S
H huspelle95 skrev:
Det är lite det jag också funderat på, som jag skrev så är vi rätt säkra på att det inte kommit några andra bud, men kan vara en kombination av sval marknade och mycket jobb, kanske också storleken. Men såklart man funderat om alla andra vet något jag inte vet.
Har du bra koll på marknaden i övrigt, och grejer runtomkring, som grannar, ev. servitut och liknande så kan det ju vara en kanonaffär.

Gillar du stället och är medveten om brister, arbete och kostnader som krävs plus ovanstående så skulle jag slå till, kanske erbjuda nån hundring under utrop.

Förutsatt att du är långsiktig med ditt boende, och inte ”ska prova bo i hus så får vi se” tänk. Då är det bättre att köpa en kåk som du vet är lättsåld sen.

Är ni i familjebildartagen avråder jag helt.
Underskatta inte tiden allt tar.

Lycka till

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
H huspelle95 skrev:
Tips och råd skulle uppskattas :)
Mina tankar kring detta...

#1: Bra insats där med att beskriva förutsättningarna, men trots detta omöjligt att säga bu eller bä om det konkreta priset utan att ha följt marknaden för den aktuella typen av objekt i den aktuella regionen. Och, så klart, ju mer udda objekt, både vad gäller typ av objekt och skick, desto svårare att ha en uppfattning.
Och även om man har örnkoll så är ett par 100' upp eller ner inom "felmarginalen".

Enligt min uppfattning tänker en säljare oftast att smärtgränsen är att man vill ha tillbaka sina pengar, dvs. vad man köpt fastigheten för + vad man lagt på renovering/förbättringar. Att skicket också kan ha försämrats under tiden är dock inget man vill räkna in.

När marknaden rusade var detta resonemang generellt sett inget problem. Det rymdes i princip alltid i marknadsvärdet med god vinstmarginal. Idag tycker jag mig se att det leder till att vissa objekt ligger alldeles för högt i pris, vilket naturligtvis avspeglas i att de heller aldrig blir sålda.

Bottom line - är det ingen som kommer på visningarna eller lägger några bud så är priset troligen "för högt", det är inte mer komplicerat än så. Svårare är hur man skall förhålla sig till detta som spekulant. Är det drömhuset kanske ett överpris är något man får acceptera. Är man till varje pris ute efter att fynda står man över. Är man en gambler inser man prutläget, osv., men måste då vara beredd att gå vidare om man inte kan mötas. Det där är nåt man får fundera på själv vart man står. Hur ofta kommer denna typ av objekt ut på marknaden? Hur länge är man beredd att vänta in rätt tillfälle? Osv...

• Gilla
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
Vill ni bo där långsiktigt så spelar 100k hit eller dit ingen roll. Ni har råd. Nackdelarna är sådana som kan lösas med tid och pengar vilket ni har.

Man tycker alltid att hus är för dyra.

Vill båda i relationen ha ett renoveringsobjekt skulle jag säga är den avgörande frågan.

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
H huspelle95 skrev:
Ja, vi vore ju såklart besvikna om det försvann eftersom det är det enda vi sett som vi känner att det är rätt.

När det gäller avloppet så står det så här i beslutet från komunen:

Miljönämnden bedömer att avloppsanläggningen på fastigheten xxxx
inte uppfyller de krav som ställs i miljöbalken. Avloppsanläggningen består av
en trekammarbrunn och efterföljande infiltration utan inspektionspunkter En
infiltration utan luftningsrör har en nersatt syretillgång vilket leder till
otillfredsställande rening. Detta står i strid med bestämmelserna i 12 §
förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, samt 9 kap. 7 §
miljöbalken. En avloppsanläggning ska bestå av en slamavskiljare och ett
godtagbart efterföljande reningssteg. Nuvarande avloppsanläggning ger en
otillfredsställande rening av suspenderad substans, organiska ämnen,
näringsämnen och bakterier.
Med tanke på den ringa belastning som finns på fastigheten idag bedöms dock
förbudstiden kunna utökas. Av den anledningen föreslås Miljönämnden besluta
om förbud att släppa ut ofullständigt renat hushållsspillvatten från fastigheten
xxxx från och med den 30 november 2026.
Miljönämnden beslutar att åtgärdsdatumet den 30 november 2026 ska gälla
endast så länge xxxx är bosatt på och nyttjar fastigheten. Om
fastigheten byter ägare eller nyttjas av någon annan person än xxx ska avloppsanordningen åtgärdas inom ett år efter att ny ägare eller
annan person flyttat in i bostaden och börjat nyttja den.

Och så här fick dom svar från komunen när dom fråga mer specifikt:

Från tillsynsanteckningarna för avloppsanläggningen på xxx står att trekammarbrunnen såg ut att vara intakt, men kontrollen gjordes ju då bara genom att titta ner i brunnen. Om slamavskiljaren kan fortsätta användas eller inte, det beslutet tas av den avloppsentreprenör som anlitas för arbetet med den nya anläggningen, som då besiktar den befintliga brunnen. Säljaren hade tagit en en offert på att åtgärda detta och de skulle ha 100k, lite oklart dock om det är någon som faktiskt tittat på brunnen då eller om de bara gissat.

Jag har även kollat runt lite och har tanken att beroende på vilket skick brunnen är i och vad det kostar att reparera den, istället ersätta den med ett minireningsverk. Men det återstår att se såklart.
Av det beslutet är det tydligt att det är infiltrationen som är huvudproblemet och inte brunnen. Infiltrationen saknar luftning och det gör att den inte renar ordentligt. Gissningsvis är infiltrationen igensatt.
Det är inte säkert att du kan ha en infiltration igen (hårdare regler) och om du får är det inte säkert att du kan ha den på samma plats. Marken lär vara mättad och sumpig under en igensatt infiltration och skulle nog må bra av att man inte släpper ut mer avlopp just där.
Om det ändå grävs finns det ingen anledning att spara en gammal brunn. En ny brunn är i sammanhanget billig (ca 15000 skulle jag gissa på) och du har lättare att få godkänt av kommunen för en komplett anläggning.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Gillar ni läget, så bara kör. Ett hus går alltid att fixa, men läget är svårare att göra något åt. Kolla bara så det inte planeras någon vindkraftsfarm i närheten....och betala inget extra för solpanelerna!

Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H huspelle95 skrev:
Ja jag tänker också så, känns som att huset har en rik historia, där man vi t.ex.renovering kan upptäcka saker som historien glömt :)
Vill bara säga att huset mest sannolikt inte är från 1909.
Just året 1909 har många hus i Sverige som är äldre än från 1909, jag kan inte detaljerna men det var någon slags översyn av fastighetsbeståndet i början på 1900 talet, och byggnader med outredd/okänd ålder fick 1909 som byggår.

• Gilla
leifherlin
  • Laddar…
B Henke1993 skrev:
100 000 tusen är väl inget att tjafsa om du säger att ni kan lägga undan 30 000 per månad så hinner ni spara ihop till det innan ni flyttar in..

Förstår inte frågan riktigt husköp är alltid för dyrt, man ska helst få huset då är man nöjd.

Ni behöver lägga 1-2 miljoner i renovering beror på hur mycket ni gör själva..

100 000 tusen är ingenting.
Detta.

Du tänker för mycket @TS.

Nissens Nissens skrev:
Vill bara säga att huset mest sannolikt inte är från 1909.
Just året 1909 har många hus i Sverige som är äldre än från 1909, jag kan inte detaljerna men det var någon slags översyn av fastighetsbeståndet i början på 1900 talet, och byggnader med outredd/okänd ålder fick 1909 som byggår.
Stämmer, det infördes ett nytt fastighetsregister för hustaxering 1910, så alla hus före det fick 1909 som byggår.

Ber om ursäkt för att jag inte orkat läsa alla svar men det låter i mina ögon som ett drömhus och enligt besiktningen även i väldigt gott skick, inget verkar ju vara direkt utdömt vilket man kan vänta sig , vi köpte nåt liknande för 20 år sen men med lite mindre mark, de utdömda sakerna som tak och skorsten har visat sig funka i ytterligare 20 år, badrummet med tveksamt ytskikt funkade åtminstone 20 år ytterligare. Priset kanske är högt för området, men i absoluta termer är det ju rätt lågt.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Ber om ursäkt för att jag inte orkat läsa alla svar men det låter i mina ögon som ett drömhus och enligt besiktningen även i väldigt gott skick, inget verkar ju vara direkt utdömt vilket man kan vänta sig , vi köpte nåt liknande för 20 år sen men med lite mindre mark, de utdömda sakerna som tak och skorsten har visat sig funka i ytterligare 20 år, badrummet med tveksamt ytskikt funkade åtminstone 20 år ytterligare. Priset kanske är högt för området, men i absoluta termer är det ju rätt lågt.
Håller med - bara att slå till innan någon annan verklighetsförankrad köpare dyker upp.

H huspelle95 skrev:
Angående teknisk livslängd då är det så jag förstått det, men tänkte ändå vara så noga och att man vid besiktningen och noga kontrollera allt som går. På så sätt har men ju i alla fall en aning om vad som kan komma.
Om det faktiskt blir affär, och ni tar dit en besiktningstekniker, är det just de där "uppnådd teknisk livslängd"-grejerna besiktningsteknikern ska titta extra noga på. Är hustaket verkligen dåligt? Hur är det med garagetaket? Badrummen är gamla, men går de att använda fortfarande eller finns det fuktskador?
Vad gäller hus så är det panik om det brinner, sprutar vatten någonstans eller huset inte är vädertätt (läckande tak, trasiga fönster). Resten kan fixas allt eftersom, när det finns tid och pengar.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om det faktiskt blir affär, och ni tar dit en besiktningstekniker, är det just de där "uppnådd teknisk livslängd"-grejerna besiktningsteknikern ska titta extra noga på. Är hustaket verkligen dåligt? Hur är det med garagetaket? Badrummen är gamla, men går de att använda fortfarande eller finns det fuktskador?
Vad gäller hus så är det panik om det brinner, sprutar vatten någonstans eller huset inte är vädertätt (läckande tak, trasiga fönster). Resten kan fixas allt eftersom, när det finns tid och pengar.
Ja precis det var tanken, har bifogat protokollet lite längre upp så får gärna kolla igenom det om du vill, men inget som direkt verkar super akut vad jag kan se!

H huspelle95 skrev:
Ja precis det var tanken, har bifogat protokollet lite längre upp så får gärna kolla igenom det om du vill, men inget som direkt verkar super akut vad jag kan se!
Jag klickar inte på okända filer. Det går att lägga upp protokollet direkt i ett inlägg. Klicka på "Ladda upp bild/video" och sedan när du gjort det, klickar du på "Infoga" så hamnar protokollet direkt i inlägget och kan läsas av alla 🧐!

Ah okej, tack för tipset, gör det när jag kommer hem kväll! :)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Inlägg 1.

30 000 /mån x 12 = 360 000 kr.

1 mille drygt på 3 år.

Är väl bara att slå till.
Måste gå fint att börja amorteringen omgående.
Eller helrenovering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.