Thomas Lundquist
Gå till en professionell köksbutik som har ert drömkök. Då får ni även med stor sannolikhet rätt vägledning till det ni söker.
Hempularidéer är sällan bra.

Håller med Thomas till viss del. Gå till några olika köksleverantörer och låt dom rita upp ett kök efter era mått och önskemål så har ni några olika alternativ att välja mellan. Sen är det bara att plocka det bästa ur förslagen plus era egna idéer och rita det optimala köket och välja leverantören som passar

Men jag håller inte med Thomas om att man ska skippa sin egna förslag bara för att man inte är proffs på att rita kök utan ta de bra förslagen man kan få och kombinera det med egna individuella önskemål så hittar man troligen sitt eget drömkök:thumbup:

Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Men jag håller inte med Thomas om att man ska skippa sin egna förslag bara för att man inte är proffs på att rita kök utan ta de bra förslagen man kan få och kombinera det med egna individuella önskemål så hittar man troligen sitt eget drömkök:thumbup:
Har aldrig någonsin sagt att man ska skippa sina egna idéer eller förslag.
Vad har du fått det ifrån snälla du?

Jag tycker tvärtom ditt påstående att när man har sina egna idéer och kommer till den professionella kökssäljaren så blir det bra.

Det jag är lite skeptisk till är att inreda sitt kök enbart av hempulares idéer var dom nu kommer ifrån.

Thomas Lundquist skrev:
Har aldrig någonsin sagt att man ska skippa sina egna idéer eller förslag.
Vad har du fått det ifrån snälla du?
Thomas Lundquist skrev:
Hempularidéer är sällan bra.
Ber om ursäkt om jag lyckats missupfatta dig tidigare, men av någon anledning fick jag för mig att du ansåg att egna idéer sällan var särskilt lyckade.

Även om diskmaskinsluckan kan vara ivägen i nedfällt läge och ugnen är väldigt nära en dörröppning (som kanske kan göras mindre?) så skulle jag ändå föredra att ha allting samlat på en vägg. Att sprida ut spis och ho på olika väggar känns aldrig som en vidare bra idé.

Med ett bord på 2 meter är det ändå 1,6 meter mellan bord och bänkskåp så det behöver inte heller bli supertrångt.

• kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rrrrr
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Förslag på nytt kök!

Hur skulle ni placerat köksinredning/vitvaror osv i detta kök? Jag har medvetet inte ritat in hur placeringarna är nu för att inte begränsa er fantasi! ;)

Både golv och tak ska brytas upp så allt kan flyttas hur som helst. Det är "normal" höjd på fönsterna.
Hur är det med väggen mot vardagsrummet? Kan du tänka dej att ta bort den och göra en öppen planlösning?

Är borta på Påsksemester och skriver från mobilen, men jag ska försöka svara utan avancerade citeringar:

Även fast BHs samlade kunskap är stor så har jag faktiskt även skickat förfrågan till proffs!

Båda öppningarna är just öppningar, inga dörrar finns där. Det är ganska mycket spring genom här ja. Vardagsrummet är egentligen snett uppåt till vänster. Om man gör hål där Appolina ritat hällen så kommer man till TVdelen av vardagsrummet.

Appolina: Vad använder du för program?

Rrrrr skrev:
Appolina: Vad använder du för program?
Det är Ikeas köksritningsprogram.

Hej igen och tack för alla förslag och idéer!

Mikael_L: Har aldrig tänkt tanken att ha spisen på den sidan.. Kanske kan va nåt! Men hade du tänkt bordet in i den där gluggen rakt fram? Går nog inte så bra då detta är husets motorväg!

Att ha köksbordet mot fönstret känns nog ganska spikat! Vill gärna kunna titta ut när jag sitter och filosoferar till frukostfilen ;)

Apollonias förslag är mest likt som det är nu! Fast kyl/frys där ugn/micro är.

Mikael_L
Jag tror att jag och Apollonia i princip har uttömt de övergripande möbleringarna som är möjliga.
Och det som kvarstår är att stuva runt grejerna inom mallen.

Men olika former av köksöar osv verkar inte rymmas helt enkelt.

Mikael_L
Hur har det gått här då? 5R.

Blev inget i år. Får bli förhoppningsvis våren 2013.

Jag är dock fortfarande inte helt överens med hon som har vetorätten här hemma :confused:

Nu har iaf jag och sambon kommit hyfsat överens om placeringar. Vad tycker ni?

Det höga skafferiet är lite av en nödlösning då vi inte hittade någon bättre plats.. Kanske bättre att ha den mellan kyl och frys? Eller längst till höger?

Förslag på nåt vi borde ändra på? (Bry er inte om färg på luckor, golv, handtak, bänkskiva, utseende på spisfläkt osv.. Detta är bara valt på måfå)

Börjar ju bli ordning på det men vill man inte ha kylen närmare spisen?

Mikael_L
Jag ser två saker att anmärka på. Men inte helt lätt att ordna till det.

Först och främst är det väl att det inte är så lysande att ha vatten på en annan bänk än hällen.
Särskilt om man dessutom måste passera ett gångstråk som förbinder olika delar av huset med 3 liter kokande pastavatten.

Sen kan jag tänka att arbetsbänksutrymmet är lite begränsat runt hällen.
Då får man väl bereda mat lite mer på den långa arbetsbänken för att sen ta över det till spisen. Risk att det blir mycket spring.

Jag har definitivt inga klockrena lösningar. Men möjligen skulle jag kunna tänka mig att flytta ugnen till 7/15 och antingen få plats med en ho eller mer arbetsyta runt hällen.

Jag ska försöka kika och fundera lite mer ikväll. Återkommer om jag kommer på nåt vettigt.

Rätt tänkt att ha lite skåp med "sällanvaror" och "sällanporslin" där borta, och passa på och belamra den bänken med maskiner, för att hålla andra arbetsbänkar mer tömda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.