11 129 läst ·
45 svar
11k läst
45 svar
Förslag på kvinnliga hanverkare?
Mm. För varje kvinna som inte accepterar ett nedlåtande bemötande så är vi ett steg närmare en förändring. Dessa män är högst mottagliga för tanken på kapabla kvinnor, de behöver bara få möta dem någonstans.Hemmakatten skrev:
När jag arbetade som grävmaskinist för hundra år sedan så fanns det en kvinnlig armerare på ett bygge jag var på en gång, det var den enda kvinnliga hantverkaren jag träffade på under min några år korta karriär i anläggningsbranschen. Jag upplevde att hon var mer besatt av att hon var kvinna än vad hennes manliga arbetskollegor var. Hon pratade rätt mycket om att hon ville bli bemött på samma sätt som männen. Men grejen var att det blev hon också, enligt min uppfattning, men hon insåg nog inte riktigt att det faktiskt var så.
Edit: Kom på att några kvinnliga lastbilschaufförer har jag ju faktiskt träffat på också.
Edit: Kom på att några kvinnliga lastbilschaufförer har jag ju faktiskt träffat på också.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 inlägg
Kolla på snikk.se
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Det böir lite snett att blanda in bilförsäljare i diskusionen, framförallt om det är typ 10 år sedan eller mer. Då var det ju näst intill omöjligt att få en säljare att jobba och orka försöka sälja en bil, oavsett om man var man eller kvinna.
Senaste åren har bilbranschen ryckt upp sig ordentligt när det gäller att ha säljhungriga säljare.
Senaste åren har bilbranschen ryckt upp sig ordentligt när det gäller att ha säljhungriga säljare.
Ingen kan väl påstå att kvinnor som får makt och toppositioner inom företag är bättre än manliga va? Politiken ska vi inte ens prata om. Nä, kvinnliga chefer är inte ett dugg bättre än manliga, faktum är att jag hört många gånger av kvinnor inom handeln att en manlig chef funkat bättre än kvinnlig så varför skulle det vara skillnad inom bygg. Att tjejer däremot kan jobba lika bra som killar (till viss gräns gällande tunga moment) håller jag med om, kunskap är kunskap vare sig man är kille eller tjej. Om kvinnor är ärligare än män generellt låter jag vara osagt men jag tror att för båda könen så handlar det om personlighet och hur dom blivit "stöpta" av andra under sitt arbetsliv. Tänk efter inom alla brancher, inte bara inom manliga yrken vad ni har stött på för typer, räkna även in vård, skola och omsorg.
Men det är ju inte det tråden handlar om. Att hitta hantverksföretag inom bygg som styrs av och med kvinnor är nog ganska svårt, att få hem kvinnlig hantverkare från ett manligt styrt företag är nog betydligt enklare men tro inte att dessa kvinnor inte sitter i matrummet sen och raljerar över kunderna precis som alla andra, vare sig kunderna är kvinnor eller män.
Men det är ju inte det tråden handlar om. Att hitta hantverksföretag inom bygg som styrs av och med kvinnor är nog ganska svårt, att få hem kvinnlig hantverkare från ett manligt styrt företag är nog betydligt enklare men tro inte att dessa kvinnor inte sitter i matrummet sen och raljerar över kunderna precis som alla andra, vare sig kunderna är kvinnor eller män.
Redigerat:
Bilköpet ägde rum för sex år sedan. Just gruppen bilsäljare var jag inte ute efter utan ville försöka exemplifiera den tråkiga nedlåtande attityd mot kvinnor som trots allt fortfarande finns och gör att många kvinnor,som t.ex. trådskaparen hellre vill försöka anlita kvinnliga hantverkare.hempularen skrev:Det böir lite snett att blanda in bilförsäljare i diskusionen, framförallt om det är typ 10 år sedan eller mer. Då var det ju näst intill omöjligt att få en säljare att jobba och orka försöka sälja en bil, oavsett om man var man eller kvinna.
Orkar inte läsa alla inlägg men kunde inte låta bli att säga: Det är väll inte konstigare än när du om så shopar nya kläder och går till nästa butik, där de rea samma plagg till 50%?D.Margaretha skrev:Tillgång och efterfrågan......visst har du rätt i det när det gäller svårighet att få tag på hanverkare och också när det gäller höga priser, tyvärr......men läs min historia lite längre upp i länken. Att på 4 dagar få två pris av samma hantverkare där det sista är 50% lägre än det första gör att jag bara blir trött för jag orkar inte ens bli arg. Men det kan ju ändå inte ha att göra med tillgång och efterfrågan utan endast med högmod,hög svansföring och att -vi förförsöker.....för hon(kunden = Jag) kanske är så dum att hon slukar kroken med bete och allt.
De försöker och man måste ta in offert från många för att få en något korrekt prisbild.q(;^
Jag skulle vilja dra det lite längre och säga att okunskap och efterfrågan bestämmer priset. Hade bara flera gjort som du. Och inte bara anta buden du fått hade det nog inte ens försökt. För uppenbarligen har de lyckats eftersom de försöker.
Lilla-gumman-attityden har jag också problem med. Man ska bemöta varje kund med samma respekt och inte hållapå med nån översittarstil !
När jag träffar en kund utgår jag från att denne är i stort sett okunnig,vare sig att h*n är man eller kvinna och förklarar saker på ett enkelt och begripligt sätt.
Däremot är jag en stor fan av både galghumor och myt/fördomsskämt (säger bara Lorry!!) allt från att fruntimmer inte kan teknik till att gubbar inte vet hur man prickar strålen i holken, men det blandas ALDRIG in i yrkeslivet om motparten inte är på samma nivå (ni ska bara veta vad vi driver med varandra på jobbet och skrattar lika gott allihop)
När jag träffar en kund utgår jag från att denne är i stort sett okunnig,vare sig att h*n är man eller kvinna och förklarar saker på ett enkelt och begripligt sätt.
Däremot är jag en stor fan av både galghumor och myt/fördomsskämt (säger bara Lorry!!) allt från att fruntimmer inte kan teknik till att gubbar inte vet hur man prickar strålen i holken, men det blandas ALDRIG in i yrkeslivet om motparten inte är på samma nivå (ni ska bara veta vad vi driver med varandra på jobbet och skrattar lika gott allihop)
Medlem
· Stockholms Län
· 21 inlägg
Ja....men det är bara det att jag har gått till fler "butiker" än du anar...och om man inte kan betala ockerpriser ,eller vill stå och banka på dörren,ringa och jaga,för att få kontakt efter lämnad offer, så har jag som kund till byggbranchen väldigt få valmöjligheter._chrille_ skrev:Orkar inte läsa alla inlägg men kunde inte låta bli att säga: Det är väll inte konstigare än när du om så shopar nya kläder och går till nästa butik, där de rea samma plagg till 50%?
De försöker och man måste ta in offert från många för att få en något korrekt prisbild.q(;^p
Jag skulle vilja dra det lite längre och säga att okunskap och efterfrågan bestämmer priset. Hade bara flera gjort som du. Och inte bara anta buden du fått hade det nog inte ens försökt. För uppenbarligen har de lyckats eftersom de försöker.
Medlem
· Stockholms Län
· 21 inlägg
Jag är själv ganska ny här på forumet och det här är första gången jag har skrivit inlägg. Aldrig kunde jag ana att det skulle bi en sådan respons. Uppenbarligen finns det ett mycket stort behov att diskutera problematiken i ett genusperpektiv.Hemmakatten skrev:Titta bara på detta byggahus-forum. Den här tråden är den absolut första om kvinnligt och manligt könsbeteende. (Jag har varit medlem sedan 2004 så jag vet)
Däremot har ett otal trådar handlat om hur man skall förmå "lilla frugan" att "tillåta" ännu ett verktygsinköp eller inköp av ny stor, onödig bil eller hur man kan lura sin fru/sambo för att kunna köpa verktyg/vara med grabbarna/dricka öl/eller ännu ett dyrt inköp av fyrhjuling/åkgräsklippare.
Nej, skall det bli en förändring så krävs det en början hos en själv och i detta fall en icke-tillåten attityd till fåniga/diskriminerande trådar här på forumet.
Jag efterlyste kontakt med kvinnlig hanverkare och har fått 1 kontaktuppgift på 137 svar/citat. Väldigt mycket har handlat om den respektlöshet vi visar varandra i dagens samhälle. Kvinnor mot män (ja så är det ju faktiskt också om man läser en del av inläggen) och män mot kvinnor och människor mot människor. Tänk vad trevligt det vore om vi kunde hålla samtalet på en nivå där vi diskuterar problematiken med höga priser, slit och släng(riva ut nya kök,för att nämna ett ex) nonchalans och "bråttom",den sjuka byggbranchen som den ser ut idag och som jag menar är ett resultat av Rotavdraget.
Jag tänkte, att kvinnliga hantverkare möjligtvis har en annan attityd eftersom dom är i minoritet och måste kämpa mer för att ta sig in på marknaden och därför kanske var mer måna om de kontakter de har, än de manliga och det får visa sig om den kontakt jag nu har lever upp till mina förhoppningar. För det vet vi ju.....den dagen Rot avdraget försvinner
och vi drabbas av ännu en lågkonjunktur så är det de som har skött kontakten med sina kunder som kommer att överleva som företagare.
Medlem
· Stockholms Län
· 21 inlägg
Hoppsan! Var det så du uppfattade det! som en klapp på huvudet? Detta är faran med det skrivna ordet....det är den som läser som avgör vad innebörden är.´beroende på bakgrund och erfarenheter. Det finns inget högmod i mina inlägg bara en trötthet över tingens ordning...och jag vet att marknaden ser annorlunda ut bara man kommer 10 mil från Stockholm.....därav min kommetar om din bostadsort!norrbottenstorpet skrev:Fördomar och förutfattade meningar om grupper är inte vackert, varken om det rör sig om att förutsätta att män är så, kvinnor är si, eller om det rör sig om etniska eller i vissa fall geografiska grupperingar. Att några hantverkare försöker blåsa dig, kanske möjligen för att du är kvinna är rent svinaktigt. Det finns det absolut inget försvar för, och är bara ytterligare ett exempel på en fördom om dig.
Men klappa då inte själv någon på huvudet och säg "kom till Sthlm så förstår du kanske". Personligen har jag bott både på USAs östkust, såväl som på flertalet orter i Sverige och vet mycket väl att förutsättningar kan variera.
jag är kvinnlig hantverkare.
annars kan jag starkt rekommendera snikk.se, kvinna som möter sina kunder med respekt och har en konstant öppen dialog med dem, talar inte ner och ser kunden som sin uppdragsgivare.
annars kan jag starkt rekommendera snikk.se, kvinna som möter sina kunder med respekt och har en konstant öppen dialog med dem, talar inte ner och ser kunden som sin uppdragsgivare.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag måste faktiskt medge att det är rätt äkligt med hantverkare som, i princip, ställer sig och pissar där de står. Ofta ställer de sig på ställen där många andra hantverkare (läs jag) passerar.Bellasmamma skrev:
Ska man pissa ute så ska man ställa sig på en lite avsides plats.
På ett bygge där jag var så fanns det en s.k. "trafokiosk" där alla stora bamsingkablar skulle kopplas in. Vid trafokiosken var det en sandgrop med massa stora gula markrör och i den gropen låg jag och drog in kablar genom rören till gropen och samtidigt kände varma vindpustar med urindoft komma mot mig under den varma dagen. En av rörmokarna som hade ställt sig i pissat på trafokiosken. Jäv** Idi**! q(;^
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Haha Det märks verkligen tydligt att det är en kvinnlig företagare. T.ex. driver en blogg på startsidan på sin företagssida. Varför?Snikkar-Anna skrev:
//Patrik
Patrik_Hed skrev:
Varför inte? Bra sätt att marknadsföra sig på och kul för den som är intressera att veta vad hantverkare faktiskt gör på jobbet. Men vet att det finns många hantverkare som inte vill att folk ska veta vad de gör på jobbet...
Är bloggar ett kvinnligt fenomen?