Hej,
Jag har gjort om ett rum här hemma, och tog bort ett eluttag som elektriker har installerat via sladd från "original" eluttaget.
Nu är sladden för lång på grund av ommöblering, och jag undrar hur pass svårt/farligt det är att kapa sladden själv för att sätta uttaget på ny plats. Är det möjligt om man har absolut noll koll på hur el fungerar eller låter det som en väldigt dum idé att ge sig på och bör göras fackmannamässigt via elektriker?
Just nu är eluttaget inlindat i en plastpåse som ni ser, det kanske också är dumt och bör åtgärdas snarast pga risker?
Mvh
Jag har gjort om ett rum här hemma, och tog bort ett eluttag som elektriker har installerat via sladd från "original" eluttaget.
Nu är sladden för lång på grund av ommöblering, och jag undrar hur pass svårt/farligt det är att kapa sladden själv för att sätta uttaget på ny plats. Är det möjligt om man har absolut noll koll på hur el fungerar eller låter det som en väldigt dum idé att ge sig på och bör göras fackmannamässigt via elektriker?
Just nu är eluttaget inlindat i en plastpåse som ni ser, det kanske också är dumt och bör åtgärdas snarast pga risker?
Mvh
Det ska definitivt göras fackmannamässigt. Ärman inte kapabel till det behöver man anlita en elektriker. Ska man följa reglerna ska man alltid anlita elektriker för det här.
Som @Daniel 109 är inne på, inte lagligt. Det är dock mycket enkelt för den som har grundläggande kunskap rörande elinstallation. Man skall dessutom ha de rätta verktygen så att det kan utföras på ett säkert sätt (en bra spänningsprovare bland annat, även en bra skaltång behövs). Jag hade gjort det själv, men då har jag å andra sidan jobbat som elektriker en gång i tiden...
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fråga kring golvvärme på oisolerad betongplatta
Värme allmänt -
Fråga kring badrumsgolvsrivning och att byta placering av rör
Badrum -
Fråga kring att regla ut en ojämn vägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Fråga kring dränering och dagvatten
Vatten & Avlopp -
Försäkringsfråga vattenskada - hur räkna ut?
Försäkringar