Jag har idag en Metabo kapsåg som egentligen fungerat bra. Det jag saknar är dock teleskoparm så att jag kan såga lite bredare med den.

Var på Hornbach och tittade lite. Det finns ju en hel del olika modeller och sågar med olika dimensioner på klingan. Är det några speciella som är att föredra framför några andra.

När det gäller kapsågen så behöver det inte vara proffsstandard. Räcker med att den gör sitt jobb och inte säckar ihop efter något år. Därför vill jag undvika de som är skräp också.

Vilka sågar skulle ni rekommendera? Vissa modeller jag ska titta efter eller vissa tillverkare? Några märken jag bör undvika?

En begagnad elu/dewalt 700 är billig, robust, smidig&portabel men med bra precision.

nanowire skrev:
En begagnad elu/dewalt 700 är billig, robust, smidig&portabel men med bra precision.
Har den teleskoparm?

Anna1984 skrev:
Har den teleskoparm?
Jodå, ca 30 cm bredd klarar den. Elu PS174 /och DW700 är samma såg.

L
Har en bosch 7s . Tycker den har funkat bra. Ska man kapa grövre grejer i 45 grader som tex. 45x145 till altanstommen så fick jag ta sista cm med fogsvansen ... Men där är ju inga jättekrav på precision direkt. Verkar rätt inställd direkt från fabrik också då jag får perfekta geringar. Har kapat list, hyllplan (under 300mm), panel, trall och reglar med den... Jag betalade 2000:- för den. Har dock inget att jämföra med ska sägas.

Menar du slide/gejdrar med det du kallar teleskoparm?
Om så är fallet så har ju de flesta kap&ger det.

Vilken prisklass funderar du i?
Bosch GCM8SJ(L) omnämns ofta, och även nån Metabovariant i 8" storlek.

Metabos KGS varianter funkar bra och kostar inte skjortan.

Har en dewalt dw 777 funkar klockrent och med dubbel ger, klinga på 216 mm, se dock till att ha en grov och en fin klinga, ja har en 216x30x24t och en 216x30x60 t

Jag har tänkt mig runt 2000kr, nytt eller begagnat.

Såg att bauhuas hade satt ner Bosch PMC 8 till 2300 kr. Det ligger precis i toppen på min budget. Är det ett bra val eller ska man köra med Dewalt eller något annat?

Anna1984 skrev:

Såg att bauhuas hade satt ner Bosch PMC 8 till 2300 kr. Det ligger precis i toppen på min budget. Är det ett bra val eller ska man köra med Dewalt eller något annat?
Gröna Bosch (PCM) brukar få en del kritik för glappighet och oprecis vinkelinställning. Jag hade valt beg. före grön.

Anna1984 skrev:

Fast och andra sidan så är jag lite allergisk mot Bosch gröna serie.
Någon som testat den?

Är det bättre att satsa på en begagnad Dewalt?

Ja, eller beg. annat märke.

Ja kanske går börja scanna marknaden efter begagnade Dewalter eller blåa Bosch. Vore ju schysst att ha en med laser som visar exakt vart snittet ska vara.

Laser till kap/gersåg måste vara de mest meningslösa tillbehöret någonsin, syns knappt i solljus, ofta fel kalibrerat, om du söker en liknande funktion så är de en skugglinje på de nyare dewalterna istället för laser, hur de funkar i praktiken vet ja inte

Såg att det fanns en helt ny Bosch gcm 8s på ebay för 2000kr. Låter det som ett ok pris?

När jag googlar på den så verkar den ha utgått ur alla svenska butiker. Hur kommer det sig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.