Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Hejsan.
Skulle ta och byta badkarsblandare idag, bor i en bostadsrätt och har utanpåliggande rör i badrummet. Jag blev visad av föreningens förvaltare var vattenledningarna och kranarna in till lägenheten satt. Det var totalt tre vattenledningar, en för kallvatten, en för varmvatten och en för varmvattencirkulationen.
Enligt förvaltaren så behövde man ej stänga av cirkulationen för varmvattnet, utan det räckte med att stänga kranarna för kallvatten respektive varmvatten. När jag stängde kranarna på detta sätt så slutade kallvattnet att rinna, men varmvattnet rann på ändå.
Min fråga är måste man även vrida av varmvattencirkulationen för att stänga varmvattnet? Eller är det fel på varmvattenkranen?
Kranen för varmvattencirkulation såg lite annorlunda ut, röd och är verkar vara justerbar på något sätt, den var ställd till 3 respektive 9.
De två rören till vänster är sekundärvärme tillopp samt sekundärvärme retur.
Skulle ta och byta badkarsblandare idag, bor i en bostadsrätt och har utanpåliggande rör i badrummet. Jag blev visad av föreningens förvaltare var vattenledningarna och kranarna in till lägenheten satt. Det var totalt tre vattenledningar, en för kallvatten, en för varmvatten och en för varmvattencirkulationen.
Enligt förvaltaren så behövde man ej stänga av cirkulationen för varmvattnet, utan det räckte med att stänga kranarna för kallvatten respektive varmvatten. När jag stängde kranarna på detta sätt så slutade kallvattnet att rinna, men varmvattnet rann på ändå.
Min fråga är måste man även vrida av varmvattencirkulationen för att stänga varmvattnet? Eller är det fel på varmvattenkranen?
Kranen för varmvattencirkulation såg lite annorlunda ut, röd och är verkar vara justerbar på något sätt, den var ställd till 3 respektive 9.
De två rören till vänster är sekundärvärme tillopp samt sekundärvärme retur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Kanon! Tack så mycket för hjälpen.
En annan fundering, när man ska använda gängtejp (till badkarsblandaren), finns det någon rekomendation hur många varv man bör linda?
En annan fundering, när man ska använda gängtejp (till badkarsblandaren), finns det någon rekomendation hur många varv man bör linda?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 56 243 inlägg
Du skall inte använda gängtejp till en badkarsblandare.
Moderator
· Stockholm
· 56 243 inlägg
Koppling till badkarsblandare finns i princip av två typer. Antingen svensk eller internationell standard.
Den svenska har standarbredd 160 mm mellan rören. Det sitter s.k "lekande mutter" på blandarfästet, gängan är en M- gänga (har glömt dimension).
Blandaren har en konisk koppling som kläms mot enn koniskt säte i blandarfästet när muttern dras åt.
En interantionell blandare har standard 150mm mellan rören. Och den har lekande mutter på blandaren. Med rörgänga. Den tätas med planpackning.
Men som sagt det skall absolut inte vara någon gängtejp.
Den svenska har standarbredd 160 mm mellan rören. Det sitter s.k "lekande mutter" på blandarfästet, gängan är en M- gänga (har glömt dimension).
Blandaren har en konisk koppling som kläms mot enn koniskt säte i blandarfästet när muttern dras åt.
En interantionell blandare har standard 150mm mellan rören. Och den har lekande mutter på blandaren. Med rörgänga. Den tätas med planpackning.
Men som sagt det skall absolut inte vara någon gängtejp.
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Hej! Inser att jag förklarade lite slarvigt vad jag egentligen menade, det är ju inte på själva blandaren jag tänkt sätta gängtejp.
Har köpt ett blandarfäste 40cc --> 150cc sedan för att höja upp blandaren ett par cm så tänkte vi använda
"sexkantnippel ansats" och tillhörande muff som ska alltså kopplas på de utanpåliggande rören till blandarfästet. Det är alltså där jag undrar ifall jag skall ha gängtejp. Dvs. mellan sexkantnippeln --> muff, samt muff--> blandarfästet.
Jag bifogar en bild där jag markerat med rött var jag tänkte sätta gängtejp. Det syns även på bilden att jag testat vira tejp på två ställen.
Har köpt ett blandarfäste 40cc --> 150cc sedan för att höja upp blandaren ett par cm så tänkte vi använda
"sexkantnippel ansats" och tillhörande muff som ska alltså kopplas på de utanpåliggande rören till blandarfästet. Det är alltså där jag undrar ifall jag skall ha gängtejp. Dvs. mellan sexkantnippeln --> muff, samt muff--> blandarfästet.
Jag bifogar en bild där jag markerat med rött var jag tänkte sätta gängtejp. Det syns även på bilden att jag testat vira tejp på två ställen.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
okej, men jag bör/ska täta där jag markerat med rött på bilden?
Medlem
· Västerbotten
· 259 inlägg
Tack för svar.
Jag hade tänkt att använda de befintliga halvkopplingarna, packningen bör väl sitta kvar, kan ju iofs vara en idé att köpa nya för säkerhets skull.
Lin och pasta, på vilket sätt är det bättre än gängtejp? (har ju redan köpt gängtejp, vore skönt ifall jag slapp åka till bygghandeln igen).
Jag hade tänkt att använda de befintliga halvkopplingarna, packningen bör väl sitta kvar, kan ju iofs vara en idé att köpa nya för säkerhets skull.
Lin och pasta, på vilket sätt är det bättre än gängtejp? (har ju redan köpt gängtejp, vore skönt ifall jag slapp åka till bygghandeln igen).
Krilleman skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tjena, ny här på sidan och lånar denna tråden.
Jag har liknande problem som bryggarebob har. Jag kan stänga varmvatten och kallvatten. Men lyckas inte vrida på den röda som sitter på varmvattencirkulation. Går dessa att låsa fast i ett läge? Har det något att göra med det vita i mitten kanske, som finns på min men inte på Bryggarebobs?
Tacksam för svar!
Mycket riktigt sitter det en stoppskruv där under.
3mm insexnyckel passar.
Men jag blir osäker på om den låser på det sättet du beskriver. Det är bara skruva ut skruven och prova om det fungerar bättre att stänga efteråt! Men som jag tror är det bara en begränsning som agerar som "stopp" vid en viss inställning när du öppnar ventilen.
Oavsett är det bra att komma ihåg att dokumentera hur injusteringsventilen står innan. Det är ett generellt tips till alla!
3mm insexnyckel passar.
Men jag blir osäker på om den låser på det sättet du beskriver. Det är bara skruva ut skruven och prova om det fungerar bättre att stänga efteråt! Men som jag tror är det bara en begränsning som agerar som "stopp" vid en viss inställning när du öppnar ventilen.
Oavsett är det bra att komma ihåg att dokumentera hur injusteringsventilen står innan. Det är ett generellt tips till alla!
Logga in
Skapa konto
Ett mycket bra tips! Vår BRF har spenderat en mindre förmögenhet på injusteringar efter att klåfingriga medlemmar och deras hantverkare har fipplat med injusteringsventilerna.Krilleman skrev:
Provade med att skruva ut den skruven med 3mm insexnyckel, så mycket så att det börja sippra ut lite vatten därifrån. Men den röda "ratten" gick fortfarande inte att vrida åt något håll. Vet inte vad jag ska prova nu, min förenings förvaltare hade heller ingen aning.Krilleman skrev:
Mycket riktigt sitter det en stoppskruv där under.
3mm insexnyckel passar.
[bild]
Finns det chans att den rostar, eller kanske ärgar fast på något sätt? Är den kanske helt i sönder?