Byggahus.se
Hej
Jag har ett hus från 1942 , köpt för 2 år sen. Enplansvilla med källare(70+70m2 sutteräng)
Allt ovan och utanför huset är fixat. Dvs dränering och tak osv.
Nu börjar det med källaren. Jag måste bila upp dom gamla stammarna och byta befintliga. Samtidigt tänkte jag lägga vattenburen golvvärme.
Jag har inga som helst problem med fukt eller att det står vatten i källaren för övrigt, innan eller efter dränering
Min granne har bara fräst upp spår i betongsulan till golvvärmen och jämnat av med flytspackel och klinkers på det. Nu har jag samma tankebanor och tycker att det låter som en bra ide. Men jag vill höra era kommentarer om detta. Jag vet att det inte är bra att värma upp marken under (värme stiger?) och att man torkar upp grunden så att fukten går upp i väggarna. Men detta ser jag inte som en fara. Husets väggar har ju haft samma fuktighet som grunden innan jag dränerade. Källarväggen är bara putsade och jag har tänkt ha värme på året om i golvet...(underhållsvärme)
Är tacksam för alla synpunkter
 
Du har förmodligen ingen isolering under ditt källargolv. Dels blir det att elda för kråkorna och har du inte haft fuktproblem förr, så kan du få det nu med den lösningen. Skall du ändå billa upp så är det kanske all idé att gräva ur och isolera och därefter gjuta golv med golvvärme?
 
Hur mycket isolering skall jag lägga då? Tror att vid nybygge gäller 300mm eller liknande.
Då är jag lite rädd att jag gräver under bottenplattans kantförstyvning.
Jordens värmemotstånd är ju också viktig då man har mest motstånd i mitten på bottenplattan än ute vid väggen. Men jag har ju isolerat med isodrän (130mm) vid kantförstyvningarna men ej under. Huset ligger på Silt, grus och sten. Då kanske man bara behöver ett tunt lager isolering för att hålla plattan varmare och torrare än marken under. Mot fukten då.
 
Jag skulle tro att det räcker fint med 200 mm isolering!
 
Då har jag bestämt mig....
Jag tar väl och bilar ut sulan och gör det ordentligt. Människan är ju född lat, så man vill ju få en bra anledning till att inte göra det som tar mest tid och är jobbigast. Men i detta fallet så tar jag mig tid fastän det nog hade fungerat med frästa spår och allt som hör till. Anledningen till mitt beslut är att när jag ändå håller på så kan jag lika gärna göra det så ordentligt som möjligt. Och att man får helt nya fina betongytor i källaren som man kan bygga på.
 
Tror du blir mest nöjd så lue! Ett ordentligt underarbete betalar sig alltid i längden. Jag har tre lager med 70 mm cellplast och under det ett lager på 200 mm tvättad makadam som ligger på fiberduk.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.