Tycker listerna flisar en del när jag sågar med min Dewalt DWS773 maskin, sågar med den klinga som var med när vi köpte maskinen, ser ut så här (den är dessutom ganska välanvänd vid detta laget):
Använd Dewalt klinga som är välanvänd, på träunderlag, med specifikationer för storlek och varvtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan inte så mkt om maskiner osv, men rekommenderas en "tunnare" alt "flertandad" klinga för lister?
Också, är infästningen för klingor samma oavsett vilken maskin man har?

Du ser ut att ha 30 mm centrumhål och 216 mm diameter så ser du bara till att köpa det kommer den passa. Förutom finare tandad klinga så kan det hjälpa att montera offermaterial under och bakom sågsnittet så det inte kan fransa sig där.

Precis som @nanowire skriver är första åtgärden att ha något bakom listen som kan offras. Det är för att låsa fibrerna i listverket du kapar, så att de inte fläks av sågklingan. Tänk även på hur du sågar. Är det negativ vinkle på tänderna (det ser ut så) är det bättre att såga inifrån och ut. Du drar alltså såghuvudet mot dig istället för att skjuta framåt. En annan metod som ibland funkar riktigt bra är att tejpa sågsnittet. Vanlig maskeringstejp som spänns ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.