1 636 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Förslag på lösning uppvärmning vv och vent
Hej !
Någon som kan råda ifråga om uppvärning, varmv och ventilation ?
Ett nybyggt ca 80 km2 välisolerat hus med torpargrund skall byggas.
Någon form utav braskamin skall finnas om inte för annat så för mysfaktorn.
Golvvärme ? Radiatorer ?
Huset är tänkt som fritidshus men kommer att användas alla årstider, kommer att
stå "tomt" under längre tider 1-2 månader.
skulle vara en lättnad att få några tips och råd, det känns som jag kört fast i mina
tankar och fundringar. :-/
mvh
Någon som kan råda ifråga om uppvärning, varmv och ventilation ?
Ett nybyggt ca 80 km2 välisolerat hus med torpargrund skall byggas.
Någon form utav braskamin skall finnas om inte för annat så för mysfaktorn.
Golvvärme ? Radiatorer ?
Huset är tänkt som fritidshus men kommer att användas alla årstider, kommer att
stå "tomt" under längre tider 1-2 månader.
skulle vara en lättnad att få några tips och råd, det känns som jag kört fast i mina
tankar och fundringar. :-/
mvh
om huset står tomt långa tider så komer du säkert sänka tempraturen då. för att snabt värma huset så ska du inte ha golv värme!
fläckt konvektorer värmer huset snabast!
för att värma huset snabt så går det åt mycke energi o du behöver då en kraftig värmekälla = dom vanliga frånluftsvärmepumparna duger inte.
men den vanlig frånluftsvärmepump så kommer elpatronen att gå i vid dessa uppvärmningar, men annars så är storleken på huset lagom för en sån liten frånluftsvärmepump, när det gäller underhåls värmning.
en ComfortZone gör nog jobbet, antar att du kan spärra elpatronen o elda lite så går det hyvsat snabt.
fläckt konvektorer värmer huset snabast!
för att värma huset snabt så går det åt mycke energi o du behöver då en kraftig värmekälla = dom vanliga frånluftsvärmepumparna duger inte.
men den vanlig frånluftsvärmepump så kommer elpatronen att gå i vid dessa uppvärmningar, men annars så är storleken på huset lagom för en sån liten frånluftsvärmepump, när det gäller underhåls värmning.
en ComfortZone gör nog jobbet, antar att du kan spärra elpatronen o elda lite så går det hyvsat snabt.
Tack CarMan för snabbt svar, detta ser ut att kunna vara ett mycket bra alternativ,
eftersom jag gillar golvvärme så tänkte jag att det borde väl gå att fjärrstyra värme-
påslaget tex två dagar innan man skall dit, vet du något om den möjligheten?
Har du några prisuppgifter ? :
Håller med om att golvvärme alternativet kan bli fel då man åker över en helg eller
motsvarande korta besök. får väl klura på den karamellen! :-?
Fuderar på att ha CE50L med solfångar system för separat vv-beredare, vad tror
du om det ?
Skall titta mera på ComfortZone`s hemsida och tänka till vad jag egentligen behöver.
Kom gärna med era åsikter, jag är en god lyssnare och tar till mig av eran erfarenhet.
Tack så länge
mvh
eftersom jag gillar golvvärme så tänkte jag att det borde väl gå att fjärrstyra värme-
påslaget tex två dagar innan man skall dit, vet du något om den möjligheten?
Har du några prisuppgifter ? :
Håller med om att golvvärme alternativet kan bli fel då man åker över en helg eller
motsvarande korta besök. får väl klura på den karamellen! :-?
Fuderar på att ha CE50L med solfångar system för separat vv-beredare, vad tror
du om det ?
Skall titta mera på ComfortZone`s hemsida och tänka till vad jag egentligen behöver.
Kom gärna med era åsikter, jag är en god lyssnare och tar till mig av eran erfarenhet.
Tack så länge
mvh
en dl pumpar är förberädda för fjärstyrning, men det går ju alltid lösa på ett ellar annat sätt på alla, det är bara mer elle mindre kompleserat.
jag skulle inte satsa på solvärme. aldeles för kostsam investering, mot vad du tjänar på det. efter som du "redan " har en värmepump, så är det ju billigt att värma tappvattnet & pris skllnaden mot att värma med solväre är så liten att payoff tiden blir en 60-70 år.
Skippa golv värmen
jag skulle inte satsa på solvärme. aldeles för kostsam investering, mot vad du tjänar på det. efter som du "redan " har en värmepump, så är det ju billigt att värma tappvattnet & pris skllnaden mot att värma med solväre är så liten att payoff tiden blir en 60-70 år.
Skippa golv värmen
Elvin skrev:
Jag pratar om fläcktkonvektorer, dom är lågtemp & dimensionering görs u efter husets behov, beror ju på var huset ligger & hur isolerat det är.
du kan ju be dom dimensionera för 45 grader vid DUT
Tack CarMan ! Vet dock inte vad, hur fläktkonvektorer är och fungerar skall ringa företaget i morgon och få mera info om det hela, om du ser detta ikväll får du gärna
ge en enkel förklaring, kan vara bra att veta då jag ringer, är som du förstår helt novis
ang detta. ;D
Om inte så stort tack i allafall för din hjälp
mvh/Elvin
Stone varsågod, som du ser finns det mycket kunskap och hjälp att få på detta forum
mvh
ge en enkel förklaring, kan vara bra att veta då jag ringer, är som du förstår helt novis
ang detta. ;D
mvh/Elvin
Stone varsågod, som du ser finns det mycket kunskap och hjälp att få på detta forum
mvh
Elvin skrev:Tack CarMan ! Vet dock inte vad, hur fläktkonvektorer är och fungerar skall ringa företaget i morgon och få mera info om det hela, om du ser detta ikväll får du gärna
ang detta. ;D
mvh/Elvin
mvh
enkelt förklarat så är det en radiator med en fläckt. på detta sätt behövs inte så varmt vatten dör att skapa självsirkulation på luften som sen värmer rumet.
utan fläckten sprider värmen efektivt i rumet & mycket låg tempratur kan andvändas i radiatorsystemet (gisningsvis lägre än med golvvärme)
på detta sätt få du hög verkningsgrad på värmepumpen & kan mycket snabbt värmaupp ett nedkylt hus
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förslag planlösning litet badrum
Planlösningar -
Montering av större glas i carport – förslag på lösning
Fönster & Dörrar -
Lösningsförslag sökes - rördragning till element
Värme allmänt -
Hjälp med förslag på tillbygge och förändring planlösning
Utbyggnad och tillbyggnad -
Förslag/tips lösningar byta uppvärmningssystem