Hej,
När ni har gödslat er gräsmatta låter ni då er robotgräsklippare gå som vanligt? Eller stänger ni av den i ett antal dagar?

//Leif
 
Ska gödsla imorgon och är intresserad av svar också :thumbup:
 
Chappe 4 skrev:
Hej,
När ni har gödslat er gräsmatta låter ni då er robotgräsklippare gå som vanligt? Eller stänger ni av den i ett antal dagar?

//Leif
Jag gödslade tidigt innan gräset börjat växa så mycket och lät det regna ner ordenligt innan jag släppte ut Robban på gräsmattan.
 
Gödslar i samband med regn och låter klipparen gå som vanligt.
Fick tips från gräsleverantören att köra NPK 11-5-18 istället vanlig gräsmattegödsel med mycket kväve. Mer kalium och mindre kväve.
 
Har kört han idag och nu på kvällen kört ut NPK 21-4-7. Regn imorgon och regn på onsdag. Bobbot ska inte ute på åktur förrän på onsdag så då har det nog smält undan lite..

Har även gjort en stor Ö runt den kala fläcken mitt på mattan för att kunna så nytt gräs. Ska bli intressant att se om det fungerar..
 
Johan Gunverth skrev:
Gödslar i samband med regn och låter klipparen gå som vanligt.
Fick tips från gräsleverantören att köra NPK 11-5-18 istället vanlig gräsmattegödsel med mycket kväve. Mer kalium och mindre kväve.
Låter mer som ett sommargödsel. Själv gödslar jag 3ggr/år. På våren massor med kväve och på hösten 0 kväve och i Juni typ vad du gödslat med.
 
Tack för era svar. Nu var frågan ifall ni brukar låta er Robot klippa direkt efter ni har gödslatt eller om ni stänger av den ett par dagar?
 
Jag kör inte direkt utan efter någon dag. Mest för att det inte ska fastna massa gödning i maskinen.
 
Min kör just nu omkring i gödslad gräsmatta och det märks ingenting på klipparen trots blöt matta och regn.
 
Men regnar det så sjunker ju gödslet undan, det är just det som jag väntar ska inträffa här hemma.
 
MattisH skrev:
Men regnar det så sjunker ju gödslet undan, det är just det som jag väntar ska inträffa här hemma.
De menar att gödselkornen står och balanserar på toppen av grässtråna annars? :D
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
De menar att gödselkornen står och balanserar på toppen av grässtråna annars? :D
Nej, men är det helt torrt slår klipparen sönder kornen och det dammar överallt även under klipparen, det tål den säkert men skulle det sedan regna kan det bli kladdigt under. Nu regnar det ju när du kör och då tror jag inte det blir problem vilket du ju skriver också.
 
MBygga skrev:
skulle det sedan regna kan det bli kladdigt under.
Blir det inte alltid kladdigt under en gräsklippare som kör i regn?
 
MBygga skrev:
Nej, men är det helt torrt slår klipparen sönder kornen och det dammar överallt även under klipparen, det tål den säkert men skulle det sedan regna kan det bli kladdigt under. Nu regnar det ju när du kör och då tror jag inte det blir problem vilket du ju skriver också.
Kornen trillar ner på marken mellan stråna och klipper man normallångt (3-4cm) är det marginal till kornen. Har gödslat på torr gräsmatta också (med efterföljande vattning) och då skulle man förväntat sig ett rejält rasslande under klipparen vilket inte infann sig. Kanske beror på typ av klippare i och för sig. En gammal Stiga Turbo lär finfördela alla gödselkorn.
 
...eller Honda Miimo med sin "föning" av grässtråna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.