Sitter och fundera, denna sak kommer bestämma vilken höjd jag ska ha på ytterväggen. Jag har denna sakstakstol: IMAG0954_BURST002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet ju i mitten, längst upp har jag takhöjden 3964mm när jag kör vägghöjden 2400mm. Men eftersom taket går snett neråt så, jag vill gå ner till en punkt som är en meter ut från mitten och veta vilken takhöjd jag har där. Men jag lyckas inte få till det. nån som kan?

t.ex försökt göra en bild som kanske visar lite mer hur jag menar: dd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så att jag vet vilken takhöjd jag har dem två meterna i mitten.

Om jag kommer ihåg rätt så har du 25 graders vinkel, då får du 466mm från punkten till toppen på triangeln.
1000*tan(25) = 466

okej, men menar du att det blir, att från toppen 3964mm eller om man bara kollar på själv takstolen som är 1564mm.
men menar du att den snea regels punkt?
Eller menar du 3964(1564)mm minus 466mm och den linjen hamnar på 3498(1098mm) i höjd?

Jag utgick från en rätvinklig triangel med basen 3355 och höjden 1564 (d.v.s. vänstra eller högra halvan av din figur). När du lade till det övre vågräta strecket så får du en ny triangel med samma vinklar. Den övre triangeln har basen 1000 (hälften av de 2m du angivit). Höjden på den övre triangeln blir då 466mm.

Du får alltså 2400 + 1564 - 466 = 3498 som takhöjd.

Jag har inte tagit hänsyn till virkestjocklek eller liknande.

• Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
aha, så pass, tack så mycket då det jag hur jag ska göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.