Byggahus.se
För att sätta ett uttag direkt under två befintliga apparatdosor behöver jag borra ett hål där ROT dosan ska sitta. Detta måste vara direkt under den befintliga dosan så att uttaget passar i Eljo Trend ram, tillsammans med dem befintliga apparaterna. Som tur går rören till de befintliga dosorna åt sidan så att det borde finnas plats att borra och sätta ROT-dosa nedanför. Eller missar jag något?

Det känns som det blir millimeterarbete för att komma så nära apparatdosan som det behövs men att inte skada den. Några tipps eller tricks?

Nä, bara mät o borra så exakt du kan. Inget svårt alls att få det bra....

• Gilla
tophee
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Det som brukar vara problem med ROT-dosa under befintlig är stutsar och rör som går neråt, därför blir det ofta att jag sätter ROT-dosan bredvid befintlig istället.

I ditt fall verkar det vara tvärtom, att rör och stutsar går ut åt sidan, så då torde det bli ganska lätt att sätta en ROT-dosa under.
Är man noggrann med mått och köra hålsågen försiktigt så brukar det gå riktigt bra.
Sen får man ju välja en bra ROT-dosa så man får både fästvingarna (eller vad de flärparna som håller fast dosan heter) och skruvarna till apparaten på rätt ställe.
Själv gillar jag ABB AUS74, bl.a. för att den har skruvhål för apparatmontaget åt båda håll (90gr vridning), det är bara att flytta över de två skruvarna ifall man måste.
https://www.clasohlson.com/se/Ställbar-multidosa-ABB-AUS74/36-7082

• Gilla
tophee
  • Laddar…
Tack för utförligt svar! Jätte bra att få bekräftat att man inte tänkt hel fel.

Bra att du tar upp val av dosa. Det har jag nämligen också funderat över och har svårt att se skillnaden mellan en 60 kr dosa och en för 30 kr eller mellan de olika dosorna i samma prisklass. Det är tydligen en sak som man lär sig genom att göra fel.

Så vet vi alltså det här med flyttbara skruv. Finns det något mer man kan tänka på? När man t.ex. tittar på den orangea ELKO dosan (som verka varar en slags standard) så finns det två versioner även där: Multidosa 45 - E14 261 05 och Multidosa - E14 261 10. En skillnad som kan vara viktigt är att den ena är djupare än den andre, men vad är fördelen/nackdelen med dem där olika sätt att ansluta rör?

Apropå rör: är det tillåtet at borra rakt från apparatdosan in i ROT-dosan (då de sitter vägg mot vägg) eller måste man hitta några centimeter flexslang för att det ska bli fint bakom väggen?

Redigerat:
Jag satte en 30kr rot dosa från hornbach (inte en aning om märke) precis under mina övriga två kontakter. Så det blev en 3-facks ram, jag har schneider exxact serien.

Måttade så noga jag kunde. Var inga problem alls... blev kanon!

Så det löser du garanterat! :)

• Gilla
tophee
  • Laddar…
Nu har jag äntligen hunnit genomföra det här lilla projektet och delar gärna några bilder ifall någon annan undrar.

20190915_153615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag utgick alltså från apparatdosans kant, inte hålets kant.

20190915_153812.jpg
Skapa konto

Kolla om det stämmer...

20190915_153954.jpg
Skapa konto

Det var hur lätt som helst.

20190915_154054.jpg
Skapa konto

Tada!

Sedan kan noteras att just den här orngea multidosan inte verkar vara tänkt för att dra kabel från dosan just ovan. I alla fall passar inget av hålen för detta när man har dubbelgipsvägg. Men det gick så klart att lösa.

• Gilla
petererlandsson1194 och 3 till
  • Laddar…
Hur löste du det med kablar mellan dosorna?

Med ett hål. Eller två, för att exakt. Ett i varje dosa. ;-)

Passar detta i en trefacks schneider exxakt??

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.