46 886 läst ·
842 svar
47k läst
842 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Kul, den första artikeln nämner en nackdel med elbilen vintertid och det är att långvarigt hålla värmen vid stopp, men i övrigt nämnde den också fördelar.M Matte Bygg skrev:
Den andra artikeln är i princip likadan samt att man påpekar att bilen drar mer när det blir kallt..
Framförallt nämnde ingen av dem det du startade hela tråden med...
Då kanske dom ryckt upp sig. Vet att någon modell fått rätt dåligt och efter det bara hört att det inte blivit bättre men det är ju bra att dom bättrat sigJohannes Carlsson skrev:
Absolut. Men min gör det när det är som billigast. Du har samma konstanta pris under 5 minuter.D Du och 19till skrev:
Varför klämmer du fast tanklocket i handtaget? Alla jag tankat vid har spärr.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det är just aktiv säkerhet och fotgängarskydd som gett den extra dåligt betyg, inte imponerande för barn i baksätet heller. Men det avskalade är ju en del av syftet med bilen. Bara det nödvändigaste och är ju bättre än allt som är 20 år gammalt som vi tyckte var bra nog dåA aka_the_barf skrev:
Kan väl kalla det som glid på kraven, när man kan få det man ville ha vill man ha bättre
Jag har sett mer och mer att det står att spärrarna är borttagna av säkerhetsskäl. Och i vissa fall funkar inte spärren, då sätter jag tanklocket i handtaget så slipper jag hålla, den stoppar ju ändå när det blir fullt. Undertiden tar jag ett varv runt bilen.Rkarlsson skrev:
Ok säkert slarver som stått och tankat så de tagit bort funktionen. Dieselspill är inte så bra för vattnet.D Du och 19till skrev:
Jag har inte räknat på det i detalj själv, men finns ju hur mycket som helst online, t.ex: https://www.elbilskalkyl.seD Du och 19till skrev:Eftersom att jag redan har kommit fram till att det inte var lönsamt andra gånger jag har räknat så ser jag inte någon större nytta av att göra det nu när elpriset är ännu högre.
Däremot så frågade jag dig först och du har inte svarat på min fråga ännu. Om du gör det så kan jag sen räkna på det.
Skriv gärna hur du kommer fram till motsatsen dvsatt det är lönsamt?
Här har vi ett exempel där jag räknat på en fossilbil för 300 000 kr och en ID4 med 4000 mil per år. Tar inte många år att tjäna in kostnaden på elbil. Det är lite som solceller. En stor investering i början som lönar sig över tid.
Så hur blev det med ditt påstående om att batteriet bara håller 8 år?