Hej!

Jag har idag köpt ränndalsplåt till vinkeln mellan befintliga huset och tillbyggnaden. Jag fann endast en enda variant och den köpte jag från Krauta.

Nu till problemet;
-jag förstår inte hur den ska fästas och i vad!

ränndalsplåt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni en bild på den. I mitt stilla sinne hade jag tänkt mig att det säkert var nån slags plåtfläns som var bockad utåt för att kunna skruvas ned i ströläkten eller bärläkten eller motsvarade, men det är ju en liten kant som istället är böjd *inåt*. Hur i allsin dar är detta tänkt?
Ska den ändå skruvas genom denna "inåtböjda" kant mot omgärdande regel/läkt och liksom "bändas" ut eller hur gör man?

All hjälp uppskattas och detta är aningens akut!

Tack på förhand!

Just den modellen du köpt ska fästas med klammer, sedan en till plåt att skäras in under pappen för att till sist läktas över. Det för att om det går hål i en panna i framtiden ska vattnet ner i vinkelrännan istället för under plåten som med den "gamla" modellen som går ut över läkten.
Lycka till /en plåtslagare

Hej och tack för svaret!

Menar du att det är en annan sorts plåt som alltså ska köpas till dessa rännor? Dvs, en längd dylik plåt per längd sådan plåt som jag köpt? Har du någon bild/länk på sådana plåtar i så fall?

Dessa klamrar du nämner -har du länk/bild på dem?

Finns det någon variant som är enklare att montera, kanske mer så som jag trodde först, dvs att det endast är ett stycke som man kan fästa med plåtskruv ner i sponten eller läkten direkt?

Tack igen!

Håller med, en alldeles vansinnig plåt,alla ränndalplåtar jag har haft att göra med,har varit 190mm från mitten och utåt sedan en uppvikt kant några mm lägre än strö+bärläkt, samt vingar ca 50-70mm att fästa i precis som du menar.Beställ hos en plåtslagare och be att han monterar dom, det är vanskligt att få det bra vid toppen.Själva ränndalvirket lägger du på ca 200mm från mitten.Ps 190mm är vid villatak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.