Visst är det så. Det syns ju till och med. Jag hade en veke i reserv men det är svårt att skaffa ett nytt. Jula har bara glasfiber.....
Vad göra ?

Köpte min värmare på Jula för ca 6v sedan ,går kanske 4-5 h /kväll på DIESEL ;)

Står i bruksanvisningen att det går att reng veken.

Råkade av misstag köra slut på bränslet i kamin,veken har aldrig varit vitare:D

Västerhaninge 17 skrev:
Köpte min värmare på Jula för ca 6v sedan ,går kanske 4-5 h /kväll på DIESEL ;)

Står i bruksanvisningen att det går att reng veken.

Råkade av misstag köra slut på bränslet i kamin,veken har aldrig varit vitare:D
Men hade jag 50.000:- skulle jag inte tvekat en sec att instalera en braskamin

Men hur är det med lukten? Stinker det om den om den bara står så man måste ta ut den?
Hur länge räcker en veke?
Blir det nån värme?
Vad blir den ungefärliga KWh kostnaden med citydiesel?

Sorry för en massa nybörjarfrågor...

Mvh// Janne

Den ska dra 0,24 l/h så.....
Visst luktar det lite men mitt hus byter all luft på 2h.
2200 W :cool:
Glasullsveken har jag kört ca 6v nu,men det märks att den börjar bli hård/förorenad.Får vell köra en rengöring igen.(3:e ggn)

Fick förövrigt flytta upp veken 10mm högre än standard för att få den och brinna bra på diesel.
Ärligt talat vet jag ej hur hällsosamt denna uppvärmning är !!

Redigerat:
Hej!

Jag följde tipset att prova med Diesel i Julas värmare men har lite strul, den börjar 'puffa' nertill
under skorstenen efter någon kvart med perfekt låga. Blir lite orolig och stänger då av.
Kan det bero på att jag 'passade på' att köpa Jet's Mk1 diesel när jag hade tillfälle?
Den verkar innehålla ca 5% RME, Okq8 och Shells innehåller nog betydligt mindre mängd RME
enligt SD.

Någon med pigga idéer?

/Per

• Gilla
blafot
  • Laddar…
Jag kör bara med Shells City-diesel och har inge problem. Det är nog som du säger med RME...

//Peter

Little John skrev:
Hittade något nytt under länken [länk] och jag undrar på vilket sätt dom byggde om Fuji 339 för Diesel....
Den ser precis ut som den vanliga 339:an.

//Peter
Bomullsveke !

Japp! Så är det ! Kollade lite närmare och fixade en bomulls-veke till den också. Perfekt !!

//Peter

Men nu har jag ett nytt problem. Jag fixade bomullsveke till Fuji 339 men veket brann upp efter en vecka i drift. Finns knappast något kvar av den. Testa med en ny veke men samma sak där.
Jag undra nu om det är något fel med Shells City-Diesel. Något ämne i den.
Vad betyder egentligen Diesel miljöklass I i sambandet ? Hos Clas Ohlson säljer dom numer Dieselvärmare som ser ut som just Fuji 339.

S
Hej, Littel John!
Vet tyvärr ingenting om Fuji339. Men om 2 vekar har gått åt fanders måste det vara fel. det finns 3 möjligheter. Veken, brännaren, vätskan. Eller kombinationen av dem.
Hade du samma vätska från börja? Å bytt sedan till Shell Citydiesel?, då kom felet? Då är det nog något med dieseln.

Vad jag vet så är det bara renare än annan diesel som man kanske kör i lantbruksmaskiner, det får inte "lukta" i stan.

Annars så är det nog en fotgenkamin eftersom den har veke. Å fotgen kan inte köpas idag iSverige. Det finns bara "lampolja" för dyra pengar och 1 liters(5 lit?) flaskor. De är parfymerade samt en tillsats så dens akl ryka mindre.

Dieselkaminerna hade förr en förvärmare och ingen veke. Det är gasen som bildas som brinner, inte vätskan. Så är det t.o.m i ett starinljus! Många vet inte ens om det. De gamla fotogenköken startades med rödsprits som värmde förångaren. Sedan släpte man in tryckluften till en lagom blandning och blåst.

När man har veke som i en fotogenlampa så är det meningen att det skall bli så varmt så fotógenet förångas och det är gasen som brinner. (Flåt, skrev fel, förgasas, ånga är den gas som kommer från vatten....)
Om du eldar med diesel så kan den inte förgasas, då brinner självklart veken upp. Så det är kanske där vi har felet? Förösk att få tag på riktig fotogen och testa. Det finns att köpa fortfarande i Norge och det åker släpkärror över med fat på släpet. Lite för långt för oss andra så det lönar sig inte.

På dieslebrännarna, bla Fabrikatet KåCe, vi hade en sådan på 60 talet, så förvärmdes dieseln ungefär som i de sk fotogenköken jag nämnde. Fast utan rödsprit och tryckluft.

Mitt förslag är att du skall köra med fotogen so är "tunnare" än dieseln.

En parantes för båtägare med gegga i diseltanken. dEt finns en "bakteriedödare" som förhindrar tillväxten. man har tagit prov och det är vanlig fotogen!
Sedan så hällde dieselbilisterna, lastbilschaffisar mfl en skvätt fotgen i tanken på vintrarna, gissa varför? Det försenade/förhindrade utfällnignen av parrafin som stoppade igen insprutningsmunstyckena.

När man crackar tjockoljan så kommer det först diesel sedan fotogen och sist bensin.

Köpte min kamin på Jula(fotogenkamin) och den ser ut som dieselvärmaren från Clasohlsson tycker jag !

Min har glasullsveke som måste rengöras (brännas ren) ofta,men veken håller fast jag kör på citydiesel:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.