Kakelsättaren har härjat i vårt badrum och kaklet och klinkret blev bättre än vi trodde. Men i smygen vid dörren (dvs ett hörn som pekar utåt) har han satt kaklet så att man s. a. s. ser kanten på kakelplattan (plattan är vit men kanten är brun keramik färgad). Vid sidan av att det inte är snyggt så måste det ju utgöra ett enormt riskmoment också (går man emot med något tungt spricker ju plattan alldeles säkert). Är det fackmässigt att göra så?

Dom hörn jag har sett som gjort av "proffs" har inte gjort på det viset. Man har snarare fasat av plattorna och sedan skapat en mjuk hörna med hjälp av fogbruk.

Det finns ganska diskreta alu eller mässings lister, kanske inte den snyggaste lösningen men den skyddar mot stötar.

Så kontentan är att jag inte ska godkänna kakelsättarens jobb? r.borgmaster håller med om att lösningen var snygg men det förutsätter ju att kakelsättaren tar ner och börjar om från början eller?

Hej

Personligen anser jag att det enda rätta är att göra som r.borgmaster, en snygg avrundad list. Det låter ju lite trist som du beskriver att man ser den bruna kanten, lite oproffsigt att göra så tycker jag iallafall. Du kan väl påpela detta för plattsättaren och höra vad han säger?

Lycka till

Absolut självklart skulle han ha satt en list. Han hade väl ingen med sig i bilen och gjorde det enkelt för sig..? Som du själv sa så riskerar man att skada en platta om man slår emot den med något föremål. Plastlist blir snyggt.

Definitvt list. I köket skulle vi åkt på det med för att dölja ett spirorör i en knut, men där gjorde vi ett snyggt rostfritt plåtsvep i stället.

Hasse_K skrev:
Kolla in denna länk:

[länk]

Läs på sidan 12.
Detta är tips och råd som en verktygsgrossist ger till sina kunder (plattsättare) i sin kundtidning.
Där framgår att branschen själv inte godkänner utåtgående hörn med oglaserad kant.
Din plattsättare har fuskat!
Det var alternativ 3 jag avsåg. Både snyggt och funktionellt.

Ja håller med men min kakelsättare har gjort nr fem och det är både fult och oproffsigt samt kommer på sikt att leda till att mina galna barn slå sönder hörnet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.