Tjena!
Jag har läst några hundra böcker på telefonen de senaste åren nu men känner att det skulle vara skönt med en riktig e-boks-läsare som man faktiskt kan ta med ut i solen, och är då väldigt sugen på en Kindle Paperwhite, men har en fråga om syncning som jag hoppas något kan hjälpa mig med.

Är det möjligt att få automatisk syncning mellan en icke Amazon-köpt bok (t.ex. konverterad epub-bok) att fungera mellan Kindle-plattan och en android-telefon? Det ska alltså ske helt automatiskt, jag ska inte behöva skicka en fil mellan enheterna varje gång jag läst eller något sådant.

/ magnus

Det är inte uppenbart att det går. Folk har hackat Kindle-läsarna så att man kan köra egna programvaror, men "communityn" är inte superaktiv (intresset är väl inte superstort) och nya uppdateringar från Amazon täpper ständigt till hålen.

När jag lekte med det så såg jag i vilket fall inga synkningslösningar, men jag letade å andra sidan inte.

Det är i vilket fall något sådant som måste till. Kindle/Amazon synkar inte "lokala" böcker på något sätt, varken backup eller var man just nu läser i boken. Den gör det som sagt dock med de böcker man köpt på Amazon.

Annars så kan jag varmt rekommendera Kindle Paperwhite. (Den kunde vara lite större, men då skulle den å andra sidan bli tyngre.)

Du kan ju skicka in en e-pub till Amazon för konvertering så att den dyker upp i Kindle-läsaren och sen kan du ju ladda ner Kindle-appen på din mobil och de är synkade.

Ja, det fungerar utmärkt. Du lägger epub i Kindle/amazonmolnet och de finns på alla enheter. Synkar automatiskt var du är i boken.

Läste ca fem år på telefonen och tyckte det var smidigt att alltid ha med boken. Strax efter 40 börjar synen bli lite dålig och skulle dessutom på en resa (telefonen kass i solljus) så jag köpte en Kindle. Den är helt underbar och det var en överraskning att den synkar med telefonen.

Lite krångligare att få in biblioteksböckerna men när man gjort det en gång fungerar det bra.

Men räkna inte med att du kan låna några böcker på bibliteket om du har Kindle. Inte hittade jag en lösning för det iaf.

Finns lösning, googla.

magnil skrev:
Ja, det fungerar utmärkt. Du lägger epub i Kindle/amazonmolnet och de finns på alla enheter. Synkar automatiskt var du är i boken.
Där ser man. Fel av mig.

Missa inte att det nu finns en efterföljare till Paperwhite, Voyage, som är mer "premium". Lättare, bättre skärm, magnesiumchassi. Är sugen på att byta upp mig.

Jag hanterar mina e-böcker med Calibre och konverterar dem till MOBI. Sedan brukar jag bara mejla dem till mitt Kindle-konto och de dyker upp på alla enheter.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.