nizzehult
Jag har en kluring som jag tänkte att någon här kunde ge svar eller tips om.

Jag tänkte göra en konstruktion som innefattar ett rör eller liknande som ska vara minst 3 m långt. Det ska vara hållbart, styvt, lätt och billigt.
Aluminium skulle vara optimalt men blir för dyrt. Trä eller andra metaller blir för tungt. Dimensionen kan vara 15-30 mm och själva profilen är oviktig men det får inte bli för "svajigt" då det ska sitta en sak längst ut som ska kunna manövreras med någorlunda precision.
Ett VP-rör som är 20 mm skulle funka bra om man kunde få till det lite styvare. Det optimala vore att skjuta in en tunn, kryssformad aluminiumprofil i det men det tror jag inte går att få tag på.
Ett dito plattjärn räcker inte, det måste vara styvt i båda ledder.
Men så kom jag att tänka på fogskum. Tänk om man kunde spraya röret så att det blir fyllt med skum, det skulle bli styvt och lätt. Men är det genomförbart tro? Fogskum expanderar snabbt och med stor kraft så risken att röret knäcks borde vara överhängande. Det går knappast att spruta in i ena änden och tro att det själv ska expandera hela vägen utan man får väl stoppa i en slang eller nåt och sen trycka fram skummet medan man drar slangen bakåt men hur ska man då veta exakt hur mycket man kan dosera?

Eller finns det nåt annat sätt att lösa detta på inom rimliga pengar, säg 2-300,-?

C
Jag tänker på mitt förlängningsskaft till högtryckstvätten som gjord av relativt tjocka aluminium- och glasfiberrör men ändå är allt annat än styvt, och tänker mig att det du är ute efter är omöjligt. Du måste nog kompromissa på någon av faktorerna styvhet, dimension eller pris.

nizzehult
Tja, det får ju svaja lite men inte så det blir helt ostyrigt. Jag vet att det finns aluminiumrör eller varför inte: balkar dom skulle funka men då är man snart uppe på fyrsiffriga belopp och det är svårt, nästan omöjligt för en privatperson att köpa sånt "över disk" även i en mellanstor stad.
Vikten på själva röret är inte avgörande men ju lättare, desto enklare att manövrera. Glasfiber beter sig ungefär som plast och är rätt tungt i sig så då tror jag mer på plasten. Nån typ av kanalplast kanske om nåt sånt existerar?
Det ska sen sitta en sak längst fram som jag i dagsläget inte vet vikten på men säg att den kan väga ett halvkilo så det måste man ha med i beräkningarna.

C
Tänkte precis skriva samma sak. Det billigaste och mest lättillgängliga är nog att "bygga om" ett skaft avsett för något annat ändamål.
Man även ett sådant där skaft flexar en del om du drar ut det tre meter och hänger ett halvkilo i änden, fast det kanske duger för ändamålet?
Glasfiber är mycket styvare än ett rent plaströr, men har nackdelen att det lättare knäcks.

Glasfiber metspö?

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad händer om man spänner en tunn stålwire i ett vp-rör?

• Gilla
nizzehult
  • Laddar…
Limma ett 16 rör inuti ett 20 rör, osäker på vad för sorts lim men något som både binder till plasten och fyller upp mellanrummet borde göra stor skillnad.

nizzehult
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad händer om man spänner en tunn stålwire i ett vp-rör?
Hm. Det var ingen dum idé. Det jag dock kan tänka mig är att hela röret böjs åt nåt håll om det blir en påtaglig spänning men om det bara är lite i sträck så bör det absolut bidra till att det inte flexar lika mycket. Det tål att experimentera med.

Hornbach-röret var också lite intressant men det finns tyvärr ingen sån butik häromkring.

Grossistpriser på t ex ett 16x2 mm aluminiumrör som är 6 meter är bara ca 150,- men då tillkommer frakt för det är få som har sånt på hyllan och då det räknas som skrymmande så är fraktpåslaget 1500,-....

nizzehult
M marka skrev:
Limma ett 16 rör inuti ett 20 rör, osäker på vad för sorts lim men något som både binder till plasten och fyller upp mellanrummet borde göra stor skillnad.
Nä, det tror jag inte på. Två likadana rör med samma egenskaper tynger bara ner varandra, hoplimmade eller ej. Då tror jag mer på att skära till länga remsor av frigolit och fylla röret med det och ju längre remsor desto bättre.

P
Kan du inte berätta vad den ska vara till, så kan det säkert komma kluriga lösningar från församlingen här?

nizzehult nizzehult skrev:
Nä, det tror jag inte på. Två likadana rör med samma egenskaper tynger bara ner varandra, hoplimmade eller ej. Då tror jag mer på att skära till länga remsor av frigolit och fylla röret med det och ju längre remsor desto bättre.
Jag tänkte limVP istället för limträ men det kanske inte blir tillräckligt.

nizzehult
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kolla här som förslag från Hornbach, T-profil i stål. Det finns även aluprofiler som är rätt ok i pris.
[länk]
Det är 65 mil till närmaste Hornbach...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.