Har kikat runt här ett tag och känner mig nu mogen att våga renovera mitt badrum. Det är inte omgjort sedan kåken byggdes 1957 och har en fuktskada så det är dags. Eftersom jag har betongbjälklag och ska bila upp de gamla rören tänkte jag lägga in vattenburen golvvärme också. Det är bara 175x175 cm så LK`s M5 skulle räcka till men den ska tydligen bara klara 55 graders systemtemp och jag har drygt 65 på vintern. Vad händer om den matas med högre än 55 grader? Går den sönder eller klarar den bara inte att shunta ner tempen tillräckligt? Finns det något alternativ i samma prisklass? Känns lite överkurs att gå upp till M60-shunten för den lilla ytan. Det blir också drygt dubbelt så dyrt och då jag är både arbetslös och ensamstående med 3 barn är pengar en bristvara just nu.

Om jag utvecklar det lite, har läst i någon tråd att man bara använder en standardshunt men inte hittat någon bild på det. Hur får man det att fungera och vad är i så fall skillnaden mot LK`s paket?

Morsning

Vad har du för värmesystem? Finns det något sätt att begränsa framledningstemperaturen från din panna (som jag antar att du har). Anledningen till "55 graders begränsningen" är - vad jag har förstått - att golvet inte skall ta skada (trägolv) samt att ett golv inte bör bli mer än 27 grader varmt - annars upplevs det som obehagligt att gå på.

Har själv en minikretsventil i en hall (ca 6 kvm) med fjärrvärme i huset (vanliga radiatorer i övrigt) och har en begränsning i regulatorn så att tempen inte går över 45. Har detta inte påslaget, men har inte märkt av några problem. Går inte över 65 så väldigt ofta...

Har fjärrvärme med utgivare men sänker jag framledningstemperaturen har jag svårt att hålla rumstemperaturen över 18 grader när det blir neråt -10 ute.

Som jag skrev (jag är samma användare som Mikael Holst Mattsson): har inte slagit på min begränsning och har inte märkt några som helst komfort- eller golvproblem...

Är det inte stor risk att flödet i golvvärmeslingan blir dålig och att värmen blir ojämnt fördelad om man har hög tilloppstemperatur. Om jag förstått det rätt är det väl fördelen med M60 att cirkulationen blir bättre. Funderar också på att ha golvvärme i hallen som ligger vägg i vägg när den ska putsas upp. Finns ju ett utbyggnadspaket från LK men kan man då ställa in olika temperaturer på de två slingorna eller hur löser man det? Är väldigt novis på just golvvärme som ni kanske märker.

Med m60 justerar du flödet i de olika slingorna till du får rätt temperatur i de olika rummen...

Förlåt om jag var väldigt otydlig. Det var till M5:an jag sett ett utbyggnadspaket men det är kanske en förlängning och inte en extra slinga?

Slangarna för minikretsventilen skall läggas i en dubbelslinga så att värmeskillnaden utjämnas. Det talar emot "shunten" är ju priset...

Det blir en Uponor Push12 i stället. Har läst många lovord om LK`s grejer här på forumet men fick den här till helrätt pris och så illa kan den väl inte vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.