G MrGlad8 skrev:
Så här ser min ut. Har Schneider S One. Om jag köper denna pactchpanel till dessa vad för låda passar den sen till? Funkar vilken 19'' som helst?
[länk]

Funkar denna exempelvis:
[länk]
Jag har det racket från Kjell. Patchpanelen köpte jag också därifrån. Rekommenderar keystone så det är lätt att koppla på kontakterna på kablarna först och sedan sätta i panelen. Den du länkar till är iofs utdragbar men det är nog ändå en krångligare metod.

• Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag har det racket från Kjell. Patchpanelen köpte jag också därifrån. Rekommenderar keystone så det är lätt att koppla på kontakterna på kablarna först och sedan sätta i panelen. Den du länkar till är iofs utdragbar men det är nog ändå en krångligare metod.
Hur menar du nu? Kontakterna är ju redan monterade, men med actassikontakter istället för keystone.
Samma princip, annan standard.

• Gilla
Gjutjärn och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hur menar du nu? Kontakterna är ju redan monterade, men med actassikontakter istället för keystone.
Samma princip, annan standard.
Aha missade det :oops:
Då kvittar det.

Bara att jämföra djupet med racket att det passar då (mitt rack är grunt).

• Gilla
Gjutjärn och 1 till
  • Laddar…
G MrGlad8 skrev:
Så här ser min ut. Har Schneider S One. Om jag köper denna pactchpanel till dessa vad för låda passar den sen till? Funkar vilken 19'' som helst?
[länk]

Funkar denna exempelvis:
[länk]
Den patchpanelen är en av de bättre jag stött på. Den är ju även lite dyrare, liksom RJ45 kontakterna.

• Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
P Pin skrev:
Ja hade jag gjort det nytt idag så hade jag nog kört på Keystone, mer tillgängliga delar och billigare... Men nu har jag actassikontakter så känner väl onödigt att byta!

Men detta 19'' racket på Kjell o Co har mått 520x304x260 (eller hur högt du beställer) :
https://www.kjell.com/se/produkter/...atchpanel-rackmontering/19-vaggrack-2u-p38865

Men schneiders patchpanet är 490 i bredd står det här:
https://www.elkatalogen.se/produkte...MI4NzK74Ts7QIVIgZ7Ch0UMQ-hEAQYASABEgITWvD_BwE

Då passar inte det eller? Det diffar ju 3cm, eller mätar man på annat sätt? Eller går det lösa på något sätt tro?

Står ju att de där schneiders är 19 tum... då måste det väl passa i ett 19 tum rack? :P

• Gilla
Pin
  • Laddar…
G
En 19-tums rackenhet som tex patchpanel, switch etc är 483 mm breda i yttermått.

19-tumsracket på Kjell’s har ett bredare yttermått eftersom kanterna går utanför det område där enheten hängs.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
G
Demmpa Demmpa skrev:
En 19-tums rackenhet som tex patchpanel, switch etc är 483 mm breda i yttermått.

19-tumsracket på Kjell’s har ett bredare yttermått eftersom kanterna går utanför det område där enheten hängs.
Ah ok så då ska allt passa med andra ord! Tack!

Edit; Tokfel..

R
Får man fråga varför du ska köpa en utdragbar patchpanel tlll din garderob?
Är ju en sak när man har ett riktigt rackskåp, en sån panel till din garderob är ju totalt bortkastade pengar.

Vad du har för kontakter i ena änden spelar ingen som helst roll, det finns en nätverksstandard som följs och då spelar val av kontakter ingen roll

R RalleB skrev:
Vad du har för kontakter i ena änden spelar ingen som helst roll, det finns en nätverksstandard som följs och då spelar val av kontakter ingen
Jodå, det spelar visst roll. Keystonekontakter passar inte i en patchpanel anpassad för actassi tex, eller en avsedd för amp-kontakter för den delen. Däremot är kopplingen i kontakten likadan (T-568b är den vi använder här)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
R
Exakt och i det här fallet så har ju frågeställaren inte köpt någon patchpanel ännu.

Att köpa en sån patchpanel till en garderob/hyllsystem är totalt bortkastade pengar.

Därför jag menar att det är bättre att köpa en keystone patchpanel för nån hundring + keystone uttag.

Och kan även tillägga att i mitt fullstora rackskåp så har jag behövt lossa på mina 2x24 portars patchpaneler en enda gång, det var när jag bytte skåp…. Så hävdar fortfarande att en utdragbar är totalt onödigt. Speciellt i en garderob.
Man bygger ju med sling så man kan ta loss den om man vill iallafall.

Bättre att lägga pengar på den aktiva utrustningen istället…

R RalleB skrev:
Exakt och i det här fallet så har ju frågeställaren inte köpt någon patchpanel ännu.

Att köpa en sån patchpanel till en garderob/hyllsystem är totalt bortkastade pengar.

Därför jag menar att det är bättre att köpa en keystone patchpanel för nån hundring + keystone uttag.

Och kan även tillägga att i mitt fullstora rackskåp så har jag behövt lossa på mina 2x24 portars patchpanel en enda gång, det var när jag bytte skåp…. Så hävdar fortfarande att en utdragbar är totalt onödigt. Speciellt i en garderob.
Man bygger ju med sling så man kan ta loss den om man vill iallafall.
Men nu har han ju actassikontakter, då är det väl bättre att köpa en patchpanel med för actassikontakter? Sen vad du tycker är onödigt kanske en annan inte tycker att är onödigt.

G
R RalleB skrev:
Får man fråga varför du ska köpa en utdragbar patchpanel tlll din garderob?
Är ju en sak när man har ett riktigt rackskåp, en sån panel till din garderob är ju totalt bortkastade pengar.

Vad du har för kontakter i ena änden spelar ingen som helst roll, det finns en nätverksstandard som följs och då spelar val av kontakter ingen roll
Menar du mig? Är den utragsbar? :) men finns ju inget annat alternativ med actassikontakter. Du tänker att jag ska klippa bort kontakterna o köra 100% Keystone? Blir det billigare dock?

G
Tycker dock dom kontakterna är enkla att montera.. kräver inga verktyg... så köper jag en actassi-panel kör jag ju sen bara vidare på med sådana kontaker?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.