Har idag en uppsjö av kuttrar och stål till vertikalgräs och tappmaskin som tyvärr ligger i en fantastisk oreda. Det är med 30 och 40mm hål. De flesta används sällan och de kommer att få ligga i utdragbara lådor. Andra används varje dag och de tänkte jag hänga upp på väggen, lätt tillgängliga och med stålen skyddade från kontakt med andra kuttrar (som läget tyvärr inte är idag...i högar liggande på varandra....).

Väggen är siporex med en 18mm OSB utanpå. Jag hade tänkt att hänga kuttrarna på 27mm rundstavar. OSBn är tyvärr alldeles för klen för att fästa rundstavar i, så min tanke är att hyvla upp virke, tex 40x70mm och fästa rundstavarna i dem och sen skruva upp dessa på väggen.

Jag har gjort en ganska awesome skiss i två vyer för att visa vad jag menar:

fräs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag orkade dock inte rita med lite sedvanliga fasningar och annat, men det spelar heller inte någon roll för funktionen. Min tanke är att rundstavarna limmas fast och att jag slår in en kil bakifrån.

Nu funderar jag över ett antal detaljer:

1) Borde jag, för att minska risken att kuttern trillar loss om man tex råkar slår till den med en bräda, borra hålen med några graders lutning uppåt?

2) Eller borde jag kanske istället skruva fast en metallbricka eller motsvarande, diameter 28mm eller så, längst fram på rundstaven, så att man får lirka av kuttern? Misstänker dock att man snabbt kommer att störa sig på detta....

3) Att limma fast rundstavarna så att de sitter rejält och inget sladdrar eller bråkar är viktigt för min mentala hälsa. Samtidigt blir systemet inte så flexibelt avseende rundstavarnas positioner. Förvisso skall varje kutter ha sin egen plats, men känner jag mig rätt så kommer jag efterhand att samla på mig fler kuttrar och då blir det lätt lite störigt...Tankar?

4) Funderade också på att ha en liten påträdd "bricka" längst in på varje rundstav. På så sätt skulle inte förskärarna på de kuttrar som ha sådan "slås" in mot träet bakom när man skjuter på kuttern på rundstaven. Kanske är det onödigt försiktigt.

5) Kanske frågan jag borde ställt först - hur har ni era kuttrar? Finns det bättre förslag på lösningar?

Har mina kuttrar i en ask i en låda, använder dem aldrig och riskerar därmed aldrig att störa mig brickor eller att slå förskärarna i något trä :)

Jag hade satt en "oval" bricka i framkant, klydda inte till det.

Jag har rundstav så som du ritat, fast med lite lutning.
Kan va att jag använde 25mm rundstav.

Tycker det fungerar bra, samlar lite damm men är lättåtkomligt.

På jobbet har vi stålen i sina orginalaskar.
Gillar inte det systemet.
Tycker det är en fördel att ha dom synliga så att det går att kolla på dom på ett enkelt sätt när man ska tänka ut lösningar för krångliga fräsning.

Några hundratal specialslipade blankettstål hänger i raka rader på en vägg. Kuttrarna hänger på bultar bredvid. De olagliga grejerna är undangömda på en hylla i ett skåp. De riktigt läskiga stålen för spännbackar har jag burit ut till metallåtervinningen.
Klar fördel att ha dem syliga. Det är lätt att plocka och jämföra med den avritade listen som skall kopieras.

mvh Findus

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Nä, originalaskar tilltalar ej. Har arkitekthurtsar med grunda stora lådor som jag har tänkt använda för de lösa stålen.

Har du något "stopp" på dina rundstavar Lars?

De få fyrkantskuttrar som finns kvar åker vid ombyggnaden. Den används i vilket fall inte.

Daniel_N skrev:
Nä, originalaskar tilltalar ej. Har arkitekthurtsar med grunda stora lådor som jag har tänkt använda för de lösa stålen.

Har du något "stopp" på dina rundstavar Lars?

De få fyrkantskuttrar som finns kvar åker vid ombyggnaden. Den används i vilket fall inte.
Nej inget stopp, det har fungerat ändå.

Kan inte ett stopp bli lite i vägen/krångligt att ta sig förbi ?

Du menar att den 120mm höga stålkuttern för räffelstål hakar i bestyckad med fyra 60mm rundningar och man tappar den och sen inte kan behärska sina reflexer utan försöker fånga den med knät när den varit på väg en meter...:eek:

larsbj skrev:
Nej inget stopp, det har fungerat ändå.

Kan inte ett stopp bli lite i vägen/krångligt att ta sig förbi ?
Jo, precis min tanke. Samtidigt tråkigt att råka slå ner en kutter av misstag. testar utan.

findus42 skrev:
Du menar att den 120mm höga stålkuttern för räffelstål hakar i bestyckad med fyra 60mm rundningar och man tappar den och sen inte kan behärska sina reflexer utan försöker fånga den med knät när den varit på väg en meter...:eek:
Tjo, det lät inte skönt...Gick det bra?

Den klarade sig utan skador :D

• Gilla
pär h och 2 till
  • Laddar…
Vad sägs om en bricka i samma (eller något mindre) dimension som rundstaven. Sätt en skruv ocentrerat genom alltihop. När kuttern är på plats snurras brickan ett halvt varv och kommer då sticka ut en bra bit i förhållande till rundstaven.

Jag hade borrat hålen snett alternativt borrat dom rakt och sågat plankan dom sitter på sned (gör du så ligger stålen dikt an mot plankan, vilket de inte gör med sneda hål*). Hade nog ganska omgående stört mig på att trä grejerna över frontbrickor eller nåt annat klyddigt system.

*edit. Jo det gör de kanske, beror ju på håldiameter och längd på det som ska träs på rundstaven.

Redigerat:
En annan variant är att plana av ovansida rundstav nästan hela vägen ut, för att på så vis få ett ändstopp längst ut på staven

Redigerat:
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tänkte visa hur jag gjorde. Jag har ett enkelt väggskåp med lutande hyllplan. Hyllplanen hänger endast med en hake längst in. Så hyllplanen går lyfta och ta med till maskinen. Då slipper man lägga kuttrarna direkt på gjutjärnsbordet. Har även mina sågklingor på samma sätt.

Har en bild på skåpet innan jag fäste rundstavar för att hålla kuttrarna. Insexnyckeln och fasta nyckeln till bytet har även plats där plus mellanringsar m.m.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.