15 999 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
Fråga gödsling och robotgräsklippare.
Sida 1 av 2
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Gödslar i samband med regn och låter klipparen gå som vanligt.
Fick tips från gräsleverantören att köra NPK 11-5-18 istället vanlig gräsmattegödsel med mycket kväve. Mer kalium och mindre kväve.
Fick tips från gräsleverantören att köra NPK 11-5-18 istället vanlig gräsmattegödsel med mycket kväve. Mer kalium och mindre kväve.
Har kört han idag och nu på kvällen kört ut NPK 21-4-7. Regn imorgon och regn på onsdag. Bobbot ska inte ute på åktur förrän på onsdag så då har det nog smält undan lite..
Har även gjort en stor Ö runt den kala fläcken mitt på mattan för att kunna så nytt gräs. Ska bli intressant att se om det fungerar..
Har även gjort en stor Ö runt den kala fläcken mitt på mattan för att kunna så nytt gräs. Ska bli intressant att se om det fungerar..
Låter mer som ett sommargödsel. Själv gödslar jag 3ggr/år. På våren massor med kväve och på hösten 0 kväve och i Juni typ vad du gödslat med.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Min kör just nu omkring i gödslad gräsmatta och det märks ingenting på klipparen trots blöt matta och regn.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Nej, men är det helt torrt slår klipparen sönder kornen och det dammar överallt även under klipparen, det tål den säkert men skulle det sedan regna kan det bli kladdigt under. Nu regnar det ju när du kör och då tror jag inte det blir problem vilket du ju skriver också.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Kornen trillar ner på marken mellan stråna och klipper man normallångt (3-4cm) är det marginal till kornen. Har gödslat på torr gräsmatta också (med efterföljande vattning) och då skulle man förväntat sig ett rejält rasslande under klipparen vilket inte infann sig. Kanske beror på typ av klippare i och för sig. En gammal Stiga Turbo lär finfördela alla gödselkorn.MBygga skrev: