Vill ni hjälpa mig hitta foton där man kan se köksfläktar där det är högt till tak?
Har själv problem med att välja rätt fläkt.

Hur högt till tak och är det ett plant innertak eller ett ryggåstak?

Plant. 3.7m.

Jag drar kanalen liggande ovan köksskåp och monterar fasadfläkt! Individer läckage i aluzinktaket.

Jag får nog skissa det.

Köksö eller montering mot vägg?

Köksö utan väggskåp.

Rent spontant känns det som en sk bänkfläkt vore den bästa lösningen för dig om du absolut skall ha hällen på köksön. Dock vet jag inget om hur effektiva sådana fläktar är:

Kvänum+101006+004.jpg

Med den takhöjden skulle jag personligen placera hällen mot en vägg med överskåp och istället hänga en snygg pendelarmatur som ett blickfång över köksön.

Så här BÖR det se ut.

flakt.jpg

Bänkfläktar är ytterst ineffektiva och ytterst dyra! Hade en för några år sen :(
Som att inte ha fläkt. Dagens är kanske bättre. Men det tror jag inte på.

Jag skulle inte heller lita på en bänkfläkt men jag tror inte det skulle se snyggt ut med en traditionell kåpa som hänger och dinglar i ett 370 cm högt tak. Alternativet är väl att bygga ner taket med en låda 70-90 cm hög) över själva ön och däri montera en takfläkt, men dessa är också dyra så det förslår. Varför kan man inte montera fläkten på motsatta väggen eller är det ett krav att ha hällen på köksön?

ETT KRAV! Från frun! Därmed går det inte att diskutera ;)
Ska visa dig vilken, eller snarare vilka fläktar vill hon ha. Två styck.

Dessa två.
http://www.gransbygden.se/produkter.php?p=1582

I värsta fallet blir det en låda (större än vi ville ha pga att fläktarna måste sammankopplas).

fläkt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag kollat lite i ACAD.

Om vi bygger en låda 30cm, behöver jag två förlängare i rostfritt á 79cm. Då får vi fläktarna ca 70cm ovan bänkskiva häll.

Vad tycker ni?

Hmm... med tanke på takhöjden och köksöns storlek skulle jag föredra fläkt i denna stilen:

000000000006964320.jpg

Tror det är stor risk att något i mindre format skulle se malplacerat ut (just den här Mielefläkten med namn DA 5330 D är 150 cm bred).

Men låt frun som tydligen inte vill resonera om andra lösningar fixa den fläkt i rätt längd hon då anser att hon vill ha, så kan du ägna dig åt något roligare och meningsfullt arbete i stället för att försöka lösa detta icke problem. Jag menar att det är ett icke problem om det inte finns någon enkel lösning och det finns det inte, om det skall bli snyggt men det finns dyra lösningar på detta problem det är att beställa en specialtillverkad hos någon plåt o vent. firma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.