fullgott, han ska ju vara kunnig nog att bedömma sådant. Han ska ju besikta efter just branshreglerna. Men som sagt, det är väl inte alltid dom alla är så vassa heller.
Har du en totalentreprenad så ansvarar din entreprenör för vad hans eventuella underentreprenörer gör. Det är ingen skillnad på lagens krav vem som än utför arbetet, det är bara lättare för dig som beställare att jaga en part om det går åt skogen.Robel skrev:Jo, jag menar det att det finns ju branshregler för ett syfte och det bör ju rimligt vis vara total entreprenören som står som ansvarig för att deras underentreprenörer uppfyller att arbetet utförs enligt dom föreskrifter och regler som finns. Annars vore det meningslöst att ha dessa regler, besiktningsmannens funktion är väl ändå bara att kontrollera att arbetet är fullgott, han ska ju vara kunnig nog att bedömma sådant. Han ska ju besikta efter just branshreglerna. Men som sagt, det är väl inte alltid dom alla är så vassa heller.
När det gäller besiktningsmännen så finns det tyvärr som i alla branscher både bättre och sämre yrkesmän. Argumentet att allt är OK så länge inte besiktningsmannen upptäcker det eller anmärker på det är lite skrämmande. Man skulle kunna jämföra det med att det är helt OK att bryta mot lagen så länge inte polisen haffar dig. Det är dessutom orimligt att anta att en besiktningsman vid exempelvis en slutbesiktning kan upptäcka att allt arbete är utfört "fackmässigt" utan man måste förutsätta att entreprenörerna är förhållandevis seriösa och känner till vilka regler som gäller.
Jag förstår Maggan9 argument att det känns bättre om det står specifikt i kontraktet att vissa branschregler skall följas men rent juridiskt tror jag inte precis som carlssoni skriver att det är någon skillnad. Råkar du ut för en entreprenör som är oseriös/okunning så spelar det nog tyvärr rent krasst ingen roll vad som står i kontraktet eller vad som besiktningsmannen kommer fram till om inte entreprenören bryr sig. Att man sedan har helr rätt i sak betyder för den sakens skull att det på något sätt är enkelt att få felaktigheter åtgärdade utan en massa bråk som kostar både tid och pengar.
Den enda "enkla" lösningen är helt enkelt att göra sin "hemläxa" ordentligt innan man anlitar en hantverkare/entreprenör för att vara säker på att han/hon kommer att göra ett bra jobb. Här är information och referenser som man lyckas få tag på, bland annat här på forumet, väldigt viktiga
hej!
Vad är myndighetskrav och vad är rekommendationer? Vår entreprenör säger hela tiden att det är rekommendationer men ingen lag när vi diskuterar regler.
Så jag undrar hur det ligger till med branschregler på badrum och vatteninstallationer på ett nybygge som kontraktskrevs väldigt sent 2006?
Sen läste jag att man har två års skydd mot byggfel från slutbesiktningsdagen, stämmer det?
Mvh
Bambi
Vad är myndighetskrav och vad är rekommendationer? Vår entreprenör säger hela tiden att det är rekommendationer men ingen lag när vi diskuterar regler.
Så jag undrar hur det ligger till med branschregler på badrum och vatteninstallationer på ett nybygge som kontraktskrevs väldigt sent 2006?
Sen läste jag att man har två års skydd mot byggfel från slutbesiktningsdagen, stämmer det?
Mvh
Bambi
Lagen är tyvärr luddig i det avseendet att den inte exakt pekar ut vad som gäller, vilket lämnar öppet för tolkningar vilka rekommendationer som skall följas. I propositionerna så anges vad som lagen avser med fackmässighet vilket jag tror de flesta hantverkare och vanligt folk kan vara överens om. Jag förstår ditt dilemma, vår entreprenör hade också alltid olika orsaker varför inte hus-ama, branschrekomendationer, avtal, etc behövde följas. Det är nog tyvärr så att det inte är fel på lagarna utan man får helt enkelt efter bästa förmåga försöka undvika de hantverkare som struntar i dem. Det enda jag kan rekommendera är att ta in en kunnig besiktningsman/sakkunnig som vet vad som gäller och i värsta fall anlita en advokat som tar tillvara dina rättigheter.Bambi skrev:hej!
Mvh
Bambi
När det gäller din fråga om två års skydd mot byggfel efter slutbesiktningen så regleras det i 59§ KTjL. Arbetet får genom denna paragraf en "garantitid" på två år. Det gäller alla felaktigheter som utgår från 9-11§§, Dvs
- Bristande fackmässighet (inkl normenlighet)
- Brister i omsorg och samråd
- Icke avtalsenligt
- Följer inte säkerhetsföreskrifter
- Vilseledande uppgifter
- Underlåtit att lämna avgörande upplysningar
Så är det ett byggfel så borde det rimligen uppfylla någon eller några av ovanstående punkter.
maggan9 skrev:
PER heter numer BBV, PER finns inte. Vår hantverkar firma försökte blåsa oss genom att överlämna ett PER intyg men efter koll hos bkr och IF så krävde vi ut ett BBV då det skulle byggas med NU gällande branchregler.....vi vet inte om så blev fallet, men nu är det förhoppningsvis försäkringsbart!
Viktigt kanske?
Klicka här för att svara