Men min son fick klåda överallt av detta när han höll på i rummet. Det hjälpte inte ens av att duscha för honom.
Vad gör vi för fel? Väggen är målad ovanpå tapeten.
Ska man fukta väggen?
Eller helt enkelt låta bli väven, bara det som sitter absolut löst?
Vi tänkte bredspackla med medium spackel.

Om ni rev ner glasfiberväv så är det inte konstigt att ni får klåda. Det är inget farligt så ni behöver inte vara oroliga.

Glasfiber är precis som namnet antyder gjort av glas och när man river i det oavsett om det är gammal isolering eller om man slipar på en glasfiberbåt (plastbåt) så river man loss små glasbitar som orsakar massor av mycket små sår. Därav klådan.
Efter ett par dagar har såren läkt och då slutar det klia.

En gång i ungdomen renoverade jag och min fru en plastbåt och då lärde man sig den hårda vägen vad glasfiberklåda var för något. :)

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Låt den sitta, skär endast bort det som är löst.
Ta ett grovt sandpapper och slipa bort topparna och brespackla sen. Bättre grund finns inte, starkt och stabilt.

• Gilla
david576 och 1 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Om ni rev ner glasfiberväv så är det inte konstigt att ni får klåda. Det är inget farligt så ni behöver inte vara oroliga.

Glasfiber är precis som namnet antyder gjort av glas och när man river i det oavsett om det är gammal isolering eller om man slipar på en glasfiberbåt (plastbåt) så river man loss små glasbitar som orsakar massor av mycket små sår. Därav klådan.

En gång i ungdomen renoverade jag och min fru en plastbåt och då lärde man sig den hårda vägen vad glasfiberklåda var för något. :)
ja det kliar som f-n, det man bör passa sig för är att använda linser då glasfiberdammet förstör linserna. Använd gärna dammskydd.

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Låt den sitta, skär endast bort det som är löst.
Ta ett grovt sandpapper och slipa bort topparna och brespackla sen. Bättre grund finns inte, starkt och stabilt.
Det är så vi tänkte göra. När jag känner på väggen så hör jag att det verkar ha släppt på vissa ställen. Ska jag skära bort där?

Janus82 Janus82 skrev:

Frågan är om glasfibern flyger omkring i rummet?
Eller stannar där man river i materialet.

M Marijairena skrev:
Det är så vi tänkte göra. När jag känner på väggen så hör jag att det verkar ha släppt på vissa ställen. Ska jag skära bort där?
Alltid en avvägning men skippa dom mindre, om dom är ett problem så märker du det vid spacklingen och skär bort blåsorna då.

glasfiber är ganska tungt men självklart flyger det runt till en början.

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Allt glasfiberdamm kan potentiellt ge klåda så jag brukar vara så noga som möjligt med att dammsuga upp och se till att inget damm kommer ut dit där jag inte vill ha det. Men det som sagt inte giftigt utan bara obehagligt så ni behöver inte vara rädda.

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.