Hej!
Håller på att renovera badrummet på övervåningen i vårt hus men vet inte riktigt hur jag ska förstärka bjälklaget. Planen är att det nya badrummet ska ha klinker på golv och kakel på väggarna.
Huset är från 1926 och bjälkarna ligger på cc 60-62 cm är i ca 80x225mm dimension med en hel del urtag för avloppsrör. Bjälkarna är sedan tidigare förstärkta med 45x120 på ena sidan om bjälken för att rikta bjälklaget och styva upp där urtag för avlopp gjorts.
Spännvidden på bjälklaget är ca 3,4 m men bara ca 2,2m av dom är inne i badrummet. Dvs jag kommer inte åt att förstärka bjälklaget på hela spannet utan lite över en meter fortsätter in i sovrummet bredvid.

Vad är lämpligt att göra för att förstärka bjälklaget, duger det att sätta en till 45x120 på andra sidan originalbjälkarna och på så vis få cc 50 ungefär? eller bör jag kortla invid vägg och sätta en 45x195 på 2,2m mellan bjälkarna för att få ett cc på ungefär 30? eller duger ingen av dessa lösningar för att jag inte förstärker hela spannet?
På det här kommer 22mm golvspån skruvlimmas

Lägger upp lite skisser gjorda i paint, där man kanske lättare kan se hur jag menar:)

• Schematisk skiss i Paint som visar förstärkning av bjälklag med blåa och svarta reglar mellan badrums- och yttervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss i Paint av byggprojekt som visar blå och svarta reglar för en väggkonstruktion med dimensioner och placering beskrivna.
    Skapa konto
  • Skiss i Paint som visar en väggkonstruktion med blåa, svarta och gröna reglar i olika dimensioner enligt en beskrivning.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.