Förra året förberedde jag ett rum inför en tapetsering som aldrig blev av, rev ner befintlig fondvägg, spacklade etc.

I ett av innerhörnen i rummet (ytterhörn på huset) gömdes en spricka bakom fondtapeten med ganska grov sprickbildning på sina ställen. Satte då bara en fog med Tech 7 för att få ett jämnt underlag att fästa tapeten på och tänkte att tapeten ändå kommer täcka upp och klara rörelsen i och med att man skarvar tapeten i hörnet.

Nu blev tapetseringen aldrig av och när jag nu synar väggarna för att ta upp det igen ser jag att hörnet har spruckit igen. Det är en 1 mm bred spricka som går längst med fogen som man kan känna ”på höjden” med handen.

Kommer tapeten dölja sprickan/rörelsen, eller bör jag spackla dit en pappersremsa innan tapetseringen?

Jag kan inte se att det finns någon förstärkning i hörnet sedan tidigare, men alla andra hörn i rummet och huset har pappremsa, så vore konstigt om det saknades här.

K
Är det trästomme? I så fall är det inte givet att en papp eller glasfiberremsa i hörnet löser det eftersom trät rör sig med årstiderna.

Ja, precis, det är trästomme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.