JanneJanne123
Har nedanstående dragning hemma:
Oorganiserad kabeldragning på en husvägg med sprucket uttag och övermålad kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är fullt funktionell, men jag får lite ont i ögonen av den visuellt. Det gamla uttaget måste bytas då det har några sprickor och jag tänkte snygga till kabeldragningen i samma veva. Hur tycker ni jag ska göra för att få det snyggt? Jag vill gå in med båda kablarna underifrån, men utöver det är jag inte säker på vad som blir snyggast. Alternativen jag har övervägt är.

1) Klamra den vita kabeln bredvid den övermålade och gå in underifrån.

2) Lossa den gamla kabeln och sätt båda kablarna bredvid varandra i mitten på brädan och täck dem med ett kabelskydd i plåt.

Är öppen för fler förslag och vill gärna ha input.

Känner till att detta är behörighetskrävande (eller iaf att den som gör det ingår i ett EKP).

Jag hade valt alt 1.

Skaffa ett uttag med två ingångar underifrån,bra ur vatteninträngningssynpunkt också. Klamra kablarna bredvid varandra, jag skulle inte röra den inmålade till vänster utan lägga den "nya" vita bredvid.

• Gilla
proffsrik och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Varför behövs mer än en kabel till uttaget? Jag skulle försöka bli av med den vita helt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Den går väl vidare till något, från uttaget?
Gå igenom eller sätta dosa är ett beslut alla elmicklare tar flera gånger om dan, i detta fall hade jag gjort lika för att hålla nere antalet kopplingspunkter.

JanneJanne123
Det stämmer, den vita kabeln matar ett ytterligare uttag. Låter som att alternativ 1 leder såhär långt.

Nr 1.

Har kopplingsdosan under panelen något att göra med uttaget?

I avdelningen för kvalificerade gissningar ser det ur som en tempgivare?

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
I avdelningen för kvalificerade gissningar ser det ur som en tempgivare?
Syftar på den som sitter över fönstret, inte under

Nr 1.
Om inte dosan ovanför fönstret kan användas för att rationalisera bort ena kabeln.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Syftar på den som sitter över fönstret, inte under
Jo. Jag misstänker att den innhåller utegivaren. Den vaddetnuär under fönstret ser ganska o-elektriskt ut.

Kan vara så eller att den har med eluttaget att göra. Är det till en utgivare kan man tycka att den isåfall är felplacerad

JanneJanne123
Dosan ovanför fönstret är utegivaren till pannan. Fler dosor finns inte på bilden, bara ett gammalt fäste till ett stuprör.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Dosan ovanför fönstret är utegivaren till pannan. Fler dosor finns inte på bilden, bara ett gammalt fäste till ett stuprör.
Då skulle jag välja 1

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.