Skogssjö med näckrosor, spegelblankt vatten, reflektioner av träd och himmel, moln, lugnt, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Abies koreana och 11 till
  • Laddar…
B
Bergsutsikt, gröna landskap, skogar, moln, blå himmel, inga människor, en klar dag, synlighet av vattenmassor.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Snigla och 10 till
  • Laddar…
EddieHansson
En regnskur och kvällssol på det :)

• Dubbel regnbåge över lantväg vid skymning, träd, molnig himmel, lugnt, naturskönt landskap.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Abies koreana och 11 till
  • Laddar…
Maria T
Vackert landskap med sjö, himmel, moln och vildblommor i förgrunden. Ser fridfullt och naturskönt ut.
Skapa konto

En sån efterlängtad rastplats, när alla... blivit lite sura och småtrötta. Sen plötsligt öppnar sig detta otroliga landskap efter mil av skog. Nånstans längs med R52 mellan Dimbobaden och Hampetorp. Utsikt över Hjälmaren 💙

• Gilla
Abies koreana och 7 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
[bild]
En sån efterlängtad rastplats, när alla... blivit lite sura och småtrötta. Sen plötsligt öppnar sig detta otroliga landskap efter mil av skog. Nånstans längs med R52 mellan Dimbobaden och Hampetorp. Utsikt över Hjälmaren 💙
Då skall du få dig en liten sak att läsa och begrunda när du tittar ut över sjön:
- https://sv.wikipedia.org/wiki/Hjälmarsänkningen

Där har "Återställ våtmarker" (https://återställvåtmarker.se/) något att bita i.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maria T
pacman42 pacman42 skrev:
Då skall du få dig en liten sak att läsa och begrunda när du tittar ut över sjön:
- [länk]

Där har "Återställ våtmarker" ([länk]) något att bita i.
Jag kan läsa Wikilänken men den andra är en betallänk.
Känner inte till något alls, egentligen, om sjön Hjälmaren, då jag bor i söderförort till Stockholm och nära Östersjön.
Ska läsa på om det du skriver, lösa länken. Känner enbart till de problem som mina närliggande sjöar har - Magelungen, Orlången och Drevviken men de är väl inte av så stor intresse för resten av landet vad jag förstår.

Maria T Maria T skrev:
Jag kan läsa Wikilänken men den andra är en betallänk.
Känner inte till något alls, egentligen, om sjön Hjälmaren, då jag bor i söderförort till Stockholm och nära Östersjön.
Ska läsa på om det du skriver, lösa länken. Känner enbart till de problem som mina närliggande sjöar har - Magelungen, Orlången och Drevviken men de är väl inte av så stor intresse för resten av landet vad jag förstår.
Lite kortfattat bara: Hjälmaren sänktes med 1,4-1,5 m (lite olika uppgifter figurerar) på 1800-talet. Du behöver inte läsa om "Återställ Våtmarker", de har synts tillräckligt på TV (Melodifestivalen och Lets Dance bland annat) för att du skall veta vad det handlar om. De lär ha en hel del problem om de skall återställa våtmarkerna runt Hjälmaren, det skulle inte bara dränka jordbruksmark utan även bostäder, fabriker och vägar.

Det är väldigt fascinerande att läsa om detta innan man kör runt Hjälmaren, man ser spåren överallt.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
pacman42 pacman42 skrev:
Lite kortfattat bara: Hjälmaren sänktes med 1,4-1,5 m (lite olika uppgifter figurerar) på 1800-talet. Du behöver inte läsa om "Återställ Våtmarker", de har synts tillräckligt på TV (Melodifestivalen och Lets Dance bland annat) för att du skall veta vad det handlar om. De lär ha en hel del problem om de skall återställa våtmarkerna runt Hjälmaren, det skulle inte bara dränka jordbruksmark utan även bostäder, fabriker och vägar.

Det är väldigt fascinerande att läsa om detta innan man kör runt Hjälmaren, man ser spåren överallt.
Ingen kan veta allt om omgivningarna som inte är ens egen. Jag är ingen stor fan varken av Melodifestivalen eller Let's Dance så kan inte relatera till vad det handlar om, men läser gärna på och bildar en uppfattning.
Huvudklapp i form av läs och begrunda, betackar jag mg gärna.

Redigerat:
4774
Efter regn kommer solsken 😀 Soligt, delvis molnigt, träd, elledningar, blå himmel, datumstämpel, ljusreflexioner, klar dag, sommar, lugnt väder.
Skapa konto

• Gilla
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
En damm med spegelblank yta, skogsbakgrund under klarblå himmel, arkitektur reflekteras i vatten.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
4774 och 6 till
  • Laddar…
Ett lugnt sjölandskap med spegelblank vattenyta som reflekterar fluffiga moln och kustlinjens byggnader och träd.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Abies koreana och 12 till
  • Laddar…
Molnig himmel speglas i lugnt vatten vid strandkant, nära horisont, avlägsna landmassor synliga.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Regnet är på ingång!
Molnig himmel över en lugn sjö med träbrygga, gräs och stenstrand. Träd och buskar vid horisonten.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
En till regnvädersbild:

Gräsmatta, vägskyltar, molnig himmel, havsutsikt, gatlyktor, öde landskap.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Lite bilder tagna i samband med snorkling på Apo Island , Filippinerna igår. Finns stora sköldpaddor där samt en klippa som för tankarna till Seychellerna.

Klippig strand, turkos hav, klar himmel, stenformationer, sandstrand, och vågor. Naturskön exotisk plats.
Skapa konto
En havssköldpadda simmar nära havsbotten bland korall och stenar under vattnet.
Skapa konto

Tre clownfiskar i en sjöanemon under vattnet, omgivna av korallrevs terräng.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.