Hej!
Nyköpt hus med bergvärme där det samtidigt byttes rörsystem och radiatorer.
Har problem med att huset knäpper och har lokaliserat ljudet till där värmesystemet är draget genom vägg på 3 ställen..
Tog några bilder på rördragningen.
3 frågor
När det ligger emot såhär så kan det orsaka knäppningar?
Antingen har ju rören rört på sig sen installationen eller så har dom inte centrerats, vad är troligt?
Undrar även om man inte brukar isolera rördragning mellan väggar?
Nyköpt hus med bergvärme där det samtidigt byttes rörsystem och radiatorer.
Har problem med att huset knäpper och har lokaliserat ljudet till där värmesystemet är draget genom vägg på 3 ställen..
Tog några bilder på rördragningen.
3 frågor
När det ligger emot såhär så kan det orsaka knäppningar?
Antingen har ju rören rört på sig sen installationen eller så har dom inte centrerats, vad är troligt?
Undrar även om man inte brukar isolera rördragning mellan väggar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att borra hålen exakt rakt och då blir det endera stora hål eller så blir det spänningar i hålen. Ofta kommer knäppningar efter vv beredning när det kommer en skvätt hett vatten ut på rad systemet vilket brukar avhjälpas med nån typ av tank inkoppling men borde inte behövas på en ny anläggning kan man tycka men hjälper mot problemet och ger lite bättre drift på vp.
En gång till Smurfen
Inget ovanligt vid övergång till VP-drift , vad har du för VP , en med VVB , när VP tillverkar VV
så stiger tempen rätt bra ,upp emot + 60C och när det är klart så slår växelventilen om rätt snabbt , då kommer det en skvätt hetvatten ut på raddkretsen som gör att rören rör på sig , det knäpper i rören , enda sättet att bli av med det är att sätta in en s.k. knäpptank i serie med raddarna
Inget ovanligt vid övergång till VP-drift , vad har du för VP , en med VVB , när VP tillverkar VV
så stiger tempen rätt bra ,upp emot + 60C och när det är klart så slår växelventilen om rätt snabbt , då kommer det en skvätt hetvatten ut på raddkretsen som gör att rören rör på sig , det knäpper i rören , enda sättet att bli av med det är att sätta in en s.k. knäpptank i serie med raddarna
Tror det blir svårt att vidga hålen men vet dom som smörjt och fått det tyst. Knäpptank är inte enda sättet arbetstank med separat cp till rad är ett annat sätt och då får du cirkulation i radiatorerna även under vv beredning.
Ingen fara för rören , men du har otyget kvar med knäpp , extra VVB , är den med EL som jag uppfattar det , den sitter då efter VP för att det ska finnas mycket VV
Det med knäpptank är ,, en tank av någon sort , som sitter direkt efter VP och tar upp den heta skvätt som kommer att
Det med knäpptank är ,, en tank av någon sort , som sitter direkt efter VP och tar upp den heta skvätt som kommer att
S smurfen72 skrev:Tror det blir svårt att vidga hålen men vet dom som smörjt och fått det tyst. Knäpptank är inte enda sättet arbetstank med separat cp till rad är ett annat sätt och då får du cirkulation i radiatorerna även under vv beredning. menar du en sep CP direkt mot systemet i serie med VP , då ska den väl vara 4 rörskopplad
Ja det är detsammaK kalleolle skrev:
Blev lite fel här : smurfen : det du menar är att det sitter en CP mot raddarna och tar från tanken , då ska väl tanken 4 rörskopplas för att det ska funka med flödet som ska vara ,
jag tror att vi är på samma linje att ge TS info om detta så han förstår hur det är
Till TS röris har rätt i det han säger och har full koll på funktionen med VP ,
grattis till röris
jag tror att vi är på samma linje att ge TS info om detta så han förstår hur det är
Till TS röris har rätt i det han säger och har full koll på funktionen med VP ,
grattis till röris
4 rör eller 3 via T koppel och då blir vp flöde rätt oberoende av vilket flöde rad vill ha.L Liteavvarje skrev:Blev lite fel här : smurfen : det du menar är att det sitter en CP mot raddarna och tar från tanken , då ska väl tanken 4 rörskopplas för att det ska funka med flödet som ska vara ,
jag tror att vi är på samma linje att ge TS info om detta så han förstår hur det är
Till TS röris har rätt i det han säger och har full koll på funktionen med VP ,
grattis till röris![]()

