Jag vet tyvärr inte något om de svängbara kopplingarna, men jag ville påminna om att hålla mutterdragaren smord. Oftast räcker det med daglig smörjning med några droppar olja i luftnippeln, men ibland finns även andra smörjställen. Kolla manualen.

A
Jag har en 3hk Stanley kompressor, där har jag samma problem, känns att tryckregulatorn är värdelös, så jag kör med en extern kopplad direkt till tanken när jag behöver mer kraft ( har en från en gammal Atlas copco med inbyggd vattenavskiljare), betydligt bättre precision på den regulatorn också :)

• Gilla
d0nnie
  • Laddar…
Har plockat av nippeln i gaveln (mitten på tanken) men där behöver jag någon omvandlare för att kunna koppla slangen direkt till tanken. Vad brukar gängorna vara för mått i gaveln på en 50L tank? Någon som har koll på det? (när jag mätte de utvändiga gängorna på själva nippeln som tidigare satt i gaveln så är de ca 19mm)

Sen ville jag fråga om en "grej" som följde med mutterdragaren. Försökte hitta information om den i den så kallade manualen men där står inget om den. Skulle jag gissa så hade jag gissat på någon form av övertrycksventil. Bifogar en bild, säkert någon som känner igen detta...
2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Redigerat:
  • Gilla
d0nnie
  • Laddar…
jojjeblom skrev:
Det är en dimmoljesmörjare, den ska fyllas med lämplig olja. Länkar nedan till en enkom olja för detta.

[länk]
Oj, tack för svaret! Är detta något som måste göras omgående (är det alltså jätteviktigt?) och ska dimmoljesmörjaren alltid vara påkopplad mellan luftslang och mutterdragare?

Jag smörjde maskinen via luftintaget men med en vanlig pippet istället (som också följde med)

Redigerat:
Min gamla mutterdragare hade jag ingen enkom dimsmörjare till, där duttade jag i några droppar motorolja direkt in i maskinen när man kom ihåg (säkert för sällan)

Denna jag har nu har jag dimsmörjaren påkopplad alltid och det bör man nog ha, eller komma ihåg att smörja direkt i maskinen.

jojjeblom skrev:
Min gamla mutterdragare hade jag ingen enkom dimsmörjare till, där duttade jag i några droppar motorolja direkt in i maskinen när man kom ihåg (säkert för sällan)

Denna jag har nu har jag dimsmörjaren påkopplad alltid och det bör man nog ha, eller komma ihåg att smörja direkt i maskinen.
Ok, så med andra ord sålänge man smörjer direkt i maskinen så har det en liknande effekt? Mutterdragaren kommer visserligen inte användas speciellt ofta, kanske ett par ggr per år när man byter däck.

Precis så ja:thumbup:

Vad bra! Man lär sig saker hela tiden ;) Vad tror du om dimensionera på gängorna i gaveln? Är nippeln som satt där 3/4" eller 3/8" ?

DSC_8334.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

d0nnie skrev:
Vad bra! Man lär sig saker hela tiden ;) Vad tror du om dimensionera på gängorna i gaveln? Är nippeln som satt där 3/4" eller 3/8" ?

[bild]
Jag törs inte gissa vilken dimension det är, mitt råd är att ta med dig nippeln till någon som säljer tryckluftsgrejor, typ järnaffärer/byggmarknader eller dylikt så får du rätt grejor på en gång:)

1/2" Ligger nog närmast

Redigerat:
Fick precis en ide och undrar om den är bra och genomförbar...

Skulle man kunna koppla på en till tank (t.ex.på 24l) efter tryckregulatorn och sen koppla mutterdragaren direkt till den nya tanken? På så sätt borde väl luftflödet till maskinen öka samtidigt som man bibehåller möjligheten till att reglera trycket med den befintliga tryckregulatorn.

Du tänker rätt. Det är precis det jag skriver i länken i inlägg #11. Det kommer att bli toppen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.