Hej!
Nu har vi kommit så långt att vi bestämt att montera Ikeaköket själva. Det levererades i tisdags.
Min son har hängt upp skenorna på vägg och testat att hänga på ett bänkskåp.
Första frågan i processen är:
Alla verkar ha egna idéer om placering av fötter under skåpen. Har tittat på youtubeklipp och alla verkar göra olika. De flesta har upphängningsskena och sen bara fötter fram och del har även bak som ett extra stöd.
Kan också säga att vi har lagt ett parkettgolv som slutar ca 25 cm från väggen.

Vad är fördelar resp. nackdelar med de olika sätten? Har ni erfarenheter av detta?

Fötter bak behövs inte.

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Tunga skåp så som innehåller ugn mikro och högskåp ska ha fötter bak

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Helt onödigt med fötter bak, överskåp hänger enbart i skena, troligen stadigare än plastben

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Benen i framkant fyller väl inte heller så stor roll för skåpets stabilitet, utan är mest för att fästa sockeln i? Iallafall var det så på de gamla skåpen, men de nya kanske är vekare?

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
K Knight skrev:
Tunga skåp så som innehåller ugn mikro och högskåp ska ha fötter bak
Nu var frågan bänkskåp. Ugn på 35-40 kg är inte mycket.

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Jag tycker det står ganska bra i Ikeas beskrivning . Det är bara högsåp som kräver 4 ben.

Sen beror det på vad man sätter fast skenan i. Är det reglar eller betongvägg så är det att föredra

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
K Knight skrev:
Jag tycker det står ganska bra i Ikeas beskrivning . Det är bara högsåp som kräver 4 ben.

Sen beror det på vad man sätter fast skenan i. Är det reglar eller betongvägg så är det att föredra
K Kane skrev:
Nu var frågan bänkskåp. Ugn på 35-40 kg är inte mycket.
Jag har en fristående spis. Väggen är tegel med porös puts emellan

K Knight skrev:

Det är en tegelvägg med mycket porös puts emellan. Vi har använt 8 mm betongplugg. Tänkte att det kunde vara bra med extra stöd även bak?

Då hade jag även kört med 2 ben därbak. Det är ju inga direkta kostnader sen så är det skenan som riktar upp allt. Så lägg mycket energi på få skenan spikrak med långt vattenpass och laser. Spikrak skenan gör att det är en dans att sätta upp ett köp.

K Knight skrev:
Då hade jag även kört med 2 ben därbak. Det är ju inga direkta kostnader sen så är det skenan som riktar upp allt. Så lägg mycket energi på få skenan spikrak med långt vattenpass och laser. Spikrak skenan gör att det är en dans att sätta upp ett köp.
Väggen var tyvärr lite ojämn, trots att sonen la på gipsputs och försökte få till det. Han satte några kilar där det diffade på några millimeter bakom skenan. Vi har krysslaser och långt vattenpass:). Han är duktig som vågar sig på detta. Vi har 0 erfarenhet.
Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.