Har precis bytt spis, till induktion.
Vi hade vanlig glashäll tidigare.

30 dagars öppet köp.

Den ger ojämn värme i gjutjärnsstekpannan, tex pannkakor De blir inte gräddade jämnt.
LIknande när man steker kött, ojämnt. Trots största plattan.
Noll problem innan med glashällen. Samma stekpanna.

Koka potatis och ägg i princip omöjligt, eller jättesvårt, då eftervärme saknas.

Erfarenheter, råd?

Hur värmer du upp stekpannan?
Vilken effekt och hur länge?

Värm upp stekpannan på samma effektläge som du ska steka på, och låt hela stekpannan bli helt genomvarm, tar uppåt fem minuter.

Vid kokning av tex potatis, ägg, etc, sänk värmen i flera små steg.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Är stekpannan jämn i botten? Så den inte är skev. Har bara en platta med induktion som jag hade till husvagnen men den är kanonbra!

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur värmer du upp stekpannan?
Vilken effekt och hur länge?

Värm upp stekpannan på samma effektläge som du ska steka på, och låt hela stekpannan bli helt genomvarm, tar uppåt fem minuter.

Vid kokning av tex potatis, ägg, etc, sänk värmen i flera små steg.
Har testat det nu med gjutjärnspannan och med andra kärl, även olika plattor. Det blir ojämn värme runtomkring botten. Även konstaterar jag detta med en lasertemp.mätare som jag köpte.

Ser också på andra forum och sidor att magnetismen verkar ojämnt från källan på induktion och märks knappast om man kokar vatten eller sås. Men steker man kan det märkas.

Visst är induktion snabbt, men inte bra för bättre matlagning.

LÄmnar tillbaka spisen på måndag och tar en glaskeramikhäll istället. Skaffar även en lös induktionsplatta som komplement när man vill koka snabbt.

E Emanuel01 skrev:
Är stekpannan jämn i botten? Så den inte är skev. Har bara en platta med induktion som jag hade till husvagnen men den är kanonbra!
Den är jämn.

Går ej att steka fisk och kött perfekt, provat flera olika pannor och kärl. Induktionen ger ojämn värme omkring kärlets yta. Konstaterar det även på lasermätaren. Det skiljer 50 grader ibland.

Se på bilden. Den större har varit på induktion och det ljusa är att det fastnat där pga ojämn värme. Den mindre har aldrig varit på induktion. Jämn värme, samma yta överallt.

Ja, Campingmat är den nog perfekt för, snabbt och smidigt.

• Två svarta stekpannor, den övre använd på induktionshäll med ojämn värme vilket orsakat ljusa fläckar; den undre används ej på induktion, har jämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gjutjärnsplatta samt glaskeramikhäll värmer upp pannan ganska långsamt, på så sätt blir pannan genomvarm innan stekning.

Likadant måste man göra med gashäll eller induktionshäll, alltså att värma upp stekpannan långsamt.
Alltså man kan inte maxa induktionshällen vid uppstart.

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft ett flertal induktionshällar. Alla har ojämn värme. Halva pannkakan blir välgräddad, andra halvan halvgräddad. Tror personligen att det ligger i hällens konstruktion. Tycker mig ha läst att vissa dyrare hällar är befriade från detta.

Jag har sett med någon dålig stekpanna att den blev skedformad när man drog upp värmen på induktionsplattan. Det borde inte gjutjärnsplattan bli. Jag brukar alltid värma pannan på låg effekt i några minuter innan jag skruvar upp och börjar steka.

L L Jan skrev:
Konstaterar det även på lasermätaren. Det skiljer 50 grader ibland.
Det är ingen laser(temp)mätare, utan en IR-termometer.

Det kan slå ganska mycket i uppmätt temperatur beroende på hur och var man mäter med en IR-termometer.
Speglande IR-strålning kan höja eller sänka den uppmätta temperaturen.

Det går inte att använda gashäll/induktionshäll på samma sätt som man använder gjutjärnsplattor/glaskeramikhäll utan det skiljer ganska mycket.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Gjutjärnsplatta samt glaskeramikhäll värmer upp pannan ganska långsamt, på så sätt blir pannan genomvarm innan stekning.

Likadant måste man göra med gashäll eller induktionshäll, alltså att värma upp stekpannan långsamt.
Alltså man kan inte maxa induktionshällen vid uppstart.
Har testat. Efter 10 minuter skiljer det 50 grader, olika delar av ytan.

Testade att koppla in den gamla glaskeramikspisen som står i garaget nu. Lite trixigt att få till 2 fas bara, men fick ihop det. Spricka i hällen tyvärr, men inte på alla plattor. Den värmer jämnt på pannan, skiljer 5-10 grader C bara.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är ingen laser(temp)mätare, utan en IR-termometer.

Det kan slå ganska mycket i uppmätt temperatur beroende på hur och var man mäter med en IR-termometer.
Speglande IR-strålning kan höja eller sänka den uppmätta temperaturen.

Det går inte att använda gashäll/induktionshäll på samma sätt som man använder gjutjärnsplattor/glaskeramikhäll utan det skiljer ganska mycket.

IR mätaren talar sitt tydliga språk. Stor skillnad i värmejämnhet induktion mot glaskeramikhäll. Samma förutsättningar i kärlen.

Allt som en magnet fastnar på skall fungera sa de i affären.

Samma problem är det för större kastruller, botten.

Induktion verkar vara kass för bättre och finare matlagning och speciellt för stekning.

L L Jan skrev:
Induktion verkar vara kass för bättre och finare matlagning och speciellt för stekning.
Gillar du det inte är det ju bara att byta. Jag har också noterat att det tar längre tid för en stekpanna att bli jämnvarm med induktion än med keramikhäll. Men jag tycker att fördelarna överväger. Det blir jämnare värme än med gasspis.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Gillar du det inte är det ju bara att byta. Jag har också noterat att det tar längre tid för en stekpanna att bli jämnvarm med induktion än med keramikhäll. Men jag tycker att fördelarna överväger. Det blir jämnare värme än med gasspis.
Har haft gasspis för länge sedan. Det var extremt bra och jämn temperatur. Det absolut bästa. Proffskockar använder gasspis.

Men av säkerhetsskäl och barn vill jag inte ha det. Dessutom orkar jag inte hålla på och byta gasbehållare.

F Fluxor skrev:
Jag har haft ett flertal induktionshällar. Alla har ojämn värme. Halva pannkakan blir välgräddad, andra halvan halvgräddad. Tror personligen att det ligger i hällens konstruktion. Tycker mig ha läst att vissa dyrare hällar är befriade från detta.
Exakt samma för mig var det när jag stekte pannkakor. Omöjligt att grädda pannkakorna jämnt. Även efter 10:e pannkakan.
Ändå var det en toppmodell jag köpte. Och dessutom har induktion funnits på bred front i 15 år, så det borde väl ha utvecklats isf.

Vilket skit induktion är. Hur katten kan det vara populärt? Borde vara osäljbart.

Vilken miss jag gjorde. Tur att det är 30 dagars öppet köp. Men ack vad krångligt att behöva kånka fram och tillbaka och byta.
Den där jäkla affären/kedjan lurade mig. De sa inte hela sanningen och de borde veta den. Det skall de få höra. F_n vad jag ångrar mig att jag inte gick till lokala el-affären här. Jag gick på ett erbjudande "black-Friday" hos en kedja.

Redigerat:
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
BirgitS
L L Jan skrev:
Har precis bytt spis, till induktion.
Vad är det för spis?
Det kan ju vara bra att sprida informationen om att just den är dålig. Eller så har du fått ett måndagsexemplar där spolarna inte sitter som de ska.
L L Jan skrev:
Ser också på andra forum och sidor att magnetismen verkar ojämnt från källan på induktion och märks knappast om man kokar vatten eller sås. Men steker man kan det märkas.
När induktionshällar var nya så var det ju vanligt med ojämn värme men de senaste 5 åren har det inte varit mycket klagomål på det i forumet jämfört med de 5 åren innan.

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.