Husrenoveraren har nu börjat inse att den gamla trogna (-96:a) Saaben inte är gjord för att lasta och köra byggmaterial. Sen ligger vårt nya hus vid slutet av en lång grusväg med massa backar, vilket har gjort att saaben kommit upp först efter några försök. Behöver med andra ord en 4x4 
Vad föreslår ni för pickup, har kollat lite på King Cab, Taro och Hilux på blocket, budgeten är på ca 30'.
Är någon bättre ansedd blad byggare än andra? Finns det tillräckligt stora flak så man kan köra en vanlig byggskiva? Är jag helt fel ute, bättre med skåpbil? Eller kombi och släp?
Tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Vad föreslår ni för pickup, har kollat lite på King Cab, Taro och Hilux på blocket, budgeten är på ca 30'.
Är någon bättre ansedd blad byggare än andra? Finns det tillräckligt stora flak så man kan köra en vanlig byggskiva? Är jag helt fel ute, bättre med skåpbil? Eller kombi och släp?
Tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Jag har två råd:
- Åk runt och "känn och klämm" så du kan fundera ut vad dina behov är.
- Köp ingen Mazda B2200 (början av 90-talare) för det har jag haft en...
...ingen bil jag saknar!
Jag kikar lite själv på en ny Caddy men det blir inte mycket virke i den...
...och ska du köra virke så undrar jag inte om en bil med kärra är bästa alternativet.
- Åk runt och "känn och klämm" så du kan fundera ut vad dina behov är.
- Köp ingen Mazda B2200 (början av 90-talare) för det har jag haft en...
...ingen bil jag saknar!
Jag kikar lite själv på en ny Caddy men det blir inte mycket virke i den...
...och ska du köra virke så undrar jag inte om en bil med kärra är bästa alternativet.
Bästa tror jag en Transit eller liknande lätt lastbil med bakgavellyft är, dock saknas ju 4WD.
Vi hade själva både en folkabuss och en släpvagn och det blev mest använt släpvagnen att frakta byggvaror på.
Vi hade själva både en folkabuss och en släpvagn och det blev mest använt släpvagnen att frakta byggvaror på.
Jag skulle nog funderat på en sån här...
VW Syncro Pickup Turbodiesel, ev byte?
(volkswagen pickup syncro=fyrhjulsdrift)
Kör själv Hilux, och det är en bra "personbil", men absolut inget att lasta skivor på.
Se till att köpa en bil med kåpa över flaket, betydligt enklare att ta med släpet när man kör riktigt stora saker, än att alltid behöva krångla med pressenningar och dyl.
Lycka till!
VW Syncro Pickup Turbodiesel, ev byte?
(volkswagen pickup syncro=fyrhjulsdrift)
Kör själv Hilux, och det är en bra "personbil", men absolut inget att lasta skivor på.
Se till att köpa en bil med kåpa över flaket, betydligt enklare att ta med släpet när man kör riktigt stora saker, än att alltid behöva krångla med pressenningar och dyl.
Lycka till!
Du ska självklart ha en Transit. Världens i särklass bästa byggbil. Ohotad etta på topplistan sedan flera år.
Här har du några förslag:
ttp://www.blocket.se/vi/11075126.htm?ca=11_s
Perfekt så när som på lyften bak som saknas:
Ford transit
Helt perfekt:
Ford transit bakgavellyft+kapell
Leta efter en med baklyft, kapell och stort flak. Modellen som heter 160 är bra. Baklyften minskar lastförmågan på B kort med cirka 400kg ner till 1100kg ungefär, men det är sällan det är ett problem.
Det finns också en byggbilstråd i avdelningen Övrigt som du nog kan hitta om du letar lite!
Här har du några förslag:
ttp://www.blocket.se/vi/11075126.htm?ca=11_s
Perfekt så när som på lyften bak som saknas:
Ford transit
Helt perfekt:
Ford transit bakgavellyft+kapell
Leta efter en med baklyft, kapell och stort flak. Modellen som heter 160 är bra. Baklyften minskar lastförmågan på B kort med cirka 400kg ner till 1100kg ungefär, men det är sällan det är ett problem.
Det finns också en byggbilstråd i avdelningen Övrigt som du nog kan hitta om du letar lite!
USA Pick-up
Tar byggskivor, bräder på takställning och allt du önskar med glans + 5 passagerare om det behövs.
Denna har räddat mitt bygge. Absolut lättare än ett släp som skall på och av dessutom krävs en planering om man inte skall hämta det. Problem vid spontanköp således. Flaket har du alltid med dig

Tar byggskivor, bräder på takställning och allt du önskar med glans + 5 passagerare om det behövs.
Denna har räddat mitt bygge. Absolut lättare än ett släp som skall på och av dessutom krävs en planering om man inte skall hämta det. Problem vid spontanköp således. Flaket har du alltid med dig

Hej,den här använder jag.Visserligen drar V8,an lite extra soppa men å andra sidan orkar den dra både tunga lass och släp.
Rekommenderar 4wd om du ska köra året runt då de är ganska lätta bak "tomma",men det var väl det du ville ha också.
Du åker ganska bekvämt faktiskt om du väljer en bil från sena 80-talet och framåt dessa har den modernare framvagnen än de tidigare med stela axlar.
Många har blivit förvånade över komforten i den.
En annan sak är billiga reservdelar,många slitdelar är förvånansvärt billiga,en del billigare än delar till 740 t.o.m
Personligen tycker jag US pick up´s är originalet och det är ju inget vidare att köra motorsvaga bilar som "korkar" i uppförsbackarna,nä då är det trevligare med lite ork i grejerna även om det tar lite mer bränsle.
Rekommenderar 4wd om du ska köra året runt då de är ganska lätta bak "tomma",men det var väl det du ville ha också.
Du åker ganska bekvämt faktiskt om du väljer en bil från sena 80-talet och framåt dessa har den modernare framvagnen än de tidigare med stela axlar.
Många har blivit förvånade över komforten i den.
En annan sak är billiga reservdelar,många slitdelar är förvånansvärt billiga,en del billigare än delar till 740 t.o.m
Personligen tycker jag US pick up´s är originalet och det är ju inget vidare att köra motorsvaga bilar som "korkar" i uppförsbackarna,nä då är det trevligare med lite ork i grejerna även om det tar lite mer bränsle.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
när ni endå är inne på usa truckar så kan jag ge ett tips med
F650 SuperTruck
men annars en sprinter med bakgavellyft vore fint o ha
F650 SuperTruck
men annars en sprinter med bakgavellyft vore fint o ha
Nu får jag på moppo av Mathias skulle jag tro. Jag har haft en transit från-89 tror jag det var. Med bakgavelhiss och ett vansinnigt stort skåp på. Nu pratar jag stort för skåpet gick inte in i Klaratunneln i sthlm utan att varningslamporna blinkade som sjutton. Kunde blivit jobbigt med en fastkörd bil mitt i rusningen men det är en annan historia.
Make till slö och tråkig bil har jag aldrig varit med om, drog bensin som ett v8-monster fastän den hade en liten sketen Ford Sierramotor eller nå´t i den stilen.
Visst hade den oerhört massa utrymme men motorn gjorde att hela ekipaget blev värdelöst. Funderade ett tag på om man skulle satt i en dieselmotor så kanske den hade gått lite bättre.
Bilen var INTE slut utan hade gått som posthämtningsbil i Uppsala åt Apport foto så mätarställningen var inte mer än 8-9000 mil.
Numera ägs den av en grönsakshandlare i Västerås som jag möter titt som tätt när jag åker till sthlm! Tycker synd om honom varenda gång....
Make till slö och tråkig bil har jag aldrig varit med om, drog bensin som ett v8-monster fastän den hade en liten sketen Ford Sierramotor eller nå´t i den stilen.
Visst hade den oerhört massa utrymme men motorn gjorde att hela ekipaget blev värdelöst. Funderade ett tag på om man skulle satt i en dieselmotor så kanske den hade gått lite bättre.
Bilen var INTE slut utan hade gått som posthämtningsbil i Uppsala åt Apport foto så mätarställningen var inte mer än 8-9000 mil.
Numera ägs den av en grönsakshandlare i Västerås som jag möter titt som tätt när jag åker till sthlm! Tycker synd om honom varenda gång....
Ahlbom skrev:
På min är bredden 158 cm invändigt på flaket och mellan hjulhusen är det lite
drygt 125 cm.Längden med baklämmen uppe är drygt 240 cm men den kan ju fällas ned eller med ett handgrepp lyftas av så det blir enklare att lasta på med en truck t.ex.