OK, i morrn smäller det. Som total okunnig på området ska vi träffa våran första säljare i morrn följt av fler på fredag.

Vad ska jag tänka på, vilka falluckor kommer han öppna för mej att falla ner i?
Och hur i helsike ska jag göra för att inte falla handlöst i dessa...

Råd mottages gärna :)

Vi upplevde ett stort problem i att många säljare försökte övertyga oss att bygga med delad entreprenad. Några erbjöd inte totalentreprenad alls, vissa försökte mörka att de gjorde det eller åtmistone hotade de med att det skulle bli fruktansvärt dyrt.

Mitt råd är att OM ni har bestämt er för totalentreprenad, så stå fast vid det. Låt ingen försöka övertala er till något annat.

(Finns massor om entreprenadformer i andra trådar. Läs och lär, det gjorde vi!)

Just det, förlåt, glömde en sak, säljaren kommer säkert att lämna priser på olika hustyper redan vid första träffen. Dessa priser är svåra att jämföra mellan företagen. Jämföra priser kan du göra först när du fått in specifierade offerter och granskat innehållet i dessa.

Totalentrepenad är helt bestämt. De som gäller är Eksjöhus, LB-hus samt Björklidenhus.

LB känns spontant bäst...

OK, tack!

Vi ska ta med säljaren till tomten och titta...hur mycket behöver som undersöka för att kunna spika markarbetskost.?

För de andra siffrorna är inte lika "flytande", man vet ju tomtkost. och ev. tillval...hur snabba är dom att ge en offert som kommer hålla?
Dom är ju nämligen snabba att påpeka att man skriver ett kontrakt = fast kostnad...

Men har verkligen Eksjöhus riktig totalentreprenad d.v.s ett kontrakt?
De bygger bra hus dock.

LB-hus, Myresjöhus och B jörklidenhus är de som för oss visade på äkta totalentreprenad.

När ni får produktionskalkyl:
Var uppmärksamma och jämför de olika tillverkarnas kalkyl. Någon beräknar 1/4 av markarbetskostnaden jämfört med en annan. Vad beror det på? Kan det komma fler överraskningsfakturor sedan..? Bättre att de tar till i överkant för ev. sprängning o.s.v.

Hej igen! Hoppas det gick bra. Vi tog själva hjälp av både jurist och byggkunnig för att granska offerterna vi fick in. Det kan låta overkill, eftersom det kostar en slant, men är absolut värt pengarna. Några tusenlappar för att välja rätt kontrakt på flera miljoner, det har alla råd med.

Det gick utmärkt, både LB-hus och Björklidenhus framstog som seriösa aktörer. Deras standard passar oss utmärkt och det enda egentligen som kom till var kamin och rostfritt kök.

Men menar du att man ska kolla offerterna?? Dom är ju inte bindande på något sätt. Det är väl sen när man ska skriva på som man vill att priset ska gälla? Eller har jag missat nåt alles speciellt här??

Förlåt, jag sade fel. En byggkunnig granskade alla offerterna. Juristen granskade bara kontraktet innan vi skulle skriva på med företaget vi slutligen valde.

Äsch vad jag glömmer....den byggkunnige jämförde offerterna. Hon kunne påpeka saker som fattades i vissa och ingick i andra. Hon kunde också på ett ungefär uppskatta om prisskillnaderna motsvarade skillnaderna i innehållen.

aha, OK...för vi ska få offerter från båda som förhoppningsvis ska vara så korrekt det bara går såhär innan...sen kan man ju låta någon mer kunnig titta på dessa då...men jämtlands-säljarna på båda dessa företag kan rekommenderas...

SFCH skrev:
Totalentrepenad är helt bestämt. De som gäller är Eksjöhus, LB-hus samt Björklidenhus.

LB känns spontant bäst...
Mjöbäcksvillan har total totalentrepenad :)

i Jämtland???

En sak ni inte får glömma fråga säljaren är vilket företag som ska bygga huset. Detta är viktigt för att få så lite problem som möjligt. Ta referenser på byggfirman.

Jag tycker det var en bra idé att ta expertis till hjälp för att jämföra de olika kalkylerna. Även om man tycker att man inte har pengar till detta just nu tror jag det lönar sig för att få ut det bästa huset.

Har ni inte funderat på att bygga ett lösvirkeshus? Detta behöver nödvändigtvis inte bli dyrare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.