P perkaby skrev:
Ett sånt här kanske?

[länk]

Har ett sånt för våra lock, men kanske funkar att ställa stekpannor i också?
Var faktiskt inne på det men min uppfattning utan att ha testat den i verkligheten är att armarna är för korta för att klara av att hålla pannor på ett rimligt vis? Kan du kanske prova och se hur den skulle hålla era pannor?
 
windestal windestal skrev:
Om det är ikea-skåp/lådor finns färdiga avdelare för lådor, som skulle funka:
[länk] De sitter stabilt på plats i lådan.
Om ni inte gärna vill göra egna i trä/metall, förstås. På detta forum kan det ju ses som ett plus att "behöva" göra egna, då har man ursäkt att köpa in lite roliga verktyg ;)
Jo, vi har en sådan men den flyttar sig faktiskt trotts att den bara håller par st skärbrädor. Men huvudproblemet är att vi inte kommer få i lika mycket grejer i lådan med avskiljare på det hållet.

Det bästa hade helt klart varit att få något hopsvetsat men jag misstänker att det kommer posta åtskilliga 1000 lappar. Ser ut som att jag får fila på någon egen konstruktion.
 
Om de från Ikea flyttar sig är det bara att dra två små plåtskruvar uppifrån som fixerar dem.
 
Tallriksställen i en diskmaskin gör ju det TS är ute efter. Dessa har förstås lite för täta piggar för att passa stekpannor, men de borde ändå kunna stå modell för ett bygge. Görs det i metall tror jag att piggarna, likt i diskmaskinen, måste kläs i plast för att inte förstöra pannorna, men i trä med exempelvis 15 cm långa vertikala rundstavar fästa i träskenor i lådans botten borde funka.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
R
Häng pannorna på krokar.
 
R RapidSledge skrev:
Häng pannorna på krokar.
Hade jag haft ett kök där man inte sitter och äter och dessutom ett STORT kök så håller jag med om att det är den givna lösningen. Men vårt kök är inte så stort och vi har gäster i köket ganska ofta så då vill vi att det ska vara undanstädat och snyggt.
 
Du har ju två alternativa förvaringssätt i en låda. Horisontellt och vertikalt. Varav det andra tillåter två möjliga riktningar. Vilket som är bäst för dina stekpannor beror ju på lite olika saker. Hur mycket plats får de ta upp i olika riktningar? Hur är det lättast att hantera dem? Används alla lika mycket? Saker som är svårt för någon annan än dig att svara på.

Men för att komma med en lite mer simpel lösning.
Varför inte bara sätta in två hyllplan i stommen över lådan? Då täcker lådfronten dessa och stekpannorna kommer högre upp och saker i lådan kan kommas åt. Visserligen med lägre frihöjd.
 
  • Kökslåda med ritade förslag på vertikal och horisontell förvaring av stekpannor, samt tillagda hyllplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte det enklaste med några stycken avdelare för låda från IKEA enligt bild/länk tidigare. IKEA har satt sådana i demoavdelning för att visa på hur man enkelt kan ställa stekpannor i 400mm höga lådor.
Eller tryck i några sådana här lådor.
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90303149/
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag tänker mig något i stil med detta :

Xxbzjn1.jpg

Grått är pannor, orange är skiljeväggar.
 
S snowjim skrev:
Jag tänker mig något i stil med detta :
Kan du inte bygga en prototyp i plywood? Rygg och fot i tex 10 mm och skiljeväggarna i 4 mm.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det inte det enklaste med några stycken avdelare för låda från IKEA enligt bild/länk tidigare. IKEA har satt sådana i demoavdelning för att visa på hur man enkelt kan ställa stekpannor i 400mm höga lådor.
Eller tryck i några sådana här lådor.
[länk]
Jo, enklast är avdelare, jag får ta o åka en sväng till en butik och prova lite mer. Men annars ser din andra lösning inte helt dum ut. Man hade kunnat limma ihop par sådana. Enda nackdelen är att man inte kan ha andra prylar i lådan närmast fronten så som mitt första foto visar.
 
S snowjim skrev:
Var faktiskt inne på det men min uppfattning utan att ha testat den i verkligheten är att armarna är för korta för att klara av att hålla pannor på ett rimligt vis? Kan du kanske prova och se hur den skulle hålla era pannor?
Testade och kunde ställa två gjutjärnspannor utan problem. Kunde dock inte stänga lådan då det blev för högt. Er låda ser dock högre ut. Ska se om jag kan ta en bild.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Är det Ikeas 40cm höga lådor är det inget problem på höjden.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det Ikeas 40cm höga lådor är det inget problem på höjden.
De vi har är IKEA 40x40 och jag har provat att pannorna kan så vertikalt utan problem.
 
Här kommer en bild.
Två stekpannor står lutade och överlappar varandra, stödda av deras handtag i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som dom står stabilt.
 
  • Gilla
Moewq och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.