sysmali
K knipo skrev:
Varför måste man alltid göra som alla andra?
Så sant. Kan vara befriande att inte alla följer strömmen. Så tänkte nog en f.d kollega som envisades med att alltid ställa sig ca 15 cm från den person han talade med. Trots att några av oss försökte berätta att det gör mottagaren obekväm, så tyckte han att det var fel på alla andra.

Men man behöver göra en avvägning när "jag gör rätt, alla andra gör fel".

Så buda 1000kr i taget :cool::cool::cool:

100kr som jag skrev innan var kanske i minsta laget, även för ts?:rofl:

När vi sålde vårt hus för några år sedan var det en budgivare som envisades med att bjuda 5000kr när alla andra bjöd mellan 40-50000kr per höjning. Ett par gånger dröjde det ganska länge mellan 5000kr-buden. Vi hade våra aningar med vem det var, och när vi kände att budgivningen närmade sig sitt slut bestämde vi oss för att avbryta och sälja till den som hade lagt högsta budet, givetvis. Någon dag efter budgivningen var stängd hörde mäklaren av sig o berättade att 5000kronors-budaren hade hört av sig o var arg. Denne ifrågasatte varför vi redan slutat budgivningen och nästan krävde att vi skulle fortsätta, vilket vi givetvis inte gjorde.
Av mäklaren fick vi senare bekräftat att det var den budgivaren vi anade det skulle vara, och vi var glada att vi stannat där vi gjorde. Anledningen till att han ibland hade dröjt var att han hade fått gå till banken två gånger innan han kunde fortsätta sin 5000kronors-budgivning. Han med familj var även hemma hos oss och knackade på en eftermiddag och ville gärna se huset. Han försökte låtsas som att han trodde det var en visning när han kom och sade att han hade blandat ihop tiden. Men nu när han ändå var där kunde väl de komma in och titta. Han var ganska påstridig, men jag sade att han får boka in sig på sista visningen. Sedan körde han sur därifrån i sin skruttbil, som han hade parkerat på vår gräsmatta.:thinking:
Jag är helt övertygad om att om vi hade låtit honom få huset så hade vi fått problem med massa klagomål, försök till prutning, påstådda dolda fel o massa annat.

Detta skrev jag inte för att jag tror ts är en sådan person, mer som en liten anekdot, och att det kanske kan påverka säljarens bedömning om budgivaren. Nu var det ju var flera faktorer som gjorde att vi drog öronen åt oss för denna lågbudget-budgivare. Hade det bara varit låga bud hade vi nog inte tänkt som vi gjorde. Han drog ju dessutom upp buden lite i slutet. Men även där kände vi att det var dags att stoppa så att den seriösa budgivaren inte trodde vi körde fulspel.

Till ts; Lycka till.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Tycker man att 1,000kr i dessa sammanhang är betydelsefullt så ska man nog vänta med att köpa och fokusera på att spara upp en buffert istället. Bo i hus är fyllt med risker som alla kostar pengar och tid. 1000kr räcker knappt till nåt om exempelvis en hantverkare behöver bara komma på besök i 5 minuter. :)

Personligen hade jag valt att ignorera bud på under 5,000kr åtminstone om jag hade varit säljaren. Jag är inne på samma tankar som Knipo ovanför.

Jag håller med de 2 posterna ovan, jag hade tänkt att lillbudaren kommer va petigare/känsligare/svårare/gnälligare/känsligare/välj själv i slutändan så den hoppar jag över

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Det är viktigt att sälja till rätt person. I våran förra bostadsförening fanns det en riktig pelle som försökte köpa in sig. Först våran lägenhet, där han hade högst bud, men säljaren anade ugglor och sålde till oss istället (han hörde inte av sig när det skulle skrivas kontrakt). Sedan försökte han köpa min granne, han la högt bud direkt, sen helt plötsligt tyst och informerade att han ångrat sig. Sen till slut fick han köpa en lägenhet och det visade sig direkt vilken gök det var, han skulle inte vara med på gemensamma städningar, han donade på sin egen tomt när vi andra var och städade gemensamma ytor som lekplats, lokal etc.

Så, skulle någon bjuda 1000 kr hade jag direkt blivit fundersam vad det är för pelle ... på samma sätt skulle jag reagera om någon la ett riktigt skambud. Det finns lite oskrivna regler ändå tycker jag.

Jag har faktiskt två på jobbet som sålde båda sina kåkar till bekanta utifrån värdering, som var väldigt låga tycker jag. Detta var förra året när det var riktigt mycket budgivning. Pengarna spelade ingen roll för dem, det viktiga är att sälja till en vettig person.

E
Såg en budgivning på en lgh för nåt år sen värde ca1,5 mille.
Var 5-6 st som budade men varannat bud kom från samma budgivare som alltid höjde med 1000kr.
Tror han fick lägenheten till slut.

Jag har diskuterat det här med olika mäklare genom åren.
Det enda som de kan lova är att "den lägger sista budet får oftast köpa".

Dvs spelar ingen roll om den höjningen var 200.000 eller 5.000

Anekdoter:
Ska man göra fynd gäller det att vara den enda som är klar för affär. Och förhandla med säljaren så att man vid snabb affär kommer undan att de har fler visningar. Bara att ge in sig i budgivning gör ju att priserna kommer gå upp till iaf någon form av "marknadspris". oavsett hur stora eller små buden är. Så länge mer än en vill ha objektet.

Jag har gjort tre bra affärer då jag köpt till riktigt bra pris. I samtliga av dessa var jag enda budgivaren som kunde skriva kontrakt.

Första gången var i en stor förening där man precis haft stambyte och alla fick lägga in 150.000 i extra insats. Min lägenhet var 35:e som låg ute till försäljning den hösten (Av totalt 140 i huset). Efterfrågan var minimal och säljaren hade redan flyttat till Amsterdam. Jag la ett skambud och säljaren sa "får vi 50.000 till så kan vi skriva kontrakt ikväll".

Andra gången var 2009. Det var en dyster marknad efter finanskraschen och på visningshelgen var det 32 grader och sol. Det var jag och två sällskap till som var där. Ena sällskapet "funderade på flytta från huset men det kanske inte var rätt läge sälja" och andra var nyfikna grannar. Det var en fd hyresrätt som föreningen sålde så ordförande erbjöd att vi satt ner med mäklaren och förhandlade om pris och skrev kontrakt samtidigt.

Nu i höstas skrev jag kontrakt på en villa. Bolånetaket på 4,5% av bruttoinkomsten har dödat delar av marknaden. Jag var på semester när första visningarna var och de övriga intressenterna "skulle förhandla med banken/ordna med papper". Så när jag kom 2 veckor efter visningen fick jag privatvisning och besled att "om du ger utgångspriset får du skriva imorgon". Priset var 30% under vad grannen fick på våren och detta hus var i väsentligt bättre skick. Såklart fanns det en rejäl besiktningsklausul. Och en projekttråd kommer komma här.

Så tipset är verkligen det. Att om man kan ha is i magen så är det att hitta fina objekt som andra inte ser som gör bra resultat. Jag har missat många "fina" hus på budgivningar som dragit iväg. Men Jag har verkligen hållt på den kalkyl och värdering som jag själv gjort.

Nu när jag sålde "lägenhet två" så hade jag totalrenoverat och hade tur och visningen var en helg med nästan inga andra tvåor ute i närområdet. Det kom 60 sällskap på visningarna och det var fem budgivare. Högsta kvadratmeterpriset i området på två år. Utan styling. Bara lite bortplockat och städat och nya blommor för 500 kr.
Den som vann var den som höjde 50.000 åt gången. Hennes motivation vid kontraktskrivningen var. "Det var den finaste lägenheten jag sett i år. Och för mig är den tillochmed värd mer än jag betalar nu."
Så mina fynd i mindre pengar (och mer renoveringar) var hennes fynd i att slippa renovera och få något fint.

PS. jag är för övrigt värdelös på att budgiva men en djävel på att förhandla och prata och vara trevlig

• Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Mitt tips är att vara konsekvent med ditt budgivande. Om du höjer mycket och sen går lågt igen kommer det framställas som att du börjar närma dig din gräns. Men ja det låter helt rätt att du ligger 20-25% under din maxbudget. Lycka till!

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
När jag köpte min första lägenhet la jag samma bud som högsta budgivaren men jag sa att jag kan ta tillträdesdagen precis när som helst. Säljaren sålde till mig.

T Thomas' skrev:
Kan du inte höja med 100kr då? Då sparar du ju 900kr i så fall!
Då förlorar ju TS 99 kr.

TS ville ju inte betala en kr i onödan. Då det enda rimliga för TS är att öka budet med en kr i taget.

Kan ju ta ett tag att avsluta budgivningen med två som höjer en kr per dag, förvisso.

Hemmakatten
Mäklare och säljare brukar inte godta bud under 10.000.

Mäklaren är skyldig att framföra alla bud. Det går inte att säga att det inte är ett giltigt bud. Du kan bjuda lägre än den som ligger högst också.

• Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
E EyEr0n skrev:
Tja.

Ska försöka att köpa mitt första hus
Nu har det kommit in ett bud som ligger på 75% av utgångspriset.

Jag har ej lagt ett bud än.

Finns det någon "praxis" om hur lite man kan höja med?
Kan man höja så lite som 1000 kr eller anses det bara löjligt?

Vill ju så klart inte betala en enda krona mer än nödvändigt.

Några allmänna tips?

Är det någon ide att lägga tidsbegränsade bud eller att erbjuda "snabb affär"?
Om du vill prova något kan du lägga samma bud som den andra budgivaren, eller ett lägre bud, och erbjuda något annat istället. Tillexempel att vara flexibel med tillträdesdatum, erbjuda att köpa gräsklippare eller liknande eller komma med något annat som höjer värdet av ditt bud för säljaren. Köpte våran första bostadsrätt på det sättet, bjöd under övriga budgivare med 10% men lovade tillträde direkt då vi förstått att säljaren behövde snabba pengar till sitt nya hus.

För er som vill veta hur det gick kan jag meddela följande:

Mäklaren ringde upp mig och frågade om jag var intresserad.
Jag svarade att det är jag och jag är villig att ge utgångspris men då skall budgivningen avslutas och huset säljas till mig.
Nuvarande bud var då 12% under utgångspris med 3 st budgivare kvar.
Säljaren accepterade detta så nu är man husägare.

Rätt eller fel agerat? Kunde man ha kommit undan billigare? Vem vet. #yolo

• Gilla
ramafred och 9 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
För er som vill veta hur det gick kan jag meddela följande:

Mäklaren ringde upp mig och frågade om jag var intresserad.
Jag svarade att det är jag och jag är villig att ge utgångspris men då skall budgivningen avslutas och huset säljas till mig.
Nuvarande bud var då 12% under utgångspris med 3 st budgivare kvar.
Säljaren accepterade detta så nu är man husägare.

Rätt eller fel agerat? Kunde man ha kommit undan billigare? Vem vet. #yolo
Grattis! Då kan du släppa detta och börja planera för ditt nya fina hus.
Finns många andra avdelningar på byggahus som avhandlar allt annat. Bara att kavla upp och börja knacka för glatta livet! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.