Då jag och frun har bott i vårt första hus nu i två år är det äntligen dags för det gamla köket att kasta in handduken och lämna plats åt en ny mästare i ringen.

Kort info om oss;
Jag - 29år och elevassistent.
Hon - 29år och sjuksköterska, mammaledig just nu.
Vi har 3 små barn varav två gärna agerar hjälpredor.

Vår renoveringserfarenhet sträcker sig till i princip målning, tapetsering och lägga laminatgolv. Dock byggde jag, på egen hand, ett ved/trädgårdsskjul på ca 15kvm i somras som efter vinterns "stormar" fortfarande står på sin plats. Tro mig, jag har kollat ut en del gånger när det blåst ordentligt.

Så vad ska hända i köket? Jo, allt ska ut. Allt. Väggar, tak, golv och den förbannat äckliga inredningen.
Vad ska in? Ja, förhoppningsvis väggar, tak, golv och en ny inredning. Inredningen kommer ifrån Ikea inklusive alla vitvaror förutom fläkt. Startade för några veckor sedan en tråd för lite feedback på planlösningen innan vi la beställningen. Vi har preliminär leverans den 15:e maj, dock har vi en del inplanerat några helger framöver så jag kommer börja (har redan börjat) plocka ner köket skåp för skåp. Elektriker är inbokad till den 23:e maj, och golvläggaren är planerad att komma den 29:e maj. Så allt ska vara ute innan den 23:e maj.

Leveransen beräknas innehålla 194(!!!!!!) paket. Vi har insett att vi har fått ge upp vårt sovrum för en tid framöver efter den 15:e maj. Dock blir det skönt att ha allt samlat och man kan låsa dörren när man inte sätter ihop skåp ja och även under tiden. Gud vet hur många gömställen barn kan hitta till små skruvar.

Varför golvläggare? Jag kan inte lägga plastgolv. Så enkelt är det. Vi har valt tarkett plus extra (?) tror jag den heter, är med någon typ av filt på undersidan. Varför plastgolv? Tre. Små. Barn. Frågor på det?:wow:

Så hur såg köket ut innan då?
Kök före renovering med vita skåp, spis, bordsduk och lekande barn på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett kök före renovering med vitvaror och en barnstol framför kylskåpet.
Skapa konto

Vad har hänt framtills nu?
Kök under renovering med borttagna överskåp och synliga vägginstallationer samt verktyg och leksaker på matbordet.
Skapa konto

Kök under renovering med borttagna överskåp, kakelvägg och äldre vitvaror.
Skapa konto

Började så smått att plocka ner överskåpen, ni kanske tycker det är liiiite tidigt att börja redan nu. Dock springer här två små barn som även dom behöver sin beskärda del av uppmärksamhet och vi har lite inbokat på de kommande helger. Därav börjas det redan nu.

Kan redan nu fråga ifall någon har ett bra tips på hur man enklast får ner gipsskivor? Min tanke är att skrapa fram alla skruvar och sedan skruva ner skivorna. Då en del redan syns efter överskåpen är borta borde det vara "relativt lätt" att hitta resten? Ja, jag vet. Man kan såga ut hål i gipset för elektrikern, men då dom ska dra om en del el och vi vill isolera så måste gipsen ner. Tanken är vi ska isolera alla innerväggar allt eftersom.

Tror det får räcka för nu, kommer uppdateras allt eftersom och i successivt ökad takt. Släng tips, frågor eller vad som!

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Metalldetektor för skruvarna och en hålsåg/stämjärn för att ta loss gips runt skruvarna skulle kunna vara ett alternativ. Jag hade nog använt kofoten dock :P

Om du vill riva skivorna hela så ska du köra med denna: http://m.clasohlson.com/se/Screwfinder/40-8743
När jag river brukar jag ställa cirkelsågen på lämpligt djup och såga fyrkanter i lämpliga storlekar och slita ner.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Fjojtmehmet skrev:
Om du vill riva skivorna hela så ska du köra med denna: [länk]
När jag river brukar jag ställa cirkelsågen på lämpligt djup och såga fyrkanter i lämpliga storlekar och slita ner.
Ah, en sån måste testas! Funkar det inte får det väl bli kofoten. Aja, när det är dags får familjen fly hemmet under några timmars tid.

Drog snabbt upp en golvbit nu imorse för och kika på underlaget. Hade hoppats på golvspån, men icke. Ligger en söt liten plastmatta där. Ringde till golvläggaren. Vi kom fram till att jag själv skulle försöka dra upp plastmattan, kunde även få låna maskiner av honom. Lyckas jag inte så ska jag ringa igen och han skulle då boka in en extra dag.

Kul med nytt! Lycka till med allt, kommer följas

Biggie skrev:
Kul med nytt! Lycka till med allt, kommer följas
Tack! Vi är båda sjukt taggade, kanske ändras när vi stängt av köket och barnen går bananas här hemma. :wow:

SSSS
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Drog upp laminaten idag. Lägg märke till dammsugaren, den är till för att sänka fruns stressnivå. Ni vet, man ska renovera men det ska helst inte synas att man renoverar.

Kök under renovering med borttagna laminatgolv, utsatt gipsskiva och dammsugare på plats.
Skapa konto

Ett halvt avlägsnat laminatgolv i kök med en synlig dammsugare och köksmöbler i bakgrunden.
Skapa konto

Renovering i kök med halvavlägsnad gipsskiva bakom kylskåp och synligt trästomme.
Skapa konto

Testade även att skruva ner gipsskivan bakom kylen, gick smidigare än jag trodde att leta fram skruvarna som var bakom tapet och spackel.

Imorgon påbörjas mer rivning av köket, tanken är att bänkskivan, två bänkskåp, fläkt och en del av gipsväggarna ska ut. Inga konstigheter där. Dock rullar där runt en fråga i mitt stilla sinne. Kan man placera kyl/frys i ett annat rum temporärt? I det andra rummet behövs det isåfall förekomma en förgreningsdosa till kyl/frys. Nu tänker jag rent säkerhetsmässigt. Lite drygt om huset brinner ner, känns inte värt med en köksrenovering då.

Jag har min kyl i hallen med kall dryck nu när jah renoverar :) kör hårt

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Värsta som kan hända är att du överbelastar säkringen så att den går, skulle det hända så ställ kyl i ett rum och frys i ett annat(med vägguttag på en annan grupp i centralen)

Idag kom brorsan på besök (ringde in hans hjälp) och vi drog bort bänkskivan, kan tro den va tung. När brorsan kände sig nöjd med besöket så gick jag loss på bänkskåpen.
Starka hejarop från lilleman.
Ett kök under renovering med borttagna skåp och en spis framflyttad, samt ett barn som tittar på från en barnstol.
Skapa konto

Efter bänkskåpen var det skafferiet och väggarna bakom som fick sig en känga.
Innan väggarna åkte ner blev det att lasta in den andra grabben i bilen för en biltur på 2h så man kunde skaffa sig en screwfinder. Tänkte ge den ett försök,och vilken manick! Nu användes den enbart för att lokalisera skruvarna och sedan märktes det med en penna men oj oj oj.

En screwfinder som används för att lokalisera skruvar ligger på en texturerad yta.
Skapa konto

Renoveringsarbete med synliga träreglar där väggpanel tagits bort, städutrustning i förgrunden.
Skapa konto

Har nu flyttat in kyl och frys i vardagsrummet temporärt. Frun är fortfarande nöjd OCH lugn.

Renoverad bostad med avlägsnade väggsektioner, synlig stomme och kylskåp placerat i vardagsrum.
Skapa konto

• Gilla
Snål-Jocke och 5 till
  • Laddar…
Så ja, då har man fått två samtal från Ikea. Första samtalet var om leveransen av väggplattan. Andra samtalet om leveransen av köket. Kommer levereras på måndag nästa vecka.

Jag förstår dock inte Ikea´s tanke kring leveranser då vi inte beställde väggplattan samtidigt som köket utan några veckor senare så Måste det skickas i två lastbilar. Jag hade kunnat förstå ifall vi beställde väggplattan precis innan leverans av köket men nu beställdes allt i mitten på Mars. Miljövänligt? Nja, inte direkt kanske. Men men, vi får hem köket enligt tidsplanen vilket är skönt.

Tanken var att fler gipsväggar skulle ner igår, men då frun tydligen fixat in barnen på Kalvinknattet så var det att spendera hela eftermiddagen på en golfbana med extremt mycket folk.

Vad ska man tänka på när man ska dra ner gips på en yttervägg? Ångspär och skit?

Riv på ytterväggarna med försiktighet, blir annars lät att riva lite för mycket, vilket kan leda till onödiga utgifter när du måste återställa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.